اختتامیه دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان: رونمایی از آلبوم موسیقی«نوبانگ ۱»/ باری روی دوش جشنواره نگذارید

نمایه بانک : مراسم اختتامیه دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حالی میزبان هنرمندان و گروه های شرکت کننده بود که از اولین آلبوم منتخب آثار برگزیده دوره های گذشته رونمایی شد.
  • پنجشنبه 25 شهریور 1395 ساعت 23:29

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از مهر ، مراسم اختتامیه دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حالی شامگاه چهارشنبه ۲۴ شهریورماه میزبان هنرمندان و گروه های شرکت کننده بود که از اولین آلبوم منتخب آثار برگزیده دوره های گذشته با عنوان «نوبانگ ۱» رونمایی شد.

علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی، فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی، اعضای هیات داوران بخش های مختلف و تعدادی دیگر از هنرمندان از جمله افرادی بودند که در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان حضور داشتند. این در حالی است که حین برگزاری مراسم سید عباس سجادی مجری برنامه یاد و خاطره استاد مصطفی کمال پورتراب و فرهنگ شریف را گرامی داشت.

جشنواره ای برای «فرهنگ موسیقی» نه «صنعت موسیقی»

بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در ابتدای این مراسم با بیان اینکه جشنواره موسیقی جوان فاصله معناداری با صنعت موسیقی ایرانی گرفته، توضیح داد: خوشبختانه همان طور که توضیح دادم این جشنواره فاصله معنا داری با صنعت موسیقی گرفته و به «فرهنگ موسیقی»  نزدیک تر شده است . به هر صورت ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا به سمتی حرکت کنیم که این رویداد موسیقایی مبنایی برای ارزش گذاری فرهنگی باشد موضوعی که اساسا می تواند بن مایه فرهنگی ما را تشکیل دهد.

وی افزود: بنده به سهم خودم این جریان فرخنده را به تمامی هنرمندان موسیقی تبریک می گویم و امیدوارم بتوانیم در جهت اعتلای این حرکت فرهنگی گام های موثری برداریم.

مجالی برای ارزیابی سطح کیفی آثار نسل جدید

هومان اسعدی دبیر دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان که به دلیل ناراحتی حنجره در جایگاه حضور نداشت نوشته ای را در اختیار عباس سجادی مجری مراسم قرار داد که متن آن به شرح زیر است:

«جشنواره ملی موسیقی جوان جشنواره‌ای زیربنایی و تخصصی است که امکانی برای ارزیابی وضعیت کمّی و کیفی آموزش موسیقی در کشور به دست می‌دهد. این جشنواره، از سویی، موجب ایجاد انگیزه‌ای برای تلاش و تکاپوی بیشتر در میان نسل جوان موسیقیدانان ایران می‌شود و، از سوی دیگر، با همکاری صمیمانۀ جمع کثیری از استادان برجستۀ موسیقی کشور مجالی شایسته و ارجمند برای ارزیابی سطح کیفی آثار نسل جدید و سمت و سو دادن به فعالیت‌های موسیقایی آنان فراهم می‌آورد. 

بر اساس تجربیات حاصل از چهار دوره اخیر، که مسئولیت دبیری جشنواره بر عهدۀ اینجانب بوده است، ذکر دو نکته را لازم می‌دانم: ۱. یکی از مهم‌ترین دست‌آوردهای این ادوار جلب اعتماد و مشارکت جمعی از برجسته‌ترین استادان موسیقی کشور بوده است؛ به‌گونه‌ای که در دورۀ اخیر قریب به ۸۰ نفر از استادان در مراحل مختلف، از تدوین فراخوان تا داوری آثار در مراحل مقدماتی و نهایی، با جشنواره همکاری کرده‌اند. لذا، شایسته است مکانیسم حصول این دست‌آورد مورد توجه مسئولین قرار گیرد. در واقع، مهم‌ترین دلیل ایجاد این فضای همدلانه و مشارکت حداکثری جامعۀ موسیقی، اتخاذ سیاستی مناسب در تکوین ساختار جشنواره بوده است: بدین معنا که دولت اساساً نقشی حمایتی و معطوف به امور اجرایی داشته است و تصمیم‌گیری‌ها و امور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری را برعهدۀ اهل فن گذاشته است. دبیر جشنواره نیز، که خود عضوی کوچک از جامعۀ موسیقی است، به دور از هر گونه اِعمال نظر یا سلیقۀ شخصی، صرفاً خود را نماینده و کارگزارِ برآیندِ آرای استادان دانسته است. شایسته است مسئولین و دبیران ادوار آتی، با اتخاذ رویکردهای مناسب، در حفظ این دست‌آورد و سرمایۀ عظیمِ معنوی بکوشند.

