نقش اکوسیستم‌های دیجیتال و فناوری‌های نوظهور در صنعت بانکداری پساکرونا

نمایه بانک : اکنون کمترین تردید در خصوص مواجهه با یک بحران فراگیر جهانی ناشی از کرونا وجود دارد. به ‌نظر می‌رسد همه فعالان اقتصادی باید با گمانه‌زنی درخصوص عمق و مدت این بحران، خود را برای عبور از این بحران و پایدارسازی اقتصادی بخشی و ملی آماده سازند.
  • پنجشنبه 20 آذر 1399 ساعت 18:28

به گزارش نمایه بانک ، اکنون کمترین تردید در خصوص مواجهه با یک بحران فراگیر جهانی ناشی از کرونا وجود دارد. به ‌نظر می‌رسد همه فعالان اقتصادی باید با گمانه‌زنی درخصوص عمق و مدت این بحران، خود را برای عبور از این بحران و پایدارسازی اقتصادی بخشی و ملی آماده سازند.

 

در میان اجزاء نظام اقتصادی بی‌تردید صنعت بانکداری در همه کشورها از اهمیت مضاعفی برخوردار است؛ چرا که این صنعت علاوه بر تلاش در حفظ وضعیت خود یکی از ارکان پایداری کل و نبض نظام اقتصادی خواهد بود و هرگونه تصمیم سازی و تصمیم گیری در سطح خرد و کلان در صنعت بانکداری بر اقتصاد کشور تاثیر گذار خواهد بود. در این شرایط ضرورت حرکت جهانی به سمت بانکداری مجازی بدون شعبه (بانکداری در بستر موبایل یا نئو بانک) را بیشتر از پیش نمایان ساخته است.

 

انقلاب دیجیتالی، موجی جدید از نوآوری را ایجاد کرده که عمیقاً صنعت خدمات مالی را متحول می کند. برای مثال، اپلیکیشن های موبایلی، کلان‌ داده‌ ها و رایانش ابری، فرصت‌ های چشمگیری برای بانک‌ ها جهت ارائه بهتر خدمات به مشتریان خود فراهم می‌ کنند.

 

این روندهای نوآورانه نیازمند سرمایه گذاری‌ های زیاد در فناوری اطلاعات و تغییرات در سیستم‌ های موجود هستند. علاوه بر آن، این نوآوری‌ ها در سازمان‌ های معتبر فناوری قابل دسترسی هستند و این امر، به تهدیدی برای مؤسسات مالی که فناوری را به کار نمی برند، تبدیل شده است.

 

بانک ها با استفاده از هوش مصنوعی می توانند حجم عظیمی از داده ها را با سرعت زیادی ضبط و مدیریت کنند تا با تجزیه و تحلیل این داده ها بتوانند بینش های ارزشمندی به دست بیاورند. علاوه بر آن بانک ها می توانند با استفاده از هوش مصنوعی امکاناتی مانند ربات های هوش مصنوعی، مشاوران پرداخت دیجیتال، مکانیسم های شناسایی تقلب بیومتریک، پشتیبانی در هر زمان و…  را به مشتریان ارائه دهند و همه این ها علاوه بر افزایش درآمد و بهبود رابط مشتریان در بانک ها باعث افزایش سود و کاهش هزینه ها نیز خواهد شد.

 

شدت رقابت در بین بانکها تاکنون به این اندازه نبوده است، با توجه به نقدینگی بالا در بازار شفاف شدن قیمت خدمات و پایین آوردن هزینه ها به مشتریان کمک می کند خدمات متنوع تری از بانکها طلب کنند. مشتریان علاوه بر خدمات بانکداری اینترنتی و موبایل بانکینگ بدنبال کانالهای دیگر که به عنوان یک مفهوم OmniChanle یا کانال فردی هستند که نیازهای خود را از طریق آن شخصی سازی کنند.

 

از این رو مهم  است که کارهای مشتری را با استفاده از Bigdata و روشهای مبتنی بر پیش بینی و تجزیه و تحلیل داده ها به منظور درک بهتر مشتریان و در نتیجه افزایش اثر بخشی و بهره وری پیش بینی نمائیم که بطور جزئی این مساله از رفتار کانال های اجتماعی مشتریان برداشت شده است.

