گزیده اخبار علمی ایرنا در آخرین هفته مهرماه

تهران- ایرنا- برگ های آخرین روزهای مهرماه در تقویم 95 درحالی ورق خورد که روسای 20 دانشگاه برتر روسیه و 12 دانشگاه مطرح کره جنوبی برای گسترش همکاری های علمی به ایران آمدند و اخبار متعددی از توفیقات بین المللی کشورمان در حوزه های علمی و فناورانه، رسانه ای شد.
  • جمعه 30 مهر 1395 ساعت 16:26
قرار گرفتن 91 دانشگاه ایرانی در جمع دانشگاه های برتر جهان، ارتقای رتبه ایران به چهاردهم جهان در تولید مقالات سلول های بنیادی، انتخاب قرارداد انتقال فناوری بین دو شرکت ایرانی و مالزیایی به عنوان برترین انتقال فناوری سال 2015 کشورهای عضو D8 از جمله دستاوردهای علمی جمهوری اسلامی ایران بود که در آخرین هفته مهرماه توسط خبرنگاران علمی ایرنا تهیه و منتشر شد.
**برگزاری دومین اجلاس مشترک روسای دانشگاه های ایران و روسیه
روسای 20 دانشگاه برتر روسیه به همراه برخی مقامات علمی و سفیر کشورشان در تهران، روز پنجشنبه در باغ نگارستان، میهمان وزیرعلوم و روسای 13 دانشگاه برتر ایرانی بودند.
در این اجلاس مشترک، روسای دانشگاه های شهید بهشتی، صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر، اصفهان، صنعتی اصفهان، تبریز، شیراز، علامه طباطبایی، علم و صنعت ایران، صنعتی خواجه نصیر، فردوسی مشهد و تربیت مدرس حضور داشتند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم با تاکید بر اینکه در سال گذشته 141 پروژه مشترک میان ایران با دانشگاه های دنیا اجرایی شده است، ابراز امیدواری کرد که همکاری های علمی ایران و روسیه گسترش یابد.
محمد فرهادی گفت : دانشگاه شهید بهشتی در حوزه لیزر و علوم پایه، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر در حوزه هوافضا و دانشگاه های تهران و علامه طباطبایی در حوزه های علوم انسانی با دانشگاه های روسی همکاری دارند.
وی به اجرای پروژه های مشترک تحقیقاتی میان ایران و روسیه اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون چندین پروژه در حوزه های علوم پزشکی و کاربرد لیزر، ایمونولوژی و داروها برای درمان بیماری های صعب العلاج اجرا شده است.
محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران در این نشست پیشنهاد کرد برای توسعه شبکه دانشجویی دانشگاه های ایران و روسیه، شبکه کارآموزی دانشجویان در مقاطع کارشناسی ایجاد شود.
وی یادآور شد: همکاری دانشگاه های ایران و روسیه در حوزه های علوم، مهندسی هوا فضا، مواد، زبان روسی، فارسی و انفورماتیک، مطالعات روسیه و شرق شناسی، شیمی، بیو دارو، مواد جدید، پتروشیمی، مهندسی نفت و گاز از طریق تبادل دانشجو، راهنمایی مشترک رساله های دکتری، برگزاری دوره های مشترک و کارگاه ها و سمینارهای مشترک انجام می شود.
رییس دانشگاه شهید بهشتی نیز در این نشست از ارائه 120 پروژه مشترک میان ایران و روسیه خبر داد و گفت: پس از بررسی ها قرار است 12 پروژه انتخاب شود که اجرای آن از سال 2017 آغاز خواهد شد.
محمد مهدی طهرانچی با اشاره به انجام حدود 20 پروژه علمی مشترک میان ایران و روسیه در ماه های اخیر اظهار کرد: این امر از قابلیت همکاری میان دو کشور حکایت دارد و نباید فقط به 12 پروژه ای که از میان این پروژه ها تصویب شود و در سال 2017 شروع به کار کند، محدود شود.
در هفته گذشته همچنین نشست مشترک دانشگاههای ایران و کره جنوبی در خصوص گسترش هممکاری های علمی به میزبانی وزارت علوم برگزار شد.
روسا و نمایندگان 12 دانشگاه کره جنوبی و 38 دانشگاه ، موسسه آموزش عالی و پژوهشی از ایران در این نشست حضور داشتند.

