توسعه ارائه خدمات غیرحضوری در بانک ها

نمایه بانک : بانک مرکزی برای توسعه خدمات الکترونیکی در بانک ها ، سعی در تسهیل ارائه خدمات بانکی به مردم داشته و با این روند کاهش مراجعات حضوری به شعب بانک‌ها را در برنامه‌ها آینده بانک ها تدارک دیده است.
  • پنجشنبه 26 اسفند 1400 ساعت 20:35

نویسنده و خبرنگار: نازیلا محمدی

 

به گزارش نمایه بانک ، بانک مرکزی در چارچوب مقررات مبارزه با پولشویی، ارائه غیرحضوری خدمات پایه بانکی به مردم را که در گرو تصویب دستورالعملی در شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پولشویی و تأمین مالی تروریسم بود، ارائه داد.

 

با پیگیری و مشارکت بانک مرکزی در تدوین دستورالعمل مذکور، نهایتاً «دستورالعمل حدود و چگونگی ارائه غیرحضوری خدمات پایه به ارباب رجوع در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی» توسط شورا عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم  به تصویب رسید و طی بخشنامه‌ای به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

 

در این ابلاغ آمده است : ارائه غیرحضوری خدمات پایه باید پس از احراز هویت الکترونیکی و اعمال رویه‌های شناسایی غیرحضوری اشخاص با رویکرد ریسک محور صورت پذیرد. در احراز هویت الکترونیکی، متقاضیان دریافت خدمات پایه بانکی ابتدا باید اقدام به ارائه الکترونیکی ادعای هویت نمایند و سپس بانک‌ها باید با رعایت الزاماتی که شرح مفصل آن در سند یادشده خواهد آمد، اقدام به اثبات هویت غیرحضوری از طریق عوامل مالکیتی، دانستنی و ذاتی نمایند.

 
 
در سند مذکور، کلیه فرآیندهای موردنیاز برای پیاده‌سازی زیرساخت‌های فناورانه و الزامات نرم‌افزاری از قبیل چگونگی استفاده از اعتبارنامه‌های تأیید هویت، روش‌های پردازش تصاویر مبتنی بر هوش مصنوعی در فرآیند اثبات هویت از طریق شناسه ویدئویی و اصالت‌سنجی تصویر ویدئویی چهره متقاضی، سازوکارهای پایش تقلب در ارائه غیرحضوری خدمات پایه و روش‌های آشکارسازی طرف‌های غیرمجاز در نشست‌های ارتباطی بانک با متقاضی خدمات غیرحضوری پیش‌بینی می‌شود.

 
در چارچوب راهبردهای بانک مرکزی برای توسعه ارائه خدمات بانکی غیرحضوری به مردم، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند بخش قابل ملاحظه‌ای از خدمات پایه بانکی از قبیل افتتاح انواع حساب‌های بانکی ریالی غیر از حساب سپرده قرض‌الحسنه جاری؛ اعطای هرگونه ابزار پذیرش؛ اعطای انواع ابزارهای پرداخت؛ اجاره صندوق امانات؛ اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه و نیز اعطای تسهیلات در زمینه‌هایی نظیر ساخت، خرید و یا تعمیر مسکن و یا خرید کالاهای ضروری نظیر خودرو  را به صورت غیرحضوری ارائه نمایند. شرکت‌های واسپاری (لیزینگ) و تعاونی‌های اعتبار نیز می‌توانند در چارچوب اختیارات قانونی، بخشی از خدمات پایه خود را به صورت غیرحضوری عرضه کنند.

 

ثبت نظر

ارسال