ثبت نام 80 داوطلب واجد شرایط برای انتخابات ریاست جمهوری

نمایه بانک : در مدت 5 روز ثبت نام از داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، در مجموع 80 نفر واجد شرایط ثبت نام بودند و شورای نگهبان ضمن بررسی صلاحیت های این افراد در زمان مقرر قانونی، اسامی منتخبین آنها را اعلام خواهد کرد تا در چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به رقابت بپردازند.
  • سه شنبه 15 خرداد 1403 ساعت 22:45

خبرنگار و نویسنده : نازیلا محمدی

به گزارش نمایه بانک ، در مدت 5 روز ثبت نام از داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، در مجموع 80 نفر واجد شرایط ثبت نام بودند و شورای نگهبان ضمن بررسی صلاحیت های این افراد در زمان مقرر قانونی، اسامی منتخبین آنها را اعلام خواهد کرد تا در چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به رقابت بپردازند.

 

این 80 نفر توسط ستاد انتخابات واجد شرایط شناخته شدند، شرایطی که داوطلبان باید به استناد ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری، هنگام ثبت نام دارا باشند.

 

تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان در جزء 5 بند 10 سیاست های کلی انتخابات ریاست جمهوری ابلاغی مقام معظم رهبری آمده است. و در راستای اجرای این سیاست ها شورای نگهبان در تعریف و اعلام معیارها برای تشخیص رجل سیاسی و مذهبی مدیر و مدبر، مکلف است تفسیر درست را ملاک تایید صلاحیت ها قرار دهد. 

 

از 80 داوطلبی که در این دوره صلاحیت آنها برای ثبت نام تایید شده است، 9 نفر از نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی کنونی و 43 نفر نمایندگان ادوار مجلس اند. از میان وزرا 5 عضو از کابینه دولت مستقر و 4 نفر از وزرای دولت های پیشین هستند. 

 

از میان روسای مجلس سابق و کنونی ، آقایان لاریجانی و قالیباف در تالار نام نویسی حاضر شدند. 

در میان گرایش های سیاسی ، 57 اصولگرا، 12 مستقل و 11 اصلاح طلب داوطلب شدند. 

 

بازه سنی داوطلبان ثبت نام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از متولدین 1328 تا 1362 است. 

10 درصد از این داوطلبان سابقه نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دارند. 

 

جنسیت ثبت نام کنندگان این دوره،  93 درصد مرد و 7 درصد زن است. 

 


ثبت نظر

ارسال