ارز ارزان شد؛ قیمت کالا همچنان بالاست!

نمایه بانک : با کاهش قیمت ارز، فضا برای ثبات قیمت کالاها از جمله مسکن، خودرو، لوازم خانگی و برخی اقلام غذایی فراهم شده و قاعدتا باید منتظر کاهش یا حداقل ثبات قیمت آنها باشیم.
  • شنبه 24 آذر 1397 ساعت 19:45

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا ، اولین روز هفته روند کاهش قیمت ارز و سکه ادامه یافت. بعد از جهش نرخ دلار که تا مرز ۲۰ هزار تومان هم بالا رفت این استدلال از سوی تولیدکنندگان و فروشندگان عنوان می‌شد که چون دلار گران شده قیمت کالاها نیز افزایش یافته است. اما بعد از افت دلار به محدود ۱۰ هزار تومان، قیمت محصولات پایین نیامد. البته قیمت خودرو در بازار آزاد دچار ثبات شد. بعد جسته و گریخته در اخبار شنیدیم که برخی محصولات از جمله لوازم خانگی قرار است ارزان‌تر شود. امروز هم متوجه شدیم لبنیاتی‌ها تا سه روز دیگر فرصت دارند قیمت‌ها را ۷ تا ۱۰ درصد پایین بیاورند. ضمن امیدواری برای تحقق این موضوعات، امیدواریم سایر کالاها نیز به تبع فروکش التهابات بازارهای ارز و طلا، ارزان شود.

۳ روز ‌تا پایان مهلت لبنیاتی‌ها برای ارزانی

هفته گذشته دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی  گفته بود که سازمان حمایت، کاهش قیمت لبنیات را با در نظر گرفتن حاشیه سود قانونی ۱۴ درصدی در دستور کار قرار داد که رضایت کارخانه‌ها را نیز در برداشت. در این میان نرخ‌های جدید که کاهش قیمت هفت تا ۱۱ درصدی انواع لبنیات را باعث می‌شود، به تصویب سازمان حمایت رسید و به کارخانه‌های لبنی ابلاغ شد که این قیمت‌های مصوب را روی محصولات خود درج کنند. حالا حدود یک هفته از این اظهارات می‌گذرد و در همان زمان یک روز وقت برای لبنیاتی‌ها در نظر گرفته شده بود اما به نظر می‌رسد هنوز آن‌ها این نرخ‌ها را رعایت نکرده‌اند. در این رابطه باکری به ایسنا توضیح داد که ابلاغیه مورد نظر بیستم آذر ماه امسال برای کارخانه‌های لبنی ارسال شده است و به آن‌ها بابت اجرای قانون یک هفته فرصت داده شده است.

تولید خودرو نصف شد؛ قیمت دو برابر

بازار خودرو هم‌چنان در برزخ میزان افزایش قیمت قرار دارد و در این بین فاصله حدود دو برابری بین نرخ‌های رسمی کارخانه‌ای قبل که البته هنوز به‌روز نشده با قیمت بازار آزاد ایجاد شده است. به دنبال افزایش قیمت‌ها تولید انواع خودرو در آذرماه امسال کاهش ۵۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. تولید انواع خودرو از ۱۳۵ هزار و ۴۰۲ دستگاه در آبان ماه ۱۳۹۶ به ۵۷ هزار و ۶۲۷ دستگاه کاهش یافته است. از سوی دیگر فعالان بازار خودرو و مشتریان در انتظار اعلام قیمت‌های رسمی هستند.

