کارشناس حقوق نشر:

کتاب سازی شغل سالمی نیست/ دولت برای اشتغال جوانان چاره اندیشی کند

نمایه بانک : یک ناشر گفت: عده ای این کار را شغل محسوب می کنند اما به دلیل اینکه این کار منجر به جابجایی جایگاه مادی و معنوی افراد به روش غلط می شود نمی توان آن را شغل سالم نامید.
  • پنجشنبه 27 دی 1397 ساعت 2:0

به گزارش نمایه بانک ، برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع واگذاری مالکیت کتاب و با حضور بهزاد پاکروح ناشر و کارشناس حقوق نشر و ارتباط تلفنی با صمدی معاون دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روانه آنتن شد. 


کارشناس حقوق نشر در مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار داشت: هر شخصی در هر جایگاهی با نویسندگی کتاب به منافع مادی و معنوی مختلفی می رسد. برخی اعضای هیئت علمی برای ارتقا از استادیاری به دانشیاری، دانشجویان برای تهیه رزومه قوی تر و استخدام و مصاحبه دکتری و کارمندان برای بیمه شدن و وام گرفتن به دنبال این موضوع هستند.

پاکروح افزود: البته اشخاصی که کتاب ارزشمند می نویسند مستحق برخورداری از همه منافع مادی و معنوی هستند و این مشکلی ندارد. اما سوال اینجاست که چرا برخی افراد با پرداخت مبلغی، اسم خود را بر روی کتابی می گذارند که آن را ننوشته اند؟

این ناشر خاطرنشان کرد: بیشتر مردم فکر می کنند کتابی که به نام نویسنده خود چاپ نمی شود و شخصی آن را می فروشد به خاطر وضعیت اقتصادی بد نویسنده باشد درصورتیکه در اغلب موارد اینطور نیست. در اینگونه موارد کتاب سازی صورت گرفته و نویسنده ای در کار نیست. 

پاکروح در توضیح این مطلب افزود: در اینگونه موارد، عده ای مطالبی را از کتاب ها، مقاله و یا منابع نامعتبر اینترنتی بدون سواد کافی و بدون رعایت حقوق مادی و معنوی صاحبان اثر، در کنار هم گذاشته و می فروشند.

وی با اشاره به پیامدهای اینگونه کتاب سازی در جامعه تصریح کرد: کتاب سازی اعتبار نویسنده و کتاب واقعی را از بین می برد و باعث جابجایی مقام بر مبنای غلط خواهد شد. به عبارتی، اگر کسی با کتابی که خریداری کرده ارتقای تحصیلی و یا شغلی پیدا می کند در حقیقت سوء استفاده مادی و معنوی کرده و باعث تضییع حق افراد شایسته تر شده است.

کارشناس حقوق نشر در گفت و گوی فرهنگی رادیو گفت و گو متذکر شد: عده ای این کار را شغل محسوب می کنند اما به دلیل اینکه این کار منجر به جابجایی جایگاه مادی و معنوی افراد به روش غلط می شود نمی توان آن را شغل سالم نامید. 

این ناشر یادآور شد: این شغل باید حذف شود ولو اینکه فرد فعال در این حوزه شغل مناسبی هم نداشته باشد. دولت موظف است شرایط را به گونه ای فراهم کند تا افرادی که قادر به انجام کاری هستند شغلی پیدا کنند.

در ادامه برنامه صمدی گفت: طبق قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان مصوب سال ۱۳۴۸ اگر کتابی بدون اجازه پدیدآورنده منتشر شود این عمل جرم بوده و پیگیری آن هم منوط به شکایت صاحب اثر است. 

وی افزود: برخی کتاب ها بدون اجازه ناشر و نویسنده منتشر می شوند که این جرم محسوب می شود. کتاب هایی هم که بدون مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می شوند خلاف آئین نامه ها و ضوابط نشر کتاب است و قابل پیگیری اند. 

معاون دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: طبق قانون، حق معنوی قابل انتقال و محدود به زمان و مکان نیست و متعلق به پدیدآورنده اثر است. اما باید بررسی کرد که آیا انتشار کتاب با اجازه نویسنده به اسم دیگری جرم تلقی می شود یا خیر. وزارتخانه قطعاً از اختیارات خود در چارچوب قانونی برای انجام وظایف استفاده خواهد کرد.

 
منبع : رادیو گفت و گو 

ثبت نظر

ارسال