خودباوری رمز موفقیت تیم فوتسال بانک سامان

نمایه بانک : تیم فوتسال بانک سامان همواره یکی از تیم‌های مطرح در میان بانک‌های خصوصی کشور بوده است. این تیم در دو سال اخیر و با ورود مربیان جدید و چهره‌ای جوان شده، پای به مسابقات گذاشته و توانسته است موفقیت‌های چشمگیری به دست بیاورد.
  • چهارشنبه 29 شهریور 1396 ساعت 13:54

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از اداره روابط‌ عمومی بانک سامان ، تیم فوتسال بانک سامان همواره یکی از تیم‌های مطرح در میان بانک‌های خصوصی کشور بوده است. این تیم در دو سال اخیر و با ورود مربیان جدید و چهره‌ای جوان شده، پای به مسابقات گذاشته و توانسته است موفقیت‌های چشمگیری به دست بیاورد.

سعید عبدالوند و میشاییل پتروس دو چهره شناخته‌شده فوتسال کشور از سال 1393 هدایت تیم فوتسال بانک سامان را برعهده گرفته‌اند و با تیم جوانی که از نیروهای بانک تشکیل داده‌اند به تدریج به سمت جایگاه واقعی سامان در میان بانک‌های خصوصی حرکت کرده‌اند و تیرماه امسال توانستند در نخستین دوره مسابقات فوتسال جام تدبیر، با کسب نتایج درخشان مقام قهرمانی را کسب کرد.
این تیم بلافاصله در مسابقات آزاد «آی.تی کاپ» تهران شرکت کرد و با یک شکست به مقام سوم مسابقات رسید.
درحاشیه یکی از جلسات تمرینی تیم بانک سامان با این دو مربی شناخته شده فوتسال کشورمان گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. نخست مصاحبه با سعید عبدالوند مدرس و مربی 39ساله تیم فوتسال تیم بانک سامان و سپس گفت‌وگو با میشاییل پتروس مربی دروازه‌بانان تیم.

*****************

برای شروع از سوابق کاری‌تان برای ما بگویید.

مربی‌گری را از سال 1377 و با تیم شهید منصوری قرچک شروع کردم و 2سال هم این تیم را قهرمان کشور کردم. مربی‌گری تیم ملی دانش‌آموزی، مسئول انجمن فوتسال شهرستان‌های استان تهران، مربی‌گری تیم ملی جوانان امید و تیم بزرگسالان شهید منصوری از سال 83 تا 90 و مربی‌گری پرسپولیس در لیگ برتر 91 – 90 را برعهده داشته‌ام. از سال 1393 هم با بانک سامان همکاری دارم. مدرک تحصیلی من کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی است و مدرک A آسیایی فوتبال و مدرک level 2 فوتسال آسیا دارم.

چه اتفاقی افتاد که هدایت تیم بانک سامان را برعهده گرفتید؟

یکی از دوستان ما که در بانک سامان فعالیت دارد از من دعوت کرد و پس ارایه سوابق کاری و تحصیلی، در نهایت برای همکاری به تیم بانک سامان دعوت شدم. با عنایت خدا و همکاری اعضای تیم، در همان ابتدای کار هم نتایج خوبی در تیم گرفتیم که همچنان هم ادامه دارد.

از زمان ورود به بانک سامان، چه موفقیت‌هایی کسب کردید؟

در ابتدای همکاری من با تیم بانک سامان، در مسابقات جام کانون بانک‌های خصوصی رتبه سوم را بدست آوردیم که در نوع خودش موفقیت چشمگیری محسوب می‌شد. در جام تدبیر هم که اخیرا برگزار شد توانستیم با کمترین گل خورده و بیشترین گل زده (2 گل خورده و 50 گل زده) قهرمان شویم. همچنان هم در تلاش هستیم که با اضافه شدن جوانان باانگیزه به تیم، افتخارات تیمی‌مان را بیشتر کنیم.
همچنین از هیچ فرصتی برای بازی با تیم‌هایی که بازیکن ملی‌پوشان دارند صرف‌نظر نمی‌کنیم و در تلاش هستیم در میدان مسابقه، تجربه کسب کنیم تا اعضای تیم به این خودباوری برسند که توانایی آنها چیزی از بازیکنان عضو تیم ملی که در بالاترین سطح فوتسال کشور هستند کم ندارد.