دوره رونق مسکن تکمیل شده است

امروز در گزارشی به مقایسه رفتار بازار مسکن در دو بازه جهش قیمتی یعنی سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۷ پرداختیم. از پایان سال ۱۳۹۱ تا روز ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۷ شاخص قیمت دلار به  ۱۷۳ درصد افزایش رسیده و قیمت مسکن نیز در همین بازه زمانی ۱۳۴ درصد رشد کرده است. اگر تکمیل دوره رونق امسال را با سال ۱۳۹۱ مقایسه کنیم و همان تجربه تکرار شود، قیمت اسمی مسکن هم‌اکنون در نقطه اوج خود قرار دارد و از این پس دوران تثبیت قیمت آن آغاز می‌شود. برآوردهای آماری نشان می‌دهد حتی اگر قیمت اسمی مسکن در ماه‌های آینده به روند صعودی خود ادامه دهد با ورود به دوره رکود، قیمت واقعی آن در تمامی ماه‌های پیش حداقل تا ۱۲ فصل پایین‌تر از نرخ تورم قرار خواهد گرفت.

یلدای امسال پسته بخریم یا نخریم؟!

سری هم به بازار خشکبار بزنیم که مثل مسکن، خودرو، لوازم خانگی و بسیاری دیگر از کالا رشد شدید قیمت‌ها را تجربه می‌کند. امسال قیمت پسته در آستانه شب یلد ۸۰ درصد افزایش یافته که عامل اصلی آن کمبود تولید اعلام شده است. چندی پیش محمود ابطحی - رئیس انجمن پسته - کاهش تولید پسته به یک پنجم میزان تولید سال گذشته را از عوامل گرانی این محصول باغی اعلام کرده و گفت‌: مردم امسال را تحمل کنند و کمتر پسته خریداری کنند تا سال آینده تولید و بازار این محصول اصلاح شود. امروز هم با مصطفی احمدی ـ رییس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروش ـ صحبت کردیم که نظر دیگری دارد. او می‌گوید که وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند به صورت مقطعی ثبت سفارش و واردات این محصولات را در بازه زمانی مشخص و در تناژ تعیین شده، باز کند تا بازار آجیل تنظیم شود، چرا که مردم حق دارند این محصولات را به قیمت مناسب برای خود تامین کنند.

دلار و سکه باز هم مقداری پایین آمد

امروز (۲۴ آذر) نیز همچون روزهای گذشته قیمت سکه و طلا و ارز روند کاهشی خود را به صورت نسبی ادامه داد تا پرونده بازار در آغاز هفته با شیب کاهشی گشوده شود. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار امروز شنبه در ساعت ارسال این گزارش به سه میلیون و ۵۲۰ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳۰۷ هزار تومان قیمت دارد.

هم‌چنین بانک‌ها نرخ خرید ارز را کاهش دادند و تا ساعت ۱۳ امروز هر دلار آمریکا را ۱۰ هزار و ۹۳ تومان خریدند. همچنین نرخ خرید یورو نیز نسبت به آخرین روز هفته قبل کاهشی بوده و ۱۱ هزار و ۴۱۵ تومان است. در صورتیکه روزهای پایانی هفته گذشته هر دلار در بانک‌ها قیمت ۱۰ هزار و ۱۱۱ تومان و هر یورو ۱۲ هزار و ۱۲۲ تومان خریداری می‌شد. قیمت خرید هر دلار آمریکا در بازار آزاد توسط صرافی ملی امروز نیز ۱۰ هزار و ۱۵ تومان اعلام شده است که پایین‌تر از نرخ خرید بانک‌هاست.

"یارانه نقدی" ابزار فریب مردم شده است؟

اما یارانه‌های نقدی و حساسیتی که در مورد آن بین مردم وجود دارد موجب شده به ابزاری برای برخی مسئولان برای جلب رضایت مردم تبدیل شود، در حالیکه خودشان هم می‌دانند منابعی برای رشد رقم یارانه نقدی وجود ندارد و همین مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان موجود هم با کسری چند هزار میلیارد تومانی در سال همراه است. ارقام ۹۰ هزار، ۱۵۰ هزار و اخیرا هم نرخ ۹۱۰ هزار تومانی جدید محمود احمدی‌نژاد که هیچ منطقی برای آن اعلام نشده است، ‌به نظر می‌رسد بیش از آنکه بر مبنای علمی و کارشناسی باشد قصد فریب مخاطبان یارانه‌های نقدی را داشته باشد.

 


ثبت نظر

ارسال