ابیاری قطره ای یک میلیون و 550 هزار هکتار از اراضی کشاورزی

معاون خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون یک میلیون و 550 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش آبیاری قطره ای قرار گرفته است.
  • سه شنبه 14 دی 1395 ساعت 16:6
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی مراد اکبری در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه تاکنون حدود 800 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح توسعه آبیاری قطره ای اختصاص یافته است افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده از این پس حداقل 85 درصد از تسهیلات مورد نیاز برای اجرای طرح های آبیاری قطره ای بصورت بلاعوض به کشاورزان پرداخت می شود که تا پیش از این میزان تسهیلات بلاعوض حداکثر 85 درصد بود.

وی همچنین از تاکید برنامه ششم توسعه بر اجرای طرح های افزایش بهره وری منابع آب خبر داد و گفت: براساس این قانون وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو موظفند تا پایان برنامه ششم توسعه با اجرای روشهای مصرف بهینه آب 11 میلیارد متر مکعب آب صرفه جویی کنند.

معاون خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی افزود: براساس برنامه ششم توسعه طرح های توسعه روش های نوین آبیاری، توسعه آب بندانها، توسعه سیستم های سطوح آبگیر سالانه به میزان 600 هزار هکتار اجرایی می شود.

اکبری گفت: برای نخستین بار در کشور نظام های بهره برداری و تشکل های آب بران میزان مصرف آب را با استفاده از روش های هوشمند آبیاری در مزرعه مدیریت می کنند.

وی افزود: براساس برنامه ششم توسعه سند ملی افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی بازبینی و به روزرسانی می شود و براساس این سند میزان مصرف آب برای هر محصول تعیین خواهد شد.

معاون خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی همچنین از تدوین برنامه نیاز آبی 35 محصول اصلی خبر داد و گفت: اطلاعات میزان مصرف آب در 35 محصول در دست تهیه است و در حال حاضر اطلاعات مربوط به کشت های پاییزه جمع آوری می شود.

اکبری افزود: براساس این برنامه معلوم می شود که برای تولید هر محصول در هر منطقه چه میزان اب نیاز است و چگونه و چطور باید مصرف آب مدیریت شود.

وی گفت: تاکنون میزان مصرف آب برای کشت ذرت، لوبیا و برنج تعیین شده است.

معاون خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی انتقال کشت از فضای باز به گلخانه ، استفاده از پساب ها و مدیریت آبهای نامتعارف و مجازی را از دیگر برنامه های این وزارتخانه برای مدیریت مصرف دانست و افزود: براساس این برنامه صادرات محصولات با نیاز آبی کم و واردات محصولات با نیاز آبی زیاد در اولویت وزارت جهاد کشاورزی است.

اکبری همچنین از اجرای برنامه الگوی کشت در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: در این برنامه بر کشت محصولات راهبردی و افزایش بهره وری آب در چارچوب اقتصاد مقاومتی تاکید شده است.

وی افزود: برنامه های مدیریت مصرف اب برای محصولات راهبردی به تفکیک استان براساس ویژگیهای روشی هر منطقه آماده است و بزودی به استان ها ابلاغ می شود.

معاون خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی بر بهره وری سبز از آب تاکید کرد و گفت: مصرف آب باید با رعایت ملاحظات زیست محیطی و استفاده بهینه از منابع پایه تولید انجام شود تا شاهد بهره وری سبز از آب باشیم.

اکبری افزود: براساس برنامه ششم، وزارت جهاد کشاورزی موظف است در طول برنامه سالانه 5 درصد از کل سطح قنوات را لایروبی ، احیا و بازسازی کند.

وی گفت: در کشور حدود 40 هزار کیلومتر قنات داریم که 50 درصد آن تاکنون لایروبی و بازسازی شده است.

معاون خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی در باره میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای برنامه لایروبی و احیای قنوات افزود: برای اجرای برنامه به 250 تا 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که دولت باید تامین کند.

اکبری برقی کردن و نصب کنتورهای حجمی را برای چاههای مجاز نیز از دیگر اقدامات برای مدیریت مصرف آب دانست و گفت: براساس برآوردهای انجام شده 400 هزار حلقه چاه مجاز و بیش از 350 هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در کشور وجود دارد که تاکنون 184 هزار حلقه چاه مجاز برقی شده است و ما بقی در طول برنامه ششم ساماندهی می شود.

