هدفگذاری درست برای به صفر رساندن آثار تحریم‌ها در دستور کار است

نمایه بانک : رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران هدفگذاری مناسبی را برای به صفر رساندن آثار تحریم‌ها در دستور کار دارد، گفت که تحریم‌های نفتی باید نقطه اتکایی برای حرکت به سمت کاهش وابستگی و ایجاد ثبات اقتصادی باشد.
  • چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398 ساعت 8:0

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به تحریم نفتی آمریکا گفت: پیش از این پیش بینی‌هایی می‌شد که آمریکایی‌ها قصد دارند شرایط را به سمتی هدایت کنند که برنامه خود را برای تحریم نفتی ایران عملیاتی کنند که در آخرین اقدام معافیت کشورها در خصوص نفت از ایران را لغو کردند اما اینکه تصور کنند با این اقدام جمهوری اسلامی متوقف می‌شود و فروش نفت به صفر می‌رسد چنین اتفاقی نمی‌افتد.

 

وی افزود: ایران در موقعیت جغرافیایی خاصی قرار دارد و وجود امکان همکاری اقتصادی ایران با کشورهای مختلف در منطقه و دنیا شرایط را به گونه‌ای ایجاد می‌کند که مسیر تحریم آمریکا را تغییر می‌دهد.

 

نماینده مردم کرمان در مجلس با بیان اینکه ایران پیش از این تمهیدات لازم را برای مقابله با تحریم‌های نفتی داشته اضافه کرد: اکنون هم دولت در چهارچوب مسئولیت خود و با پشتیبانی مجلس این مسیر را ادامه می‌دهد تا آنچه آمریکایی‌ها می‌خواهند محقق نشود.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: سیاست ایران در منطقه و در حوزه روابط اقتصادی این است که نیاز به فروش نفت را تأمین کند و همچنین با صادرات غیر نفتی کاهش فروش را جبران کند. ما سال گذشته هم شاهد بودیم که تراز بازرگانی کشور مثبت شد و میزان صادرات غیرنفتی افزایش پیدا کرد.

 

پورابراهیمی با بیان اینکه ایران هدفگذاری مناسبی را برای به صفر رساندن آثار تحریم‌ها در دستور کار دارد تاکید کرد: در این راستا لازم است دولت آرایش خود را برای مقابله با تحریم تغییر دهد و متناسب با شرایط جدید ظرفیتی را فراهم کند که اگرچه در کوتاه مدت هزینه بر است در بلندمدت اثرگذار باشد.

 

وی با بیان اینکه تحریم‌های نفتی باید نقطه اتکا برای برنامه ریزی‌های اقتصادی و حرکت به سمت کاهش وابستگی و ایجاد ثبات اقتصادی باشد تصریح کرد: در این راستا ما نیازمند توجه به ساختار درونی اقتصاد ایران هستیم و باید اصلاح ساختار اقتصادی و مشخصاً اصلاح ساختار بودجه را به عنوان اولویت اصلی در دستور کار قرار دهیم. این موضوعی است که رهبری هم بر آن تاکید دارند و دولت هم متعهد است که گزارش تحول ساختار اقتصادی را ارائه کند.

 

این نماینده مجلس همچنین خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در کنار این اصلاح ساختار به آن نیاز داریم اصلاح وضعیت یارانه‌ها در اقتصاد و تغییر ساختار مالیاتی است. باید ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه‌ای که بین مردم توزیع می‌شود را به نحو بهتری مدیریت کنیم.

 

پورابراهیمی در پایان گفت: همچنین باید ادبیات ما در مواجهه با دشمن تغییر کند و انتظار می‌رود دولت برنامه جامع خود را در حوزه دیپلماسی اقتصادی به عنوان محور اصلی سیاست خود در این شرایط ارائه کند.

 


ثبت نظر

ارسال