 

بطورکلی در بانکداری سنتی، استفاده از روشهای نوآورانه نرخ بالایی ندارد با این حال روشهای نوین مانند: اینترنت اشیاء (IOT1) و روشهای هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و آنالیز داده های بزرگ توسط متخصصان خدمات مالی پیشنهاد می گرددکه در تصمیم گیری هایی برای مدیریت دارایی و یا مدیریت ریسک اعتباری کاربرد دارد و اتفاقی مهم و بزرگ در آینده خدمات مالی است و تجربه مشتری را در بانکداری تغییر می‌دهند و نقش مهمی در بهینه‌سازی عملیات،کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری خواهد داشت.

 

بطور نمونه : بازارکار IoT  بسیار گسترده است به‌گونه‌ای که کارشناسان تخمین می‌زنند که IoT  با حدود ۳۰ میلیارد اشیا در سال ۲۰۲۰ تشکیل خواهد شد و ارزش بازار جهانی IoT به ۱/ ۷ تریلیون دلارخواهد رسید. امروزه همه‌ چیز به هم متصل است، بی‌سیم یا با‌سیم.

 

بانک‌ها باید داده‌های IoT  را به اطلاعات با ارزش تبدیل کنند و در نتیجه سهم بازار خود را افزایش داده و خدمات بهتری را به مشتریان خود ارائه کنند، همچنین رایانش شناختی، عبارتی نسبتاً جدید است که اغلب به عنوان جایگزینی برای هوش مصنوعی به کار  می رود. بر خلاف سیستم‌ های کامپیوتری سنتی، که توسط افراد برنامه ریزی می‌ شوند تا وظایف خاصی را انجام دهند، سیستم‌ های شناختی این قابلیت را دارند که از طریق تعاملات خود با انسان‌ ها و داده‌ ها، به طور مداوم یاد بگیرند و هوشمندتر شوند.

 

رایانش شناختی در حال ظهور به عنوان یک فرصت و تهدید واقعی برای بسیاری از کسب‌ و کارها است. این فناوری به این دلیل دارای اهمیت است که بر حوزه   داده‌ های غیر ساخت‌ یافته تمرکز می کند.

 

بطور کلی فناوری‌های نوظهور در سال‌های آتی تاثیرات جدی بر نظام‌های مالی و بانکی خواهند داشت. بانک‌داریِ باز نیز موجی از تغییرات را به همراه خود می‌آورد که در کنار تهدیدهای بالقوه، فرصت‌های راه‌بردی متعددی را نیز فراهم می‌کند. در این شرایط بسیاری از موسسات مالی، بانک‌ها وکارآغازیان می‌توانند با شناخت فرصت‌ها و روندهای آتی در بانک‌داری باز به الگوهایی موفق تبدیل شوند.

 

سخن آخر:

با گسترش فن آوری اطلاعات و ارتباطات تمامی ابعاد زندگی بشر امروز به ویژه  بعد اقتصادی آن دچار تحول بنیادی گردیده است؛ همچنین با وجود ویروس کرونا شرایط و محیط کنونی برای بانک‌ها چالش‌برانگیز شده است. تأثیرات رفتاری و اقتصادی بحران ویروس کرونا عمیق بوده و در صدر فشارهای مالی، عملیاتی و مصرفی قرار دارد.

 

بانک‌ها هنوز هم دارای سرمایه، انطباق و از همه مهم‌تر اعتماد مشتریانشان هستند. این بدان معناست که با استراتژی درست، بانک‌ها از فرصت بی‌نظیری برای موفقیت در بلندمدت برخوردارند. پیگیری فناوری پیشرفته و اکوسیستم‌های دیجیتال، بی‌شک کلید اصلی موفقیت خواهد بود. باوجود این عناصر، بانک‌ها هزینه‌ها را کاهش می‌دهند و بهره ‌وری خود را مدیریت می‌کنند، تا طوفان آینده را تحت تأثیر قرار دهند و ارزش خود را برای مشتریان در یک بازار متحول‌شده بازتعریف کنند.

 

[1]. Internet of Things

 

 

* فرزاد رمضانی راد؛ دکترای تخصصی مدیریت دولتی، متخصص فناوری اطلاعات و ارتباطات صنعت بانکداری

 

 


ثبت نظر

ارسال