همه به جز میلیاردرها پول خود را گرفتند

نمایه بانک : پرداخت مطالبات ۹۹ درصد از سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار منحل‌ شده افضل توس توسط بانک آینده انجام شده، اما هنوز یک درصد باقی‌مانده که سپرده‌گذاران میلیاردی و کلان این موسسه هستند.
  • سه شنبه 6 آذر 1397 ساعت 14:0

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا ، پس از انحلال پنج موسسه اعتباری غیرمجاز فرشتگان، ثامن‌الحجج، وحدت، البرز ایرانیان و افضل توس با تشکیل کمیته رسیدگی به مسایل مربوط به موسسات غیرمجاز و با حضور نمایندگان سران سه قوا توافقاتی انجام و تصمیماتی گرفته شد که بر اساس آن قرار شد از ۲۱ خردادماه سال جاری و طی سه مرحله حساب‌های مربوطه بررسی و پرداخت‌ها تا سقف یک میلیارد تومان انجام شود.

طبق مراحل اعلام شده از سوی بانک مرکزی از ۲۱ خرداد تا دوم شهریورماه زمانی بود که سه مرحله مراجعه سپرده‌گذاران و ارائه مدارک مثبته، بررسی مدارک توسط بانک مرکزی و همچنین واریز باید انجام می‌شد.

در جریان تعیین‌ تکلیف سپرده‌گذاران کلان و میلیاردی پنج موسسه غیرمجاز منحل شده نیز که قرار بود در زمانی مشخص برای مراجعه، تحویل مستندات و مدارک آمده و حساب‌های خود را تعیین تکلیف کنند تا سپرده‌های آن‌ها پرداخت شود، در تابستان امسال آماری اعلام شد که از حدود ۲۶ هزار نفری که مشمول این طرح بودند، نزدیک به ۱۵ هزار نفر مراجعه نکردند که همین موضوع تا حدودی وجود حساب‌های ساختگی در این موسسات را تایید می‌کند را تائید می‌کند.

در همین راستا، مدارک سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار افضل توس در بانک مرکزی بررسی شد و پس از آن مسئولیت پرداخت بدهی‌های این موسسه با ایجاد خط اعتباری ۱۵ هزار میلیارد ریالی به بانک آینده سپرده شد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، تعداد کل سپرده‌گذاران این بانک ۳۶۵ هزار و ۶۰۰ نفر و مبلغ کل سپرده‌گذاری ۲۴ هزار و ۴۷۱ میلیارد ریال برآورد شده است که بر اساس آن‌چه که بانک آینده اخیرا اعلام کرده، فرآیند تادیه وجوه حدود ۹۹ درصد سپرده‌گذاران این تعاونی (در حال تصفیه)، پس از انجام تعدیلات لازم در خصوص نرخ سود سپرده‌ها و کسر بدهی تسهیلاتی مشتریان، تحت نظارت مستقیم و متمرکز هیات تصفیه منتخب سران قوا و بانک مرکزی ایران در چهار مرحله انجام شده است.

همچنین گفته شده که پرداخت باقی وجوه سپرده‌گذاران نیز پس از تایید مدارک مربوط به افشای منشاء واریز سپرده‌ها و اختصاص خط اعتباری از سوی بانک مرکزی انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، تاکنون مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال خط اعتباری، برای تادیه وجوه سپرده‌گذاران تعاونی افضل توس از سوی بانک آینده دریافت شده است و در صورتی که قرار باشد یک درصد باقی‌مانده سپرده‌گذاران که سپرده‌گذاران کلان و میلیاردی این تعاونی هستند، پرداخت شود، باید خط اعتباری جدیدی از سوی بانک مرکزی برای پرداخت این وجوه ایجاد شود.

البته بر اساس آن‌چه که بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بود، سپرده‌گذاران کلان نیز، تا سقف یک میلیارد ریال از مطالبات خود را دریافت کرده‌اند و باقی مطالبات آن‌ها پس از بررسی دقیق توسط بانک مرکزی پرداخت خواهد شد.

در عین حال نرخ سود نامتعارف سپرده‌گذاران این تعاونی نیز توسط تیم بررسی بانک مرکزی تعدیل شده است.

 


ثبت نظر

ارسال