وضعیت و سطح اعضای تیم بانک سامان را چطور می‌بینید؟

تیم بانک سامان از کارکنان واحدهای ستادی و شعب بانک تشکیل شده است. من شخصا به این امر واقف هستم که اعضای تیم، بعد از ساعت کاری سر تمرین می‌آیند و به همین خاطر، خسته اما پرانگیزه‌اند. تنها کاری که ما باید انجام دهیم این است که تفکر تیمی آنها را در خصوص مسایل جاری ورزشی شکل دهیم. در حقیقت ما به هماهنگی تکنیکی و تاکتیکی رسیده‌ایم و تنها کار ما این است که اعتماد به نفس بازیکنان تیم را بالا ببریم. همچنین با کار روی تفکر تیمی، جلوی بعضی مسایل مانند افتادن در دام حواشی را بگیریم.
به عبارتی در درجه نخست، تلاش ما این است که بازی‌های مختلفی تدارک ببینیم که بازیکنان ما به خودباوری برسند. مثلا در بازی تدارکاتی که با تیم تاسیسات دریایی داشتیم (وحید شمسایی اسطوره فوتسال کشورمان کاپیتان این تیم است)، توانستیم بازی خوبی را به نمایش بگذاریم و بچه‌ها موقعیت‌های خوبی را خلق کردند. پس از جام سامان هم برنامه‌های خوبی برای آمادگی تیم داریم. (مصاحبه قبل از برگزاری جام سامان انجام شده است)

جایگاه ورزش را در بانک سامان چگونه می‌بینید؟ مدیران بانک چقدر به این مساله توجه دارند؟

باید اعتراف کنم که نگاه مدیران به ورزش در بانک سامان یک نگاه استثنایی است. تفکر مسئولان بانک سامان بر فعال بودن و ایجاد شورونشاط و انگیزه در کارمندان بانک است. خداوند را شاکرم که تیم پشتیبانی ما به خوبی ما را حمایت کرده و توجه زیادی به مقوله ورزش و سلامت کارمندان دارند. اعضای تیم هم وقتی با تمام خستگی ناشی از کار روزمره سر تمرین حاضر می‌شوند، به توجه مدیران به خوبی واقف بوده و دلگرم می‌شوند. این مساله بسیار مهمی است و من بسیار از این جهت خوشحالم که در چنین تیمی فعالیت دارم.
لازم است اشاره کنم که در جلساتی که با مدیران ارشد بانک سامان داشته‌ایم، تمام هم و غم آنها بر رعایت اخلاق ورزشی بود. ما نیز در کنار توجه به اخلاقیات، نیم نگاهی هم به سکوی قهرمانی و تلاش بر این امر داریم.

برنامه‌ای برای شرکت تیم بانک سامان در لیگ‌های فوتسال کشور دارید؟

هزینه‌ای که امسال برای تیم بانک سامان می‌شود برابر با تیم‌های لیگ یک و دو است. اما مدیران بانک بر ایجاد شور و نشاط در کارمندان تاکید دارند نه بازی حرفه‌ای و در حد لیگ برتر. این نگاه در نوع خودش بی‌نظیر است.
در اینجا لازم می‌دانم با توجه به استقبال مدیران بانک سامان از فعالیت‌های ورزشی، به‌عنوان عضوی از خانواده سامان، پیشنهاد کنم که دایره فعالیت‌های ورزشی را گسترده‌تر کنند تا همه کارمندان و حتی خانواده‌های آنان بتوانند از این امکانات ورزشی بهره‌مند شوند.

سطح فوتسال بانک سامان را در مقایسه با تیم سایر بانک‌ها چطور ارزیابی می‌کنید؟

واقعیت این است که گاهی دیده شده در تیم‌های دیگر بانک‌ها، از بازیکنانی که کارمند بانک نیستند استفاده شده است. به این صورت که تحت عنوان کارمند شرکت‌های زیرمجموعه بانک، از بازیکن‌های لیگ برتری استفاده می‌کنند. اما اعضای تیم ما همگی از کارمندان جوان و باانگیزه هستند که سابقه حضورشان در بانک مستند وجود دارد. با این وجود، تلاش ما این است که هرسال به دایره تیم‌های خوب بانکی نزدیکتر شویم.

چقدر از بازیکنان شهرستانی در تیم استفاده می‌کنید؟

من برای ورود به تیم بانک سامان به تمام داوطلبان در شعب سراسر کشور اجازه حضور در تست فنی تیم را دادم. اما به علت اینکه کارمندان شهرستانی با محدودیت رفت‌وآمد روبه‌رو هستند، حضور در تیم دشوار است. اما تلاش می‌کنیم برای بازی‌های بانک‌های خصوصی تمام بازیکنان خوب را به تیم دعوت کنیم.

