نقشه راه بانک مرکزی در دوره جدید:

کاهش اتکا به دلار و برقراری مناسبات و پیمان های پولی با سایر کشورها

نمایه بانک : محسن کریمی در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر به تشریح نقشه راه بانک مرکزی در خصوص گسترش مبادلات پولی دوجانبه و کاهش اتکا به دلار پرداخت.
  • چهارشنبه 16 فروردین 1402 ساعت 14:30

نویسنده و خبرنگار : نازیلا محمدی

به گزارش نمایه بانک ، محسن کریمی در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر به تشریح نقشه راه بانک مرکزی در خصوص گسترش مبادلات پولی دوجانبه و کاهش اتکا به دلار پرداخت.

 

استفاده نکردن از دلار در معاملات بین المللی سوء استفاده های اقتصادی و سیاسی آمریکا را از بین می برد و دیگر آمریکا نمی تواند با استفاده از محوریت دلار خود براحتی هر کشوری را که بخواهد تحریم کند.

 

به گفته معاون بین الملل بانک مرکزی،  وقتی نظام پولی و بانکی دنیا و بازار انرژی در 80 سال گذشته بر مبنای  دلار شکل گرفته و استفاده از سایر پول ها و پول های محلی ریسک ها و مخاطراتی را در بر دارد ، کشورهایی که در این چند دهه از تحریم های آمریکا آسیب دیده اند باید به سمت دلارزدایی و کنارگذاشتن دلار حرکت کنند، که خوشبختانه امروز تحولات خوبی در این زمینه  رخ داده و داریم به سمت کاهش غلبه آمریکا در نظام پولی دنیا حرکت می کنیم.

 

پیمان های پولی شرایط ثابتی ندارد و کشور  ما به عنوان کشوری که سالها تحت تحریم های ظالمانه آمریکا قرار دارد باید از خیلی قبل تر وارد مناسبات پولی دوجانبه می شد که این کار را جدی نگرفتیم.


با توجه به مالیات تورمی که آمریکا از سایر کشورها می گیرد ، کشورها را به سمت دلارزدایی در مناسبات پولی و بانکی سوق داده است و این موضوع نشان می دهد که غلبه آمریکا در این زمینه مناسبات پولی در حال کاهش است. بنابراین دلازدایی و فاصله گرفتن از زیرساختهای کشورهای متخاصم قطعا آسیب های ما را در حوزه اقتصادی  کاهش خواهد داد.

 


ثبت نظر

ارسال