کاهش نرخ سود بانکی از رسوب منابع در سیستم بانکی می کاهد

نمایه بانک : عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه تورم در حوزه مسکن از رکود آن پیشی گرفته است، گفت: افزایش اجاره نشینی در پی کاهش قدرت خرید مردم با رشد ساخت و سازها درمان می شود.
  • دوشنبه 6 شهریور 1396 ساعت 4:24

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از  خانه ملت ، یوناتن بت کلیا  با اشاره به وضعیت فعلی بازار مسکن، گفت: با ادامه روند فعلی و میزان تسهیلاتی که در این حوزه در نظر گرفته شده شاهد رونق بازار مسکن در سال 96 نیستیم.

نماینده مردم مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای ایجاد رونق در بازار مسکن باید افزایش تولید و حتی بیش از تقاضا صورت بگیرد، افزود: لازمه رشد تولید مسکن ارایه تسهیلات ارزان و تسهیل شرایط ساخت و ساز از جمله ارایه مشوق های مالیاتی است.

کاهش نرخ سود بانکی از رسوب منابع در سیستم بانکی می کاهد

این نماینده مردم در مجلس دهم، کاهش نرخ سود بانکی را عامل مهمی برای کاهش رسوب منابع  مردم در شبکه بانکی خواند و تصریح کرد: باید علاوه بر کاهش نرخ سود بانکی بازارهای ثانویه کنترل شوند تا از رسوب پول در امور غیرمولد حتی سرمایه گذاری در بخش مسکن به عنوان کالای سرمایه ای جلوگیری شود.

وی حضور بخش خصوصی در افزایش ساخت و سازها را اهرمی برای رونق بازار مسکن خواند و گفت: وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم باید بتواند سهم بخش خصوصی از ساخت و سازها را افزایش داده و به کاهش قیمت ها در این بازار کمک کند.

سهم بخش خصوصی از ساخت و سازها کم است

بت کلیا ادامه داد: اینکه 95 درصد ساخت و سازها در کشور به واسطه بخش خصوصی صورت می گیرد باید در عمل دیده شود زیرا حضور بخش خصوصی در بازار مسکن از سلطه گری دولت در این بازار یا حتی کاهش دستوری نرخ ها می کاهد و رونق مسکن با ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا صورت می گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه بازار مسکن برای خروج از رکود چندین ساله نیازمند تکانه های مثبت است، گفت: ادامه شرایط فعلی و حتی اجرای طرح مسکن اجتماعی از سوی دولت به عبارتی ادامه پیمانکاری از سوی بخش دولتی رکود این بازار را پایدارتر و عمیق تر می کند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی برای رونق بازار مسکن بدون تحمیل حباب قیمتی باید سازوکار توام با حمایت در راستای افزایش ساخت و ساز در دستور کار قرار بگیرد.

بت کلیا با بیان اینکه ساخت سالانه بیش از یک میلیون و 200 واحد مسکونی می تواند انباشت تقاضا در این حوزه را در بازه زمانی کوتاه از بین ببرد، گفت: تسهیلات دهی آسان بانک ها با رقم های همسو با شرایط اقتصادی کشور مهم ترین مولفه ای است که خروج مسکن و بازارهای موازی آن از رکود را ممکن می کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در حال حاضر تورم در حوزه مسکن از رکود آن پیشی گرفته که نتیجه آن افزایش اجاره نشینی در پی کاهش قدرت خرید مردم بوده است


ثبت نظر

ارسال