**91 دانشگاه ایرانی در جمع دانشگاه های برتر جهان
بر اساس رتبه بندی پنج هزار و 147 دانشگاه و موسسه برتر علمی جهان در سال 2016 که توسط پایگاه علم سنجی سایماگو منتشر شد، 91 دانشگاه و مؤسسه ایرانی در این فهرست حضور دارند.
با استناد به آمار منتشر شده توسط پایگاه تامسون رویترز، مبنی بر رتبه بندی 100 دانشگاه و موسسه نوآور و برتر بین المللی؛ وجود 50 دانشگاه و موسسه آمریکایی و رتبه اول دانشگاه استنفورد در این رتبه بندی مورد اشاره قرار گرفت.

**ایران رتبه چهاردهم تولید مقاله در حوزه سلول های بنیادی را به دست آورد
دبیر ستاد توسعه سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ارتقای جایگاه بین المللی ایران در زمینه تولید مقالات در حوزه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی خبر داد و گفت: رتبه ایران در این زمینه از 20 به 14 ارتقا یافته است.
به گفته 'امیرعلی حمیدیه' ایران با تولید پنج هزار و 867 مقاله در سال 2016 میلادی توانست ترکیه را پشت سر بگذارد.

**برترین انتقال فناوری سال 2015 کشورهای عضو دی -8 انتخاب شد
دبیر شبکه انتقال و تبادل فناوری کشورهای عضو دی -هشت ( D-8 TTEN ) از پایان داوری جایزه بهترین انتقال فناوری سال 2015 کشورهای عضو D8 خبر داد و گفت: قرارداد انتقال فناوری بین دو شرکت ایرانی و مالزیایی به عنوان برترین انتقال فناوری انتخاب شد.
مهدی صفاری نیا افزود: این جایزه به منظور تشویق شرکت های فناور در کشورهای عضو سازمان دی-هشت و دیگر کشورهای اسلامی برای تامین نیاز فناوری و دانش فنی از ظرفیت های موجود در کشورهای عضو طراحی شده است.
مطابق برنامه ریزی صورت گرفته، اولین دوره این جایزه در نشست اتاق های بازرگانی کشورهای عضو دی-هشت روز 21 آگوست 2016 (30 مهرماه 1395) با حضور دبیرکل سازمان دی-هشت و مدیرعامل شرکت های طرف قرارداد که به عنوان قرارداد انتقال فناوری برتر معرفی شده اند، به مبلغ پنج هزار دلار آمریکا (به هریک از طرفین قرارداد) در ازمیر ترکیه اهدا خواهد شد.
جایزه انتقال فناوری D8TTEN توسط پارک فناوری پردیس به عنوان دبیرخانه این شبکه به صورت سالیانه برگزار می شود و فراخوان دوره بعدی جایزه در اوایل سال 2017 میلادی منتشر خواهد شد.

**قراردادهای بین المللی جدید ملزم به ارائه پیوست فناوری شدند
در هفته گذشته، 'نظام نامه پیوست فناوری و توسعه توانمندی های داخلی در قراردادهای بین المللی و طرح های مهم ملی' در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس جمهوری تصویب و ابلاغ شد.
این نظام نامه در راستای تاکیدات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر 'دانش بنیان شدن بخش های مهم و حساس اقتصادی' و 'شرط انتقال فناوری در معاملات خارجی' در چارچوب برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش بنیان و به منظور انتقال و بومی سازی فناوری تدوین شده است.
حوزه ها و صنایع اولویت دار در این نظام نامه، شامل انرژی (نفت، گاز و برق)، آب، الکترونیک، پتروشیمی، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، حمل و نقل (جاده ای و خودرو، ریلی، دریایی و هوایی)، سلامت (دارو، تجهیزات پزشکی)، ارتباطات و فناوری اطلاعات، فضایی (ماهواره)، معدن (صنایع معدنی و مواد اولیه پیشرفته)، کشاورزی (مواد غذایی استراتژیک) و ارتقای بهره وری است.
برمبنای این ابلاغیه، پیوست فناوری قرارداد، جزء لاینفک قرارداد محسوب می شود و دستگاه های اجرایی موظفند این پیوست را در تمام طرح ها و پروژه های موضوع ماده 2 این نظام نامه تهیه و همراه با دیگر مستندات فنی و اقتصادی طرح و پروژه به نهادهای تصویب کننده ارائه دهند و بالاترین مقام اجرایی موظف به نظارت بر حسن اجرای پیوست فناوری برای هر یک از قراردادهای موضوع ماده 2 نظام نامه خواهد بود.

