اختصاص ۲۰۰ میلیون یورو ارز دولتی برای واردات گوشت

نمایه بانک : در حالی که طی ماه‌های اخیر حدود ۲۰۰ میلیون یورو ارز برای انواع واردات گوشت تازه و منجمد اختصاص داده شده است، قیمت این محصول در بازار نه تنها کاهش نیافته بلکه با افزایش حدود ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده است.
  • یکشنبه 10 تیر 1397 ساعت 15:32

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا ، بازار گوشت قرمز در کشور طی سال‌های اخیر همواره به واردات برای تامین نیاز داخلی و تنظیم و کنترل قیمت‌ها نیاز داشته است؛ به گونه‌ای که حدود ۹۰۰ هزار تا یک میلیون تن گوشت قرمز در کشور نیاز داریم که سالانه حدود ۱۰ درصد آن را وارد می‌کنیم.

این در حالی است که با وجود استمرار واردات گوشت قرمز یخ زده، گوشت قرمز گرم گوسفندی نیز به صورت تازه و آماده مصرف به کشور وارد شده است اما این واردات نیز نتوانسته است عاملی برای کنترل قیمت انواع گوشت قرمز در کشور باشد، چراکه بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به اول تیرماه امسال هر کیلوگرم گوشت گوسفند با استخوان به طور متوسط ۵۴ هزار و ۷۸۳ تومان و هر کیلوگرم گوشت گاو و گوساله بی استخوان به طور متوسط ۴۵ هزار و ۵۲۴ تومان در سطح شهر عرضه شده است که این قیمت‌ها نسبت به هفته قبل حدود ۰.۹ درصد نسبت به هفته مشابه ماقبل معادل ۰.۶ درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل ۲۰.۶ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که بر اساس لیست اعلام شده از سوی بانک مرکزی که به دستور رئیس جمهور اعلام شد، ۱۲۲ شرکت واردکننده گوشت بالغ بر ۱۹۳ میلیون و ۷۹۲ هزار و ۳۷۵ یورو ارز دولتی دریافت کرده‌اند و این میزان تخصیص ارز از ۲۱ فروردین ماه امسال تا پایان خرداد ماه محاسبه شده است.

البته مشخص نیست که چرا با وجود واردات گوشت قرمز با ارز دولتی، بازار این محصول کنترل نشده است.

مسعود بصیری - مدیرکل تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی - گفت: گوشت قرمز جزو محصولات گروه‌ اول بوده و بر اساس قانون تغییر قیمت آن باید بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار باشد و اگر قیمت‌های حک شده روی بسته‌بندی‌های گوشت غیر از آنچه به تصویب رسیده باشد تخلف بوده و دستگاه‌های نظارتی باید با آن برخورد کنند.

- طبق اعلام بانک مرکزی شرکت‌هایی که دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کره گرفته‌اند، بدین شرح است:

کد یا شناسه ملی - نام شخص یا شرکت - کد بین‌المللی - کالا - مجموع ارز دریافت شده از بانک مرکزی(یورو) - مجموع ارز دریافت شده از نیما(یورو)

 


ثبت نظر

ارسال