خدمات بانکداری الکترونیک بانک ایران زمین در دروان کرونا

نمایه بانک : با شیوع کرونا در پایان سال 98 ، یکی از فضاهایی که بیشترین نگرانی را متوجه خود کرده بود، شعب بانک ها بودند. بانک ها در حوزه کارکنان بیشترین آسیب را در این زمان دیدند و یکی از چیزهایی که بیشترین نگرانی را در اپیدمی و انتقال کرونا متوجه خود ساخت، جابجایی اسکناس بود.
  • شنبه 6 فروردین 1401 ساعت 14:30

به گزارش نمایه بانک ، بانک ها که تا آن روز در میانه راه توسعه بانکداری الکترونیک بودند به سرعت توانستند با آموزش گسترده خدمات بانکداری الکترونیک خود از جمله اینترنت بانک و همراه بانک و فعال کردن رمز دوم پویا ، مشتریان را به سمت دریافت خدمات الکترونیک بانکی سوق دهند، هر چند تا آن روزها تعداد کمی از مشتریان بانک ها از این خدمات استفاده می کردند اما الزام عدم حضور در شعب بانک ها و عدم استفاده از اسکناس کاغذی، مشتریان را ملزم کرد تا خدمات بانک را به شکل تازه ای بیاموزند و این یک موفقیت بزرگ و صعودی یک شبه در توسعه خدمات  الکترونیک بانکی به شمار می رفت.

 

به بیان دیگر می توان گفت که صنعت بانکداری در دوره بحران کرونا، درحالی که بیشترین آسیب سرایت کرونا در فضاهای بانک ها متوجه کارکنان از جان گذشته بانکی بود، از پس آزمونی که به یکباره در آن قرار گرفته بود، پیروز بیرون آمد؛ اینکه بتواند در حجم گسترده و فراگیر آموزش های استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک و دیجیتال را در اختیار مشتریان قرار دهد و روش های استفاده از خدمات غیرحضوری را به مشتریان بیاموزد و از حضور مردم در شعب بانک ها به طور شگفت انگیزی بکاهد و بدین شکل نگرانی ها در خصوص شیوع کرونا از طریق حضور در شعب بانک ها و تماس مستقیم با اسکناس کاهش یافت و الزام استفاده مشتریان بانک ها  از خدمات بانکداری الکترونیک در کاهش مخاطرات دوران کرونا نقش تعیین کننده ای داشت.

 

بانک ایران زمین یکی از بانک هایی بود که در این زمینه بسیار موفق و پیشرو عمل کرد. در حال حاضر بیشتر تراکنش های مالی این بانک از طریق خدمات بانکداری غیرحضوری و خارج از شعب اتفاق می افتد.

 

بانک ایران زمین پیشرو در خدمات دیجیتال بانکی، در راستای سیاست های بانکداری دیجیتال خود با استفاده از فناوری احراز هویت الکترونیکی، امکانات غیرحضوری بسیاری را آماده کرده است که در صورت ارائه مجوزتوسط بانک مرکزی می تواند به زودی در این بانک عملیاتی نماید و آماده است تا طرح های جدید را به صورت نمونه زیر نظر بانک مرکزی ارائه دهد و در صورت موفق بودن، در سایر بانک ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 

از خدمات دیگر که در دوره کرونا بسیار مورد توجه قرار گرفت، استفاده از دستگاه های ATMR  است.

ماشین های ATMR قابلیت دریافت اسکناس را دارند و به طور خودکار اسکناس ها را به چرخه پرداخت بر می گردانند. با وجود این امکان، تماس کارکنان بانک ها با پول نقد که یکی از عوامل انتقال کرونا بود کاهش یافت.

 

واریز وجه بین بانکی یکی از مواردی است که اگر اجرایی شود، مشتریان قادر خواهند بود پول نقد خود را به دست این دستگاه ها بسپارند تا به بانک خود منتقل کنند و این مورد هم سبب کاهش حضور در شعب بانک ها خواهد بود.

 

در دروه کرونا بانکداری الکترونیک در بانک ها گسترش یافت و استفاده از پول به عنوان یک عامل انتقال ویروس کرونا کاهش یافت.  

 

البته استفاده از کیف پولهای الکترونیک علارغم تلاش های بسیار بانک ها و موسسات و کسب و کارها در ترغیب مشتریان به استفاده ازین امکان تقریبا بی نتیجه مانده است.

 

یکی از شعب دیجیتال بانک ایران زمین در مرکز تجاری مگامال شهرک اکباتان تهران است که  در آن شعبه مجموعه ای از ماشین های بانکی مختلف وجود دارد و نحوه ارائه خدمات و سرویس ها در این شعبه بر اساس پلتفرم های دیجیتال است.

 

استفاده از  ماشین های   ATMR در مراکز تجاری مانند مگامال باعث کاهش مخاطرات بسیاری در دوران کرونا شده است. یکی از شعب دیگر دیجیتال بانک ایران زمین درمیدان ونک واقع شده و در این شعبه نیز به دلیل وجود خدمات دیجیتال به مشتریان، شاهد کمترین میزان برخورد افراد در تبادل خدمات هستیم.

 

دستگاه های VTM با قابلیت بازگشایی حساب، دستگاه های کیوسک با قابلیت صدور کارت هدیه و سایر خدمات بانک ایران زمین توانسته اند در کاهش شیوع بیماری ویروسی کرونا موثر باشد.

 

نویسنده : نازیلا محمدی

 

 


ثبت نظر

ارسال