لزوم تناسب نرخ سود با تورم تک رقمی

نمایه بانک : سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با استقبال از الزام بانک ها به کاهش نرخ سود بانکی گفت:همزمان با کاهش نرخ سود بانکی باید مانع از انتقال نقدینگی بانک ها به بازار دلالی کاذب شد.
  • دوشنبه 6 شهریور 1396 ساعت 4:44

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از  خانه ملت ، رحیم زارع درباره ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی گفت:در هرصورت نرخ سود بانکی براساس مولفه های اقتصادی مانند نرخ تورم و میزان کارمزد تعیین می شود.

نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:ضعف های در عملکرد بانک مرکزی وجود دارد اما اینکه بانک مرکزی در بخشنامه اخیر خود بانک ها را ملزم به کاهش نرخ سود بانکی کرده نکته مثبتی است هرچند که براساس تورم تک رقمی باید میزان سود بانکی بیشتر کاهش می یافت.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود:نرخ بالای سود بانکی یکی از موضوعاتی بود که باعث کاهش انگیزه سرمایه گذاری در بخش تولید شده بنابراین باابلاغ بخشنامه بانک مرکزی مبنی  بر کاهش نرخ سود بانکی شرایط برای سوق سرمایه به بخش تولید فراهم می شود.

زارع در ادامه گفت و گوی خود با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت افزود:بدیهی است تنها با کاهش نرخ سود بانکی بخش تولید با رونق روبرو نمی شود و همراه با انجام این مهم باید سایر مشکلات بخش تولید رفع شود.

وی افزود:همراه با کاهش نرخ سود بانکی باید تیم اقتصادی دولت دوازدهم، تدابیری اتخاذ کند که نقدینگی ها از بانک به بازار دلالی کاذب ارز و طلا  سوق داده نشود.

زارع تصریح کرد:علاوه بر مدیریت بازارها، بعد از کاهش نرخ سود بانکی باید به کنترل بازار اجاره بهای مسکن نیز توجه شود به دلیل اینکه امکان دارد مالکان مسکن به جای پذیرش ودیعه اجاره بها، از مستاجرها تقاضای دریافت اجاره بهای ماهیانه بیشتر داشته باشند این در حالی است که بانک ها در گذشته ودیعه دریافتی از مستاجران را در بانک سپرده گذاری و سود بانکی دریافت می کردند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود:همزمان با کاهش نرخ سود بانکی، باید تدابیری برای گردش منطقی مالی در بازارهای دیگر اتخاذ کرد و نکته دیگر اینکه اجرایی شدن بخشنامه بانک مرکزی مستلزم اعمال نظارت موثر بر روند اجرا است بنابراین باید تدابیری اتخاذ شود تا بانک ها از اجرای پروژه شانه خالی نکنند.

گفتنی است براساس بخشنامه بانک مرکزی نرخ های سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری بانکی یک ساله حداکثر 15درصد و نرخ سود کوتاه مدت عادی روزشمار حداکثر ۱۰ درصد برای سپرده های جدید، تعیین شد و براساس این بخشنامه از روز شنبه 11 شهریور ماه تمام بانک ها و موسسات اعتباریملزم به رعایت دقیق این نرخ ها هستند.


ثبت نظر

ارسال