مطرح شدن اصفهان در کلاس جهانی با پیاده رو شدن چهار باغ عبا سی

استاد دانشگاه استرالیا گفت : اصفهان با پیاده رو کردن چهارباغ عباسی در کلاس جهانی قرار گرفت .
  • سه شنبه 13 مهر 1395 ساعت 19:5

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مطرح شدن اصفهان استاد دانشگاه استرالیا در نشست ایستگاه ترافیک که با همراهی پویش مردمی ترافیک این شهر برگزار شد گفت: مشکل امروز شهرها، غلبه بیش از حد خودروهای شخصی بر فضای شهری می باشد و در همین راستا باید توسعه پایدار شهری را که بر پایه توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی و تاکید بر شهرهای هوشمند یا سبز استوار است مدنظر قرار دهیم

پروفسور جان بلاک با بیان اینکه هر چقدر تراکم افزایش پیدا کند استفاده از خودروهای شخصی کاهش می‌یابد، افزود: آمریکا که در صنعت خودرو پیشتاز دنیا بود در مراحل اولیه نتوانستند ارتباط کاربری زمین و حمل و نقل را تشخیص و این سنت را به دیگران نیز منتقل کنند و در پی آن در آمریکا حاشیه‌نشینی و استفاده از خودروی شخصی افزایش و استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کرد.

وی بیان کرد: در همین راستا ساخت بزرگراه تنها راه پاسخگو به حمل و نقل شهری شد و هر اتفاق در شهرهای با معروفیت جهانی در دیگر شهرها الگو می‌شود.

استاد دانشگاه استرالیا با اشاره به ردپای اکولوژیکی به عنوان یکی از مشکلات پیشروی پایداری شهرها گفت: اکولوژیکی یعنی میزان فضای زمین برای هر نفر که استفاده می‌کند چقدر می باشد و هر چه این میزان پائین‌تر باشد بهتر است.

پروفسور بلاک با بیان اینکه سیستم حمل و نقل باید بسیار یکپارچه و قابل دسترس باشد، افزود: این سیستم باید تمام شهر را پوشش دهد و در کاهش فضای پارکینگ و استفاده از خودروی شخصی، اهمیت دادن به عابر پیاده و پیاده‌روها، توسعه پیاده‌روی و دوچرخه‌سورای می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی پیرامون 3 اصل برای پایه‌گذاری شهر هوشمند بیان کرد: سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری به صورت هوشمند و برنامه‌ریزی شده و استفاده از تکنولوژی هوشمند از جمله این موارد است.

استاد دانشگاه استرالیا با اشاره به در دسترس‌پذیر بودن سیستم حمل و نقل عمومی گفت: باید به راحتی و ایمن به صورت پیاده و یا با دوچرخه به ایستگاه مترو و یا اتوبوس پرسرعت رسید.

پروفسور بلاک با اشاره به اینکه اصفهان می‌تواند الگوی بسیاری از شهرهای جهان باشد توصیه‌هائی را بیان کرد: بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و تجاری اصفهان در مرکز این شهر انجام می‌گیرد که سبب ترافیک شده و پارک کردن کنار خیابان‌ها و دوبله پارک کردن این وضعیت را تشدید کرده است.

وی با اشاره به مشخص نبودن خطوط خیابان‌ها به عنوان یکی دیگر از عوامل بی‌نظمی در شهر اصفهان افزود: باید 3 اصل مهم از جمله تابلوها، خط‌کشی‌ها و چراغ‌های راهنمائی و رانندگی را بیشتر مدنظر قرار دهیم .

استاد دانشگاه استرالیا با بیان اینکه شهرهائی که می‌خواهند در کلاس جهانی مطرح شوند باید تمرکزشان روی عابر پیاده باشد،گفت: میدان امام (ره) یک مجموعه تاریخی و زنده و از نظر عابران بسیار عالی است و علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی و روزمره مردم یک مکان توریستی می باشد.

پروفسور بلاک با بیان اینکه طرح بستن چهارباغ کار بسیار بزرگی است و اصفهان را در یک کلاس جهانی مطرح می‌کند، بیان کرد: فضای سبز و درختان حاشیه خیابان‌ها نیز فضای خوبی برای عابران ایجاد کرده و در بازدید از 36 کشور جهان، اصفهان یکی از برجسته‌ترین شهرها در مقیاس جهانی است .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در ایستگاه ترافیک با موضوع " برنامه‌ریزی یکپارچه کاربری زمین و حمل و نقل در راستای پایداری شهری" گفت: این نشست‌ها در گذشته ماهی یکبار برگزار می‌شد ولی اکنون این فاصله کمتر شده زیرا مجموعه نشست‌های تخصصی حوزه حمل و نقل به تدریج جای خود را میان مردم باز کرده است.

علیرضا صلواتی با بیان اینکه حمل و نقل یکی از کاربردی‌ترین پارامترهای در دنیا است، افزود: اگر بتوانیم با همکاری معاونت شهرسازی شهرداری برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشیم می‌توانیم در حل مشکلات شهری گام‌های موثرتری برداریم و از محدودیت‌ها و اعمال قانون توسط پلیس بکاهیم.

وی بیان کرد: اگر انطباق شهری را با موضوع های حمل و نقل یکی کنیم در 10 سال آینده شهر اصفهان وضعیت بهتری خواهد داشت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه خوشبختانه هر هفته میزبان یک هئیت خارجی در این راستا هستیم، خاطرنشان کرد: به تدریج از تفاهم‌نامه به انعقاد قراردادها رسیده‌ایم و این حضور یک نقطه قوت برای شهرمان محسوب می‌شود.

گفتنی است: در پایان این نشست جان بالک به سوال های دانشجویان پاسخ داد و توسعه عمودی به جای توسعه افقی شهر، باورهای مردم در انتخاب ساختمان، موفق نبودن توسعه شهرهای کوچک و تبدیل شدن به یک خوابگاه برای مردم و جلب مشارکت‌ شهروندان به عنوان یکی از اصول شکل‌گیری شهرهای با توسعه پایدار از جمله موضوع های مطرح شده در این پرسش و پاسخ بود.



انتهای پیام/م


ثبت نظر

ارسال