افشاگری فسادهای رخ داده در حدی نیست که اعتماد عمومی را بازگرداند

نمایه بانک : یک استاد دانشگاه درباره راه‌های جلب اعتماد عمومی از سوی حاکمیت گفت: برخی از مسائل وجود دارد که ممکن است میلیون‌ها نفر از مردم با آن مخالف باشند، در حالی که می‌بینیم عده قلیلی آن را به اجرا درمی‌آورند. حاکمیت در این گونه از موارد باید با مردم همراه شود و نشان دهد که می‌خواهد اوضاع را به نفع آن‌ها تغییر دهد.
  • جمعه 2 شهریور 1397 ساعت 7:5

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا، ایران علاوه بر سرمایه‌های اقتصادی و ارزی که می‌تواند برای عبور از مسائل و مشکلات خود روی آنها حساب کند، سرمایه دیگری تحت عنوان "سرمایه اجتماعی" دارد که چه بسا در نبود سرمایه‌های دیگر بتواند آن را از شرایط حساس عبور دهد.

در ماه‌های گذشته و همزمان با بروز تلاطمات اقتصادی مردم به سمت خرید کالاهای سرمایه‌ای و حتی مصرفی هجوم برده‌اند؛ این در حالی است که مقامات رسمی اقتصادی مدام تاکید می‌کنند که اوضاع رو به راه است و همه چیز هم تحت کنترل است. در چنین شرایطی چیزی که می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند، حفظ آرامش توسط مردم است که این مساله به خاطر عملکرد بعضا متناقض برخی مسئولان، عملا در جهت عکس تشدید شده است. علاوه بر سرمایه‌های اقتصادی، سرمایه‌ مهم دیگری که در این بین در حال از دست رفتن است "سرمایه اجتماعی" یا عدم اعتماد جامعه به تصمیم‌گیران است که به نظر می‌رسد فوری‌ترین راهکار برای احیای آن، صداقت با مردم و ایجاد شفافیت اقتصادی در جامعه باشد.

تورم ناشی از افزایش قیمت ارز و حجم بالای نقدینگی هر روز بالاتر می‌رود و قیمت اقلام مصرفی و سرمایهای هم در حال افزایش است. مهم‌ترین سرمایه‌ای که می‌تواند به کمک شرایط فعلی بیاید و ضعف دیگر ‌حوزه‌های اقتصادی را پوشش دهد "سرمایه اجتماعی" بوده و این همان چیزی که در سال‌های نه چندان دور باعث شد تا کره جنوبی از بحران‌های اقتصادی خود عبور کند و مسیر توسعه را در پیش گیرد. در این رابطه یکی از اساتید دانشگاه تهران معتقد است که دولت به لحاظ اقتصادی در تنگنا قرار دارد؛ ضمن اینکه مسائل مربوط به فساد و شرایط بین المللی هم باعث سخت‌تر شدن شرایط برای پرداخت‌های دولت به شهروندان شده است. مجموع این‌ها باعث شده تا دولت نتواند به نحو مطلوب از شهروندان خود حمایت اقتصادی به عمل بیاورد.

پویا علاءالدینی- عضو هیات علمی دانشگاه تهران، به ایسنا اظهار کرد: در سال‌های گذشته اقشار طبقه متوسط امنیت اقتصادی داشته‌اند و از طریق پرداخت حقوق‌ها و تخصیص یارانه‌ها وضعیت اقتصادی تقریبا ایمنی داشتند. با این حال در وضعیت فعلی این امنیت اقتصادی هم از آنها گرفته شده است.

با بیان اینکه افشاگری فسادهای رخ داده به اندازه‌ای نیست که اعتماد مردم به حاکمیت جلب شود، گفت: برخی از مسائل وجود دارد که ممکن است میلیون‌ها نفر از مردم با آن مخالف باشند، در حالی که می‌بینیم عده قلیلی آن را به اجرا درمی‌آورند. حاکمیت در این گونه از موارد باید با مردم همراه شود و نشان دهد که می‌خواهد اوضاع را به نفع آنها تغییر دهد.

پیش از این نیز رضا امیدی، یکی از کارشناسان حوزه اقتصادی و اجتماعی با تاکید بر اینکه در شرایط چالش های اقتصادی مردم باید احساس کنند که یک دولتی وجود دارد که به آنها پناه می دهد، بحران های پیش آمده در عرصه اقتصادی را یک فرصت خوانده  و گفته بود که اتفاقا این شرایط می‌تواند به سیاستگذاران ما برای بازگشت از سیاست های غلط خود جرات دهد.

 


ثبت نظر

ارسال