بازگشایی تدریجی اقتصاد ایران

نمایه بانک : خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی حال و هوای این روزهای اقتصاد ایران پرداخت.
  • یکشنبه 24 فروردین 1399 ساعت 12:30

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ایران از روز گذشته به برخی از کسب و کارها اجازه داد تا مجددا فعالیت خود را از سر بگیرند. هم چنین با بازگشت کارمندان به کار، خیابان ها بار دیگر شاهد حضور پرتعداد خودرو ها شده است. برخی از کارکنان دولتی نیز کماکان از خانه کار می کنند. 

 

کووید-۱۹ تاکنون جان بیش از ۴۳۰۰ نفر را گرفته و بیش از ۷۰ هزار نفر را نیز در ایران مبتلا کرده است. مقامات ایرانی برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، دانشگاه ها، مدارس، سینماها، ورزشگاه ها و حرم ها و امامزاده ها را تعطیل کرده است. 

 

آن طور که صندوق بین المللی پول اعلام کرده، اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۸ به میزان ۴.۸ درصد و در سال ۲۰۱۹ به میزان ۹.۵ درصد کوچک شده است. اگرچه رشد صفر درصدی در گزارشات قبلی برای اقتصاد ایران پیش بینی شده بود اما این مساله با توجه به شیوع کرونا کمی بعید به نظر می رسد. 

 

در حال حاضر تحریم های آمریکا و کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی باعث کاهش درآمدهای ارزی ایران در روزهای کرونایی شده است و از سوی دیگر دولت برای حمایت از کسب و کارها, معافیت های مالیاتی را در نظر گرفته است.

 

تصاویر رسانه های محلی از بازگشایی مغازه ها در کرمان و مشهد و حضور برخی از مردم با ماسک و دستکش در بازارها حکایت دارد. یک مغازه دار ۲۶ ساله و یک فرد ۶۷ ساله ساکن یزد به خبرگزاری فرانسه گفته اند که برخی از کسب و کارها فعالیت خود را از سر گرفته اند اما حضور مشتریان کماکان کمتر از زمان قبل از شیوع بحران است. 

 

انتظار می رود روند بازگشایی مغازه ها در پایتخت نیز به زودی آغاز شود هر چند برخی از مشاغل غیرضروری فعلا بسته باقی خواهند ماند تا از سرعت شیوع کرونا کاسته شود.


ثبت نظر

ارسال