مرکز آمار در هیچ دوره‌ای تسلیم خواسته‌های سیاسی نشده است

نمایه بانک : رئیس مرکز آمار ایران ضمن اشاره به اینکه مرکز آمار در هیچ دوره‌ای هیچ گاه تسیلم خواسته‌های سیاسی نشده است، گفت: احتساب یک ساعت کار در هفته برای افراد و شاغل محسوب کردن آنان برای این است که هیچ کاری از قلم نیفتد و همه موارد کار از قبیل پاره وقت،‌فصلی یا هر شکل دیگری از آن مورد محاسبه قرار گیرد.
  • سه شنبه 11 مهر 1396 ساعت 21:11

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایسنا ، امیدعلی پارسا طی سخنانی در همایش بررسی نرخ بیکاری و راهکارهای ایجاد اشتغال در استان‌ها که در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، ‌ با بیان اینکه ما با مراجعه به یک درصد از جمعیت آماری یک استان می‌خواهیم به میانگین نرخ بیکاری و رشد اشتغال برسیم، اظهار کرد: ما در این زمینه باید این موضوع را هم در نظر بگیریم که در فصل و در هر استان این موضوع متفاوت است و نرخ‌های بیکاری یا رشد اشتغال حالت اوپتیمم دارند.

وی افزود: ما به جای اینکه برای احتساب میانگین نرخ بیکاری تک فصل را مبنا قرار دهیم باید سال را به مبنای خود بدل کنیم و یک سال هم در این زمینه کافی نیست، چرا که اقدامات انجام شده در زمینه اشتغال لزوما در بازه زمانی یک ساله خود را نشان نمی‌دهد. پس ما یک دوره چهار ساله که عمر دولت است را برای بررسی وضعیت اشتغال و بیکاری در کشور در نظر گرفتیم.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه هر عددی که برای میانگین نرخ بیکاری یا رشد اشتغال در هر استان اعلام می‌شود، ‌قطعی نیست، اظهار کرد: ممکن است عددی که اعلام می‌شود پایین‌تر یا بالاتر از چیزی باشد که در آمارها که از یک درصد جمعیت استانی برآورد می‌شود. بنابراین این عدد یک برآورد است و دقیق و متقن نیست.

پارسا تاکید کرد: برخی می‌گویند احتساب یک ساعت کار در هفته برای افراد و شاغل محسوب کردن آنان با این میزان کار از دولت دهم شروع شده است. در حالی که این طرح از فروردین سال ۱۳۸۴ اجرا شد و ربطی به دولت دهم یا دولت فعلی نداشته است.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: اساسا این طرح به دنبال تولید آمار برای برنامه‌ریزی کلان در سطح جغرافیایی است. چرا که هزاران سوال برای یک برنامه‌ریز وجود دارد از قبیل اینکه چه تعداد فرد چه حجمی از کار و چه حجمی از تولید را انجام می‌دهند که وقتی یک نمونه یک درصدی از جمعیت استان گرفته می‌شود، برای پاسخ به این سوال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد:احتساب یک ساعت کار در هفته برای افراد و شاغل محسوب کردن آنان برای این است که هیچ کاری از قلم نیفتد و همه موارد کار از قبیل پاره وقت، ‌فصلی یا هر شکل دیگری از آن مورد محاسبه قرار گیرد. اما ما کسی را که یک ساعت در هفته کار کرده است به عنوان کسی که به طور کامل شاغل است یا زندگی‌اش تامین است در نظر نمی گیریم و با این توصیفات اعلام نمی‌کنیم.

رئیس مرکز آمار ایران اظهار کرد: برای آنکه مطمئن شوید هر عددی که در کشور تولید می‌شود درست است، به آمارهای ارائه شده در دولت دهم نگاه کنید که نرخ رشد اشتغال و بیکاری را نشان می دهد و اساسا مرکز آمار در هیچ دوره‌ای هیچ گاه تسیلم خواسته‌های سیاسی نشده است.

وی در پایان تصریح کرد: به جای اینکه به جای عدد و رقم و تعریف و مفاهیم شک کنیم، این موضوع را رها کنیم و به این فکر کنیم که باید چه کار کنیم تا سطح اشتغال در استان های ما بالا رود.


ثبت نظر

ارسال