اقدامات موثر بانک مرکزی در پرداخت وام های خرد و تسهیلات قرض الحسنه

نمایه بانک : اقدامات موثری در زمینه پرداخت تسهیلات خرد توسط بانک مرکزی به انجام رسیده است که افزایش تسهیلات قرض الحسنه ، تعیین معیار جدید سهم تامین مالی خرد در ترازنامه بانک ها، کاهش نرخ ذخیره عمومی تسهیلات خرد در بانک ها و به روز رسانی سیستم اعتبارسنجی از مهمترین این اقدمات بر شمرده می شود.
  • شنبه 24 تیر 1402 ساعت 20:0

خبرنگار و نویسنده :  نازیلا محمدی

 

به گزارش نمایه بانک ، اقدامات موثری در زمینه  پرداخت تسهیلات خرد توسط بانک مرکزی به انجام رسیده است که افزایش تسهیلات قرض الحسنه ، تعیین معیار جدید سهم تامین مالی خرد در ترازنامه بانک ها، کاهش نرخ ذخیره عمومی تسهیلات خرد در بانک ها  و به روز رسانی سیستم اعتبارسنجی از مهمترین این اقدمات بر شمرده می شود.

 

مبلغ تسهیلات قرض الحسنه خرد برای اشخاص حقیقی از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان و برای اشخاص حقوقی این مبلغ از ۵۰۰ میلیون تومان به ۷۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

 

در خصوص تامین مالی از طریق کارت مرابحه سقف اینگونه کارت‌ها از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته و مقرر شده که بانک مرکزی در فروردین ماه هر سال نسبت به تعدیل احتمالی میزان تسهیلات قرض الحسنه خرد و کارت اعتباری مرابحه اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین بانک‌هایی که تامین مالی خرد انجام می‌دهند رشد ترازنامه آنها بیشتر بوده این در حالی است که بانک‌هایی که تامین مالی کمتری دارند رشد ترازنامه آنها کمتر خواهند بود.

 

به گفته معاون نظارت بانک مرکزی ، ممکن است برخی بانکها با توجه به ضوابط کنترل مقدار ترازنامه بخواهند مصارفشان را کنترل کنند که در این خصوص بانک مرکزی به بانک هایی که سهم بیشتری در پرداخت تسهیلات تکلیفی و تامین مالی خرد دارند اجازه رشد بیشتری در ترازنامه می دهد. این موضوع منجرخواهد شد که بانک‌ها به ارائه تسهیلات و تامین مالی خرد گرایش بیشتری پیدا می‌کنند.

 


ثبت نظر

ارسال