** خبرهای خوش پزشکی هسته ای در گردهمایی نخبگان فردا
رییس سازمان انرژی اتمی روز سه شنبه گذشته در مراسم آغاز به کار دهمین همایش ملی نخبگان فردا، از احداث بیمارستان هسته ای در ایران خبر داد و گفت: این بیمارستان هسته ای که در نوع خود و در منطقه غرب آسیا، بی نظیر است در تهران ساخته می شود.
'علی اکبر صالحی' در این همایش دو روزه که با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و بیش از هزار نخبه جوان در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، برآورد هزینه ساخت این بیمارستان را بیش از 300 میلیون یورو اعلام کرد.
وی افزود: در حال حاضر قرار داد تاسیس این بیمارستان با شرکت اتریشی امضا و مقرر شده است در محل بوستان ولایت تهران راه اندازی شود.
صالحی یادآور شد: برهمین اساس، تفاهم نامه ای میان سازمان انرژی اتمی، شهرداری و وزارت بهداشت منعقد شده است و طی ماه های آینده شاهد کلنگ زنی این بیمارستان خواهیم بود.
وی تصریح کرد: همچنین در نظر داریم پروژه ای به ارزش بیش از 70 میلیون یورو در زمینه تولید رادیو داروها بر اساس استاندارد جی ام پی GMP در کشور اجرا کنیم زیرا رادیو داروهایی که اکنون در کشور تولید می شود مطابق استاندارد جی ام پی نیست.
صالحی همچنین با اشاره به ضرورت ایجاد امکانات جدید در چارچوب استاندارد جی.ام.پی GMP برای تولید رادیوداروهای جدید، گفت: با پیوستن به این استاندارد، می توانیم صادرات رادیو دارو را افزایش دهیم.

** راه اندازی شرکت های دانش بنیان ایرانیان غیرمقیم در پارک فناوری پردیس
چهار کارآفرین و متخصص ایرانی مقیم کشورهای کانادا، آمریکا و سوئد، در قالب طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان برجسته ایرانی غیرمقیم بنیاد ملی نخبگان، شرکت های دانش بنیان خود را در پارک فناوری پردیس راه اندازی کردند.
دو شرکت دانش بنیان تأسیس شده توسط این دانشمندان، در حوزه های اپتیک و لیزر، فناوری های مرتبط با حسگرهای اولتراسونیک، خدمات ارزش افزوده و نرم افزارهای تلفن همراه و تحقیقات و تولید مدل های کشت سلولی پیشرفته و مهندسی بافت فعالیت می کنند.
دو شرکت دیگر که در مرکز رشد فناوری نخبگان مستقر شده اند نیز به توسعه نرم افزار های مختلف در حوزه سلامت و لرزه نگاری می پردازند.

**بررسی اختلالات روانی در سی و سومین کنگره علمی روانپزشکان ایران
سی و سومین کنگره سالانه انجمن علمی روان پزشکان ایران روز سه شنبه، 27 مهرماه درحالی با حضور متخصصانی از کشورهای انگلیس، بلژیک و استرالیا در بیمارستان میلاد آغاز به کار کرد که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاحیه این رویداد نسبت به کاهش میزان تاب آوری جامعه در برابر مسائل اجتماعی هشدار داد.
دکتر 'سید حسن قاضی زاده هاشمی' با اشاره به آمارهای اختلال روانی در کشور گفت: آمارها نشان می دهند در بین 25 تا 26 درصد جمعیت جامعه اختلال روانی وجود دارد و این آمار نسبت به سال های گذشته رو به افزایش است.
وی درعین حال تصریح کرد: البته آمارهای ایران در قیاس با کشورهای دیگر نگران کننده نیست اما از آنجا که در کشور اسلامی و با باورهای دینی و متعهد به اخلاق زندگی می کنیم، همین میزان نیز قابل قبول نیست.
دبیر علمی کنگره انجمن روان پزشکان ایران نیز با بیان اینکه حدود 21 درصد جمعیت ایران مبتلا به اختلالات روانپزشکی و نیازمند خدمات درمانی هستند، شایعترین نوع اختلالات روانپزشکی در کشور را 'اضطراب و افسردگی' عنوان کرد.
دکتر 'محمد اربابی'، مهمترین عامل اقدام به خودکشی را افسردگی دانست و گفت: مطالعات نشان می دهد 95 درصد افرادی که اقدام به خودکشی می کنند از یک بیماری روانی مانند افسردگی رنج می برند.

