ماجرای مردی که به خواب مردم جهان می‌آید/ سفر به درون یک «مکعب»

نمایه بانک : کارگردان تئاتر «مکعب» از حضور شخصیتی در نمایش صحبت کرد که سال‌هاست به خواب آدم‌های مختلف در جغرافیاهای مختلف دنیا آمده است و او را به نام «این مرد» می‌شناسند.
  • سه شنبه 9 شهریور 1395 ساعت 22:20

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از مهر ، محمد اله‌دادی کارگردان تئاتر «مکعب» درباره اجرای خود که این روزها در مجموعه تئاتر مولوی روی صحنه است گفت: ایده اصلی این اجرا بر اساس یک سری خواب‌هایی که می دیدم و ذهنیتی که درباره شان داشتم و همین طور ایده ای که برای طراحی صحنه داشتم شکل گرفت. در واقع من یک سری درگیری‌های ذهنی با دنیای خواب و ترس هایم داشتم و مدام از خودم می پرسیدم خواب چطور شکل می گیرد. 

وی در توضیح بیشتر درباره این تئاتر ادامه داد: برای اینکه به دنیای خواب و ترس ها ورود کردم مخاطب در این اجرا تنها با ۲۰ درصد دیالوگ رو به رو است و بیشتر تصویر می بیند. اجرای کار ما در دو مونولوگ شکل می گیرد که یکی از این دو مونولوگ از پیش ضبط شده و بیشتر کار ما بر پایه حرکت فیزیکال بازیگران است.

او در پاسخ به اینکه بازسازی فضای خواب روی صحنه آیا اثر به سمت فضای ترسناک حرکت کرده است، بیان کرد: کار کاملا فانتزی و حتی کمدی است و تنها یک صحنه نسبتا جدی داریم. از رنگ هم زیاد در کار بهره گرفته ام و برای همین نمایش بیشتر فضای شاد دارد.

اله‌دادی با ابراز تاسف از اینکه مخاطب ایرانی قوه بصری قوی ندارد و بیشتر دوست دارد قصه بشنود، عنوان کرد: در نمایش ما قصه مستقیمی روایت نمی شود اما قاب های تصویری که مخاطب می بیند در ذهنش می ماند. پنج صحنه در این نمایش است که کنار هم کلاژ شده اند و در عین بی ربط بودن به یکدیگر به دنیای ترس ها ربط دارد و بیشتر به خواب های تکرارشونده ارتباط پیدا می کند که گاه ما را می ترساند. همین مساله باعث می شود این کار در ذات خود کمی ترسناک باشد. به همین منظور سعی کردم به دام این فضای ترسناک نغلتم و کار را به سمت فضای فانتزی ببرم.

او همچنین با اشاره به شخصیت اصلی این نمایش که از دنیای واقعی وام گرفته شده است، گفت: گرچه من برای اجرای این اثر، آثار یونگ و فروید و کتاب‌های مختلف درباره تحلیل خواب را مرور کردم اما اساس شخصیت اصلی این نمایش فردی است که چند سالی است صحبتش در  دنیا مطرح است. فردی وجود دارد که در عالم واقعیت تا به حال کسی آن را شناسایی نکرده است اما به خواب آدم‌های مختلف در جغرافیاهای مختلف دنیا آمده است و تحلیل های مختلفی درباره اش وجود دارد. کمپین های زیادی به نام «این مرد» در دنیا تشکیل شده و عکس آن را هم منتشر کرده اند. او تصویر واحدی دارد اما در خواب هر کس با شخصیت های مختلفی ظاهر می شود. در این نمایش تا صحنه چهار درباره این آدم مونولوگی را می شنویم اما در دو صحنه پایانی نمایش این فرد روی صحنه ظاهر می شود.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که آیا مخاطب توانسته با این اثر که بیشتر بر پایه تصویر است ارتباط معنایی پیدا کند، توضیح داد: من پیشنهاد جدیدی به مخاطب ارائه داده ام. به نظرم جز معدود افراد که گفته اند کار را نفهمیده اند، باقی مخاطبان این پیشنهاد برایشان جذاب بوده است. هر چند این کار نیاز به کشف شدن از طرف مخاطب دارد چون حرکت در کار زیاد است و با مخاطب به صورت مستقیم برخورد نمی کنیم.

اله دادی در پایان با انتقاد از وضعیت سالن مولوی بیان کرد: من از سال ۸۵ تا ۹۰ در این سالن به عنوان بازیگر حضور داشته ام و هر شب صد تماشاگر داشتیم. هیچ کدام از بازیگران هم چهره نبودند. در حال حاضر این سالن یکی از مرده ترین سالن های نمایشی کشور است و به شدت نیاز به حمایت و تبلیغ دارد.

نمایش «مکعب» به کارگردانی محمد اله دادی تا ۱۵ شهریور در تالار مولوی روی صحنه است و در این نمایش بازیگرانی چون شاهین گل کار، نرگس ذاکری، سید آرش هوشیار، ملیکا بهجت، قاسم روشنایی، فاطمه حسین زاده، لیلا جوادی هستیان، سوگند بنای قاسمی، امیر روشنایی حضور دارند.


ثبت نظر

ارسال