با اجرای سیاست تثبیت اقتصادی روند کاهش تورم و پیش بینی پذیری اقتصاد امکان پذیر می شود

نمایه بانک : رئیس کل بانک مرکزی در سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی که در 22 و 23 خرداد 1402 در بانک مرکزی برگزار شد، با اشاره به اهمیت سیاست تثبیت اقتصادی برای دولت و بانک مرکزی پس از یک دوره بی ثباتی در حوزه اقتصاد که با بحران های تورم و رکود و بیکاری و بحران بدهی همراه بود، لازم است که نظریه و تئوری برنامه های ثبات اقتصادی را اجرا کنیم.
  • دوشنبه 22 خرداد 1402 ساعت 14:30

خبرنگار و نویسنده :  نازیلا محمدی

به گزارش نمایه بانک ، رئیس کل بانک مرکزی در سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی که در 22 و 23 خرداد 1402 در بانک مرکزی برگزار شد، با اشاره به اهمیت سیاست تثبیت اقتصادی برای دولت و بانک مرکزی پس از یک دوره بی ثباتی در حوزه اقتصاد که با بحران های تورم و رکود و بیکاری و بحران بدهی همراه بود، لازم است که نظریه و تئوری برنامه های ثبات اقتصادی را اجرا کنیم.

 

تجربه بسیاری از کشورها در ایجاد ثبات اقتصادی از طریق مداخله در تثبیت نرخ ارز نشان می دهد که سیاستگذار با مداخله فعال در تثبیت نرخ ارز در جهت محدود کردن نوسانات باید به دنبال تبیث اقتصادی باشد. تغییرات بسیار  در نرخ ارز یکی از معضلات اقتصاد کشور بوده و از همین رو  سیاست تثبیت اقتصادی از اهمیتی بسیار برخوردار است. 


به گفته رئیس بانک مرکزی استفاده از بسترهای شبکه های اجتماعی مجازی در جهت تعیین قیمت غیرواقعی ارز برای بخش اقتصادی و سیاستگذار قابل قبول نیست و نباید اجازه داده شود که فضای مجازی و چند کانال خارج از کشور اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهند.



به گفته رئیس شورای پول و اعتبار، نوسانات نرخ ارز در بازار غیررسمی سبب ایجاد انتظارات تورمی شده و با بالا رفتن نرخ تورم و پایین بودن اعتماد فعالان اقتصادی و مردم به سیاست های اعلامی لزوم حرکت به سمت سیاست های تثبیت اقتصادی را الزامی به نظر می رسد. عملکرد شاخص ها به یک عامل القای دلهره و ترس از آینده تبدیل شده و به بی اعتمادی ها دامن زده است، در نتیجه تثبیت اقتصادی و سپس اجرای سیاست اصلاحی ضروری است تا تقویت حکمرانی و اعتباربخشی به سیاست‌های پولی و ارزی و اعتباری تحقق یابد.


ثبت نظر

ارسال