حرف آخر؟

تشکر می‌کنم از شما که توجه زیادی به تیم فوتسال دارید. از مدیرعامل بانک و قائم‌مقام‌شان، از مدیر و کارکنان دوست‌داشتنی و زحمتکش مدیریت منابع انسانی تشکر می‌کنم.
اگر حمایت‌ها و زحمات این دوستان به عنوان تیم پشتیبانی نبود موفقیت‌های ما هرگز حاصل نمی‌شد. چراکه یک اتفاق خوب را همه با هم رقم می‌زنند و من هم در کنار شما خودم را یک سامانی می‌بینم و تلاش می‌کنم همیشه پرچم بانک سامان برافراشته باشد.

************************************

میشاییل پتروس مربی دروازه‌بان‌های تیم فوتسال بانک سامان فوق لیسانس مهندسی پزشکی از دانشگاه صنعتی شریف دارد و بازیکن اسبق لیگ برتر و تیم ملی فوتسال بوده است. متولد 1355 است و از سال 1371 فوتبال حرفه‌ای و از 1378 فوتسال حرفه‌ای را آغاز کرده است. در حال حاضر مدرک مربی‌گری دروازه‌بانی دارد. با بانک سامان گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

میشاییل پتروس تیم بانک سامان را چگونه می‌بیند؟

زمانی که به عنوان بازیکن در تیم‌ها حضور داشتم، شاغل بودم، اما فشار کاری زیادی نداشتم. اما این بچه‌ها ساعت‌های زیادی سر کار هستند و بعد از پایان ساعت کاری به این سالن می‌آیند و دو ساعت بی‌کم‌وکاست، جانانه سر تمرین حاضر می‌شوند. به نظر من این یک مساله قابل توجه است.

از نظر شما تیم بانک سامان چقدر با تیم‌های حرفه‌ای تفاوت دارد؟

موضوعی که می‌توانم در مورد آن صحبت کنم این است که معمولا از سنین کم روی بازیکن‌های سرمایه‌گذاری می‌کنند. چرا که برای جا افتادن تکنیک‌ها نیاز به مرور زمان است. مشکلی که من در باشگاه‌های حرفه‌ای ندیدم اما در باشگاه کارمندی آن را به وضوح می‌بینم، پایه‌ریزی است و ریشه بعضی مشکلات در همین است. به جز این مورد اعضای تیم بانک سامان در مقایسه با تیم‌های کارگری و کارمندی سطح توانایی بچه‌ها خیلی بالاست.

شما سال‌ها در تیم‌های حرفه‌ای بازی کرده‌اید. به نظر شما چه تعداد از اعضای تیم بانک سامان می‌توانند در تیم‌های لیگی بازی کنند؟

به جرات می‌توانم بگویم نیمی از نفرات فعلی تیم بانک سامان همین الان می‌توانند در تیم‌های لیگ یک بازی کنند و سه یا چهار نفر از اعضای تیم هم به شرط بازی تمام‌وقت می‌توانند به لیگ برتر راه یابند.

دروازه‌بان‌های تیم بانک سامان در چه شرایطی هستند؟

واقعیت این است که 70درصد تیم فوتسال دوازه‌بان‌ها هستند و توجه به دروازه، مساله مهمی است. دروازه‌ّ‌بان‌های تیم سامان به شدت مشتاق پیشرفت هستند و من به شخصه از روند روبه‌رشدشان راضی هستم.

جام تدبیر را چگونه دیدید؟

در جام تدبیر یک استراتژی خوب با مشارکت و همدلی همه اعضای تیم را شاهد بودیم و همین مساله موجب شد تیم در مسابقات نمره قبولی بگیرد و از قهرمانی با بیشترین گل زده و کمترین گل خورده بسیار راضی هستیم.

در مورد مدرک مربی‌گری بین‌المللی خود هم توضیح بدهید.

سال گذشته دوره مربی‌گری سطح 3 آسیا برای نخستین بار در ایران برگزار شد و من چون نفر برگزیده بودم به عنوان مدرس به مقر AFC (کنفدراسیون فوتبال آسیا) در مالزی دعوت شدم. آنجا به من مدرک مدرسی بین‌المللی اعطا شد که البته فعلا مربی دروازه‌بانی هستم.

و حرف آخر؟

تشکر می‌کنم از مدیران بانک سامان که توجه زیادی به کارمندان و به تبع آن فوتسال و ورزش دارند. ورزش در حقیقت شالوده سلامتی روح و روان است و این نشاط مطمئنا توسط بازیکنان به دوستان و همکاران منتقل می‌شود. امیدوارم همچنان این روند ادامه داشته باشد و من هم به عنوان یک عضو کوچک از خانواده بانک سامان بتوانم کمک کوچکی به پیشرفت تیم بکنم.


ثبت نظر

ارسال