** هشدار رایزن علمی ایران در هندوستان به دانشجویان ایرانی
هفته گذشته،، رایزن علمی ایران در شبه قاره هند توصیه کرد که دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل در هندوستان در رشته های پزشکی و دندان پزشکی به دلیل تفاوت سیستم آموزشی با ایران و همچنین هزینه های سرسام آور و وجود مشکلات زیاد ثبت نام نکنند.
«سید محمدرضا خلیلی» با بیان اینکه وضع قانون جدید کنکور سراسری از سوی دیوان عالی هند تمام دانشجویان رشته های پزشکی و دندان پزشکی را موظف به شرکت در آزمون سراسری(نت) می کند، توضیح داد: دیوان عالی هند هنوز تصمیمی برای مستثنی کردن دانشجویان خارجی از شرکت در این آزمون نگرفته است بنابراین ورود دانشجویان به رشته های پزشکی در هند توصیه نمی شود.
وی از متقاضیان تحصیل در هند خواست به جای رشته های پزشکی و دندانپزشکی، در رشته های علوم مهندسی، فنی، انسانی و تجربی در دانشگاه های معتبر هند ثبت نام کنند.
تعداد دانشجویان ایرانی در هند در سال های گذشته حدود 15 هزار نفر اعلام شد اما اکنون این آمار به شش هزار و 300 نفر کاهش پیدا کرده است.

** اخبار محیط زیستی :
**امضای تفاهم نامه تامین تجهیزات حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی کشور
هفته گذشته، تفاهم نامه چهارجانبه تامین تجهیزات مورد نیاز برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی کشور با استفاده از ظرفیت صنایع دفاعی کشور امضا شد.
این تفاهم نامه با هدف حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی کشور با استفاده از ظرفیت صنایع دفاعی کشور با حضور «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، سردار «حسین دهقان» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی به امضا رسید.
براساس این تفاهم نامه، مبلغ 100 میلیارد تومان به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، 45 میلیارد تومان به سازمان شیلات ایران، 40 میلیارد تومان به سازمان امور عشایر و 37 میلیارد تومان به سازمان حفاظت محیط زیست، جهت تامین تجهیزات اختصاص خواهد یافت.
امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق کارآفرین امید نیز از دیگر رویدادهای محیط زیستی آخرین هفته مهرماه بود که با حضور معصومه ابتکار صورت گرفت.
این تفاهم نامه با هدف توانمند سازی جوامع محلی و کسب و کار کوچک در راستای حفاظت از تالاب های ایران منعقد شده است.
در روزهای گذشته همچنین برنامه مدیریت جامع تالاب بین المللی هامون در شورای برنامه ریزی استانداری استان سیستان و بلوچستان وارد فاز اجرایی شد.
دریاچه و تالاب بین المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه، هفتمین تالاب بین المللی جهان و یکی از ذخیره گاه های زیستکره در ایران است. دریاچه و تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
منطقه سیستان هفته گذشته، حال و هوای خوبی نداشت به طوری که در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، وزش باد همراه با گرد و غبار میزان غلظت ذرات معلق در هوای سیستان شامل (زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون) را به 10برابر حد مجاز و 3 برابر حد بحرانی رساند.
آتش سوزی در جنگل های هیرکانی خراسان شمالی نیز از دیگر رویدادهای تلخ هفته گذشته بود.
2.5 هکتار از جنگل های هیرکانی در ضلع شمالی قله 'تیغ بل' این شهرستان ظهر سه شنبه در آتش سوخت و البته همان روز هم مهار شد.
جنگل های ایران تورانی خراسان شمالی مساحتی بیش از 409 هزار هکتار و جنگل های خزری مساحتی بیش از 25 هزار هکتار از مناطق استان را در بر می گیرد.
گونه های اصلی جنگل های هیرکانی استان شامل گونه هایی همچون بلوط، زبان گنجشک، افرا شیردار، کچف، داغ داغان، سیاه تلو، زرشک و چنار است، این جنگل ها به دلیل اینکه در ناحیه نیمه مرطوب واقع شده اند به لحاظ اکولوژیکی از اهمیت بسیار زیادی در زمینه مطالعاتی و تحقیقاتی برخوردارند.
در سطح بین المللی نیز ناسا، سپتامبر امسال را گرم ترین سپتامبر در 136 سال اخیر اعلام کرد.
گزارش های ناسا نشان می دهد، دمای هوا در سپتامبر 2016 به میزان 4 هزارم ( 0.004) درجه سانتیگراد گرم تر از سپتامبر 2014 (گرم ترین سپتامبر قبلی) بود.
ماه گذشته میلادی 0.91 درجه سانتی گراد گرمتر از میانگین دمای ماه های سپتامبر از سال 1951- 1980 بود.
در ابتدای هفته گذشته، 150 کشور جهان در نشست آب و هوایی 'کیگالی' پایتخت روآندا در زمینه کاهش گازهای گلخانه ای هیدروفلوروکربن به توافق رسیدند.
این توافق که در زمینه کاهش گازهای گلخانه ای مورد استفاده در یخچال ها و دستگاه های تهویه مطبوع صورت گرفت و گامی مهم در زمینه مقابله با تغییر آب و هوایی قلمداد می شود، کشورها را به سه گروه و سه ضرب الاجل برای کاهش هیدروفلوروکربن ها (HFC) تقسیم می کند.
این گازها می توانند 10 هزار بار قدرتمندتر از دی اکسید کربن در گرم شدن کره زمین عمل کنند.
به موجب این توافق، کشورهای توسعه یافته شامل بخش اعظمی از اروپا و آمریکا، متعهد می شوند که مصرف این گازها را به میزان چشمگیری کاهش دهند؛ این رقم تا سال 2019، 10 درصد و تا سال 2036، 85 درصد خواهد بود.