۲. تأمل در سیر تحولات این چند دوره نشان می‌دهد که گسترشِ کمّی و ارتقاءِ کیفیِ جشنواره با نگاهی واقع‌بینانه و با برنامه‌ریزی‌هایی دقیق و تدریجی صورت پذیرفته است. در واقع، این نکته را باید در نظر داشت که توسّعِ معناییِ بسیار، خود باعث بی‌معنایی می‌شود. لذا، شایسته است حدود و ثغورِ جشنواره به دقت در نظر گرفته شود و بیش از ظرفیت‌های واقع‌بینانه، باری بر دوش این جشنواره گذاشته نشود تا همچنان شاهد تداوم برگزاری جشنوارۀ ملی موسیقی جوان باشیم.

مسلماً برگزاری این جشنواره مرهون عنایت معاون محترم امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توجه ویژۀ ایشان به پاسداشت ارزش‌های اصیل هنری است. از ایشان و نیز مدیر محترم امور اجرایی جشنواره، مدیر عامل محترم انجمن موسیقی ایران، مدیرکل محترم دفتر موسیقی، و کلیۀ همکاران گرامی و ساعی در دبیرخانه و ستاد جشنواره عمیقاً سپاسگزاری می‌کنم.

در خاتمه، سپاس و قدردانی عمیق و خالصانۀ خویش را به محضر تمامی استادان بزرگوار و گران‌قدری که در مراحل مختلف با حضور همدلانه در شوراهای تخصصی و هیئت‌های داوری به رونق و اعتبار جشنواره افزوده‌اند، تقدیم می‌کنم. همچنین از همۀ متقاضیان و شرکت‌کنندگان گرامی در جشنواره، که آینده‌سازان فرهنگ موسیقایی این مرز و بوم هستند، قدردانی و برای آنها آرزوی توفیق می‌کنم. با آرزوی فردایی بهتر، و چشم‌اندازهایی روشن‌تر، برای موسیقی و موسیقیدانانِ این کُهن‌دیار ...»

رونمایی از اولین آلبوم جشنواره موسیقی جوان

در بخش دیگری از مراسم اختتامیه نیز آلبومی شامل سه دوره تک نوازی هنرمندان شرکت کننده در جشنواره موسیقی جوان با عنوان «نوبانگ ۱» در حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد،  مجید کیانی، علی اکبر شکارچی، نصرالله ناصح پور، علی ترابی، هومان اسعدی رونمایی شد. این آلبوم اولین تولید انجمن موسیقی ایران در حوزه آثار منتخب جشنواره موسیقی جوان است.

کژوان ضیالدینی نوازنده سنتور، یاسمین شاه حسینی نوازنده عود، متین آهنگری نوازنده کمانچه، میلاد محمدی نوازنده تار، حسین خوش چهره زیبا نوازنده نی، محمود صالحی آواز ، آفرین سادات نظری جو نوازنده قانون، میثم جهانی اسد نوازنده سه تار از جمله هنرمندانی هستند که در این آلبوم به اجرای تکنوازی پرداخته اند.

اهدای جوایز بخش های موسیقی نواحی، موسیقی کلاسیک و موسیقی دستگاهی در حضور هیات داوران، اجرای دو هنرمند شرکت کننده در بخش موسیقی کلاسیک ، اجرای شرکت کنندگان منتخب بخش موسیقی نواحی، اجرای چند قطعه موسیقایی توسط خردسال ترین هنرمند شرکت کننده در جشنواره موسیقی جوان و پخش نماهنگی از این رویداد موسیقایی از دیگر بخش های مراسم اختتامیه بود. این در حالی است که علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل کمبود وقت از سخنرانی صرف نظر کرد.


ثبت نظر

ارسال