وی در باره روند مسدود کردن چاههای غیر مجاز افزود: براساس گزارشهای وزارت نیرو امسال تاکنون حدود 7 هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است و اعتقاد داریم باید جلوی غارتگران آب را گرفت.

* 15 هزار هکتار از مزارع گندم تحت پوشش آبیاری قطره ای است

معاون خاک و آب جهاد کشاورزی گفت: 25 هزار هکتار از مزارع گندم تحت پوشش آبیاری قطره ای نواری قرارگرفته است.

علی مراد اکبری با اشاره به اینکه طرح آبیاری قطره ای نواری در سال زراعی جدید 96-95 نیز با جدیت اجرا می شود افزود: با اجرای روش آبیاری قطره ای نواری میزان مصرف آب در هر هکتار از 7 هزار متر مکعب به 3200 متر مکعب در هر هکتار یعنی بیش از 50 درصد کاهش داشته است.

وی گفت: با اجرای روش آبیاری قطره ای نواری میزان تولید گندم نیز از 7 تن در هر هکتار به 13 تن افزایش یافته است.

معاون خاک و آب جهاد کشاورزی افزود: برای جلوگیری از شور شدن خاک در مزارع گندم در پی اجرای روش آبیاری قطره ای نواری در مناطقی که میزان شوری خاک بالاست یک یا دو بار آبیاری سطحی سنگین انجام می شود.

علی مراد اکبری همچنین درباره روند اجرای طرح آبرسانی به سیستان و بلوچستان گفت: این طرح در 46 هزار هکتار از اراضی سیستان در شهرستان زابل، هامون، هیرمند و ذهک در دست اجراست.

وی افزود: برای اجرای طرحهای آبرسانی و روش آبیاری تحت فشار 500 میلیون دلار اعتبار اختصاص یافته که تاکنون 400 میلیون دلار معادل 464 میلیارد تومان پرداخت شده است.

معاون خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح آبرسانی سیستان تا پایان امسال به کشاورزان تحویل می شود.

اکبری از مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در روند اجرای طرح آبرسانی سیستان خبر داد و افزود: بخش خصوصی تاکنون 4 میلیون یورو سرمایه گذاری و برای 170 نفر از بومیان منطقه اشتغالزایی کرده است.

وی همچنین درباره روند اجرای طرح شبکه های فرعی آبیاری زهکشی در استانهای خوزستان و ایلام گفت: این طرح در 550 هزار هکتار از اراضی استان های خوزستان و ایلام در دست اجراست و تاکنون از 312 هزار هکتاری که وزارت نیرو به آن آب تخصیص داده 231 هزار و 480 هکتار به کشاورزان تحویل داده شده است.

معاون خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی افزود: تاکنون 165 هزار هکتار شبکه فرعی زیرزمینی و 162 هزار هکتار از شبکه های آبیاری اراضی نیز تجهیز و نوسازی شده است.

مرادی گفت: در مجموع برای اجرای طرحهای آبیاری قطره ای و تحت فشار 800 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

وی از احداث شبکه های آبیاری زهکشی در یازده استان کشور خبر داد و افزود: تاکنون 220 هزار هکتار از 402 هزار هکتار از اراضی این استانها تحت پوشش شبکه های آبیاری زهکشی قرار گرفته است.

معاون خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح احداث شبکه های آبیاری زهکشی در استانهای ایلام، کرمانشاه، کردستان ، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل ، خراسان های شمالی ، رضوی و جنوبی ، سیستان و بلوچستان و گلستان در دست اجراست.

اکبری درباره اعتبارات طرح احداث شبکه های آبیاری زهکشی در یازده استان کشور افزود: تا کنون 570 میلیارد تومان از 6 هزار میلیارد تومان اعتبارات طرح ، هزینه شده است.

وی در پایان از برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی ماشین آلات کشاورزی و ادوات روش های نوین آبیاری خبر داد و گفت: این نمایشگاه با حضور هشت شرکت خارجی از کشورهای اسپانیا ، ترکیه ، یونان ، ایتالیا ، آلمان و چین و 93 شرکت داخلی از هفدهم تا بیستم دی در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.


ثبت نظر

ارسال