**فضانوردان چینی، روسی و آمریکایی راهی فضا شدند
چین برای ششمین بار، سفینه با فضانورد به فضا پرتاب کرد تا دو سرنشین فضانورد «شن جو - 11» به آزمایشگاه فضایی این کشور ملحق شوند.
حضور این دو فضانورد به مدت یک ماه در آزمایشگاه فضایی، طولانی ترین ماموریت فضایی این کشور تاکنون محسوب می شود.
دو فضانورد روس و یک آمریکایی نیز در سفری جداگانه به عنوان مسافران جدید ایستگاه بین المللی فضایی برای یک دوره شش ماهه، روز چهارشنبه با پرتاب موشک سایوز از پایگاه فضایی بایکانور روسیه در قزاقستان راهی فضا شدند.
اعزام این فضانوردان، نخستین بهره برداری از سامانه بهبود یافته موشک سایوز روسی نسبت به نسل قبلی است که در بخش های هدایت و الکترونیک ارتقا یافته است.
در زمان حاضر سه فضانورد در ایستگاه فضایی بین المللی مشغول فعالیت هستند که در آینده نزدیک با پایان دوره ماموریت شش ماهه به زمین باز می گردند.
ایستگاه فضایی بین المللی که با مشارکت بیش از 15 کشور ساخته شده، در مدار نزدیک و در ارتفاع 330 تا 435 کیلومتری از سطح زمین در حرکت است که روزی 15 بار دور این سیاره گردش می کند.
این ایستگاه محصول همکاری مشترک سازمان های فضایی آمریکا، روسیه، اروپا، ژاپن، و کانادا است، سازمان فضایی برزیل نیز با این برنامه همکاری می کند و چین نیز علاقه خود را برای پیوستن به این جمع بویژه از طریق همکاری با سازمان فضایی روسیه اعلام کرده است.
فضاپیمای اگزومارس نیز یکشنبه گذشته پس از یک سفر 300 میلیون مایلی به مریخ رسید.
خطوط هواپیمایی آسیا، آمریکا، کانادا و اروپا رسما به دلیل خطر انفجار باتری، ورود گوشی Galaxy Note 7 به هواپیماهای خود را ممنوع کردند.
علمی**1055*2017
تنظیم کننده: زینب کارگر**انتشاردهنده: زهره محتشمی پور

ثبت نظر

ارسال