بیمه یعنی سرمایه گذاری برای آینده / 210 واحد پلاسکو بیمه بوده و تعهد بیمه ها 49 میلیارد تومان است

نمایه بانک : مردم بیمه را همچون مالیات می پندارند و به دنبال آن هستند تا مبلغ کمتری پرداخت کنند. همه فکر می‌کنند بیمه هزینه ای است که از جیبشان می رود ولی به اعتقاد بنده بیمه یک نوع سرمایه گذاری است که می‌تواند درصورت بروز حوادث هم خسارت را جبران کرده و هم به خسارت دیده در ازای حق بیمه پرداختی اش سود برساند.
  • دوشنبه 4 بهمن 1395 ساعت 17:51

گزارشگر خبری: نازیلا محمدی

به گزارش نمایه بانک ، «عبدالناصر همتی» روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت روزهای پیروزی انقلاب و دهه فجر برگزار شد، در جمع اصحاب رسانه حاضر شد و با بیان اینکه 35 درصد واحدها در ساختمان پلاسکو بیمه بوده اند ، خسارات وارده در این حادثه که بیمه ها متعهد پرداخت آن هستند را چنین برآورد کرد : 14 شرکت بیمه ای در پوشش بیمه پلاسکو درگیر هستند و طبق آخرین اطلاعات 210 واحد این مجتمع بیمه بوده اند که مجموع تعهد بیمه به این واحدها 49 میلیارد تومان بوده و طبق اخرین اخبار9 میلیارد تومان از  خسارت پرداخت شده است.

 

اصلاح قانون بیمه شخص ثالث

همتی در خصوص اصلاح قانون بیمه شخص ثالث گفت: اصلاح قانون بیمه شخص ثالث توانست بسیاری از خلأهای قانون قبلی را پر کند .

رئیس کل بیمه مرکزی درباره مزایای این قانون گفت: با اجرای این قانون آسیب دیدگان در حوادث رانندگی می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان به حقوق خود دست یابند و مقصران حادثه نیز در صورت تخطی نکردن از قوانین تکلیف بیمه‌ای خود را به شرکت‌های بیمه محول خواهند کرد و با اجرای این قانون مقصر حادثه به زندان نمی‌رود.

وی در ادامه گفت : در نشست اخیر هیات دولت درباره مالیات ارزش افزوده ، مالیات ارزش افزوده صنعت بیمه حذف شد که در صورت تصویب نهایی این موضوع، همه بیمه ها از سال آینده ٩ درصد ارزان تر می شود. امسال قانون جدید بیمه شخص ثالث تصویب شد و بیمه مرکزی نقش موثری در تدوین پیگیری و تصویب قانون جدید و تلاش برای تدوین آیین نامه های مرتبط با آن در موعد قانونی مشخص شده داشت.

 

افزایش نفوذ ضریب بیمه

 همتی با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه در دولت یازدهم از 1.7 به 2.1 درصد رسیده است، افزود: در 9  ماهه اول امسال بیمه زندگی حدود 13.1 درصد از کل پرتفوی بازار بود که در مقایسه با کشورهای منطقه و کشورهای نوظهور رقم مطلوبی است.
رییس کل بیمه مرکزی در ادامه گفت : سهم حق بیمه زندگی در ایران در سال اول دولت یازدهم به 9.1 درصد رسید که نسبت به سال قبل 1.3 واحد بیشتر بوده است. این نسبت در سال دوم به 10.8 درصد و در سال سوم فعالیت دولت به 12.1 درصد رسید که نسبت به سال قبل از آن 1.3 واحد بیشتر شده است.

