فراهم شدن زمینه ارتقای رتبه اعتباری ایران با تلاش بانک مرکزی

نمایه بانک : بانک مرکزی با استفاده از گشایش های ایجاد شده پس از برجام، ضمن گسترش روابط بانکی با سایرکشورها، بسترهای لازم تامین مالی میان و بلندمدت برای طرح های زیربنایی و تولیدی کشور را فراهم کرده و خوشبختانه در این زمینه نیز به موفقیت های چشمگیری دست یافته است که نمونه آن در انعقاد قرارداد ۸ میلیارد یورویی بانک های ایرانی با اگزیم بانک کره جنوبی دیده می شود.
  • چهارشنبه 8 شهریور 1396 ساعت 6:52

 به گزارش نمایه بانک ، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در ششمین گزارش از سلسله «گزارش های خدمت» بخشی از اقدامات و دستاوردهای بانک مرکزی در حوزه بین الملل به اطلاع عموم می رسد.

تجهیز منابع مالی میان و بلند مدت
متعاقب شرایط حاصله پس از اجرای برجام یعنی از اواخر سال ۱۳۹۴و به منظور فراهم کردن تسهیلات مالی میان‌ و بلند مدت از طریق سایر کشورها برای تأمین‌مالی طرح‌های زیربنایی و تولیدی کشور، مذاکرات کارشناسی بسیاری با تعدادی از بانک‌های اروپایی همچون کشورهای آلمان، ایتالیا، دانمارک و اطریش و غیر اروپایی مانند کشورهای کره جنوبی، ژاپن، چین و روسیه آغاز و در حال انجام است. در این راستا، قرارداد تأمین‌مالی پروژه "برقی کردن قطار تهران- مشهد" به مبلغ ۱۱.۵ میلیارد یوآن (حدود ۱.۷ میلیارد دلار) پس از انجام چندین دور مذاکرات فشرده بین طرف‌های ایرانی و چینی تحت نظارت این بانک، نهایتاً در تاریخ ۱۳۹۶.۰۵.۰۳ بین بانک صنعت و معدن و اگزیم‌بانک چین امضاء شد. همچنین قرارداد خط اعتباری اگزیم‌بانک کره جنوبی به مبلغ ۸ میلیارد یورو با ۱۲ بانک ایرانی امضاء شد. 



تجهیز منابع مالی میان و بلند مدت در چارچوب وام‌های دولتی
قراردادهای اعطای تسهیلات دولت روسیه به دولت ایران تا سقف ۲.۲ میلیارد یورو جهت تأمین‌مالی دو پروژه "برقی کردن خط ریلی اینچه‌برون به گرمسار" و "یک واحد نیروگاه حرارتی" در آذرماه سال ۱۳۹۵، بین وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران و وزارت دارایی روسیه امضاء شده‌است. ترتیبات اجرایی و بانکی طرح نیروگاه حرارتی هرمزگان بین طرفین تحت مذاکره است. 

تجهیز منابع مالی کوتاه‌مدت
به منظور تجهیز منابع مالی کوتاه‌مدت (حداکثر یک‌ساله) مذاکراتی  با برخی از بانک‌های بین المللی و شعب خارجی بانک‌های ایرانی (تجارت پاریس، ملت استانبول، ملت ایروان، ملی و سپه لندن، ملی هامبورگ، سپه رم و میربیزینس مسکو) انجام و منجر به امضا قراردادهای مربوطه شده‌است .
همچنین به منظور تأمین مواد اولیه واحد‌های تولیدی و خریدکالاهای ضروری، اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی کشور، تمهیداتی از طریق ایجاد مکانیزم‌های تأمین‌مالی در قالب اعطای تسهیلات کوتاه‌مدت (سه‌ماهه) به واردکنندگان و تولیدکنندگان واجد شرایط بعمل آمده که سقف آن تا ۲ میلیارد یورو افزایش یافته‌است.

عملیاتی شدن پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور
 طی دوره مورد نظر، منابع لازم جهت تأمین مالی طرح "توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان" به مبلغ حدود ۱.۲ میلیارد دلار از محل تسهیلات مالی چین فراهم شده‌است. همچنین ۳ طرح وزارت نیرو جمعاً به مبلغ حدود ۶۰ میلیون دلار از محل تسهیلات بانک توسعه و تجارت اکو (ECO) تأمین‌مالی شده‌است. ضمناً طرح‌هایی که تأمین‌مالی آن‌ها از محل تسهیلات مالی چین طی سال‌های گذشته نهایی شده، در مراحل مختلف فرایند تأمین‌مالی (استفاده از تسهیلات و یا بازپرداخت تسهیلات) می‌باشند. 
بعد از  ارتقاء رتبه اعتباری در نتیجه کاهش ریسک کشور از گروه ۷ به ۶ در ماه جولای سال ۲۰۱۷، انتظار می‌رود با تسویه کامل تعهدات معوق، برقراری روابط کارگزاری مؤثر با بانک‌های تراز اول بین‌المللی و انعقاد تعداد بیشتری از قراردادهای تأمین‌مالی تحت مذاکره، شاهد ارتقای مجدد رتبه اعتباری کشور از گروه ۶ به ۵ باشیم.


ثبت نظر

ارسال