 

اجبار بیمه آتش سوزی

عبدالناصر همتی در پاسخ به پرسشی در خصوص الزام اجباری کردن بیمه آتش سوزی گفت : بیمه آتش سوزی اختیاری است و نمی توان آن را برای مردم اجباری کرد . اما برای مجتمع های بزرگ ، بیمه آتش سوزی یک امر الزامی به نظر می رسد زیرا خسارت به یک واحد به دیگر واحدها نیز وارد می شود و این مورد را می توان از طریق هیات مدیره ساختمانهای بلند مرتبه پیگیری کرد و در قالب مسوولیت به اجباری شدن آن نگاه کرد .
اگر از زاویه مسولیت به موضوع آتش سوزی نگاه کنیم، می توان این تعهد را برای مردم ایجاد کرد، اما تا زمانی که قانونی نشود نمی توان مردم را به اجبار وادار کرد. البته در این روزها ، حادثه آتش سوزی در مرکز تجاری پلاسکو سبب شده است تعداد مراجعه کنندگان به شرکت های بیمه برای بیمه آتش سوزی افزایش یابد.

در مجموع مدیریت ریسک و پیشگیری در ایران بسیار ضعیف است و می توان از طریق کارشناسی صنعت بیمه در خصوص بیمه حوادث با نرخ های پایین استانداردهای ایمنی را در ساختمان ها لحاظ کرد.

همتی با بیان اینکه طبق قانون ساختمان هایی همچون پلاسکو که دارای ریسک بالایی هستند نباید بیمه شوندبیان داشت : از مواردی که در بیمه ساختمان ها باید به آن دقت شود کیفیت ساختمان وارزیابی ریسک است و بدین ترتیب اگر به شکل استاندارد به مساله نگاه کنیم ساختمان هایی با ریسک بالا مانند پلاسکو نباید بیمه شوند . اما در حادثه پلاسکو ابعاد فاجعه آنقدر سنگین بود که دیگر بر اساس میزان ریسک بالا نمی شود به آن نگاه کرد . 

 وی در خصوص بیمه آتش سوزی  ساختمان های دولتی  گفت : ساختمان های دولتی الزام به خرید بیمه های آتش سوزی و خسارت دارند.

 

راه اندازی سامانه 'سنهاب'

دکتر همتی با اشاره به راه اندازی سامانه سنهاب ، آن را یکی از اقدامات مهم دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت : راه اندازی سامانه سنهاب، تحول بزرگی در صنعت بیمه است که باعث اقتدار نظارتی بیمه است  که برای کنترل بیمه اتکایی اجباری راه اندازی شده است . با تکمیل بخش های باقیمانده ، تقویت ، تکمیل و توسعه سامانه یاد شده یک سیستم کامل و به روز در زمینه کنترل و هدایت صنعت بیمه خواهیم داشت .

روش کار این سامانه بدین شکل است که الزامات آیین نامه ها بررسی و احصا شده و به شاخص نظارتی عمومی و تخصصی در بستر سنهاب تبدیل شود . اطلاعات استخراج شده از سرورهای شرکت های بیمه با شاخص های نظارتی انطباق داده می شود و مغایرت آنها استخراج شده و به صورت خودکار به شرکت بیمه منعکس می شود .

وی در ادامه افزود : در حال حاضر در ارکان مختلف بیمه از این سامانه استفاده می شود . نظارت بر نمایندگان و کارگزاران و محاسبه توانگری شرکت های بیمه از طریق این سامانه انجام می شود و مردم می توانند از طریق سامانه رسیدگی به شکایات با بیمه مرکزی ارتباط داشته باشند .

 

لایحه صندوق بیمه حوادث طبیعی

همتی درباره پیشنهاد لایحه صندوق بیمه حوادث طبیعی توسط بیمه مرکزی گفت: ایران یکی از مناطق حادثه خیز بوده و برای مدیریت بحران حوادث اقدامات جدی لازم است چرا که این حوادث بار مالی زیادی برای کشور به دنبال دارد و بیمه مرکزی در راستای نقش حمایتی خود ، لایحه ای را تحت عنوان صندوق بیمه حوادث طبیعی به مجلس پیشنهاد کرده که انقلابی در بیمه حوادث طبیعی ایجاد خواهد کرد. این لایحه در مجلس به  تصویب رسیده ولی به دلیل ایراداتی که شورای نگهبان به آن وارد کرده ، این طرح هم اکنون در حال بررسی و رفع ایراد توسط مجلس و شورای نگهبان است.


ثبت نظر

ارسال