لزوم فراهم آوردن مقدمات تنظیم مقررات برای ورود به حوزه IOT

نمایه بانک : در کارگاه تخصصی اینترنت اشیاء ، که با سخنرانی مهندس مهدی روحانی نژاد، مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران برگزار شد، روحانی نژاد در خصوص کاربردهای IOT در صنعت و فناوری‌های نوین حوزه بانکداری و پرداخت، لزوم حرکت دولت به سمت تنظیم مقررات برای ورود به حوزه IOT را مطرح کرد. اینکه همیشه نهادهای اجرایی و سیاست گذار یک گام عقب ترند، یک نوع چالش است .
  • سه شنبه 2 آبان 1396 ساعت 3:25
تهیه و تنظیم خبر: نازیلا محمدی

به گزارش نمایه بانک ، در کارگاه تخصصی اینترنت اشیاءکه با سخنرانی مهندس مهدی روحانی نژاد مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران برگزار شد، روحانی نژاد در خصوص کاربردهای IOT در صنعت و فناوری‌های نوین حوزه بانکداری و پرداخت، لزوم حرکت دولت به سمت  تنظیم مقررات برای ورود به حوزه IOT را مطرح کرد. 
روحانی نژاد با اشاره به چالشهایی که در این کارگاه از سوی فعالان حوزه بانکی، پرداخت و فناوری های نوین مطرح شد، گفت: عمده‌ترین چالشی که اغلب از سوی فعالان حوزه بانکی و پرداخت مطرح شد بحث مدل تجاری، امنیت و بحث نهادهای حاکمیتی بود  که متاسفانه دولت هیچگونه سیاستی در مورد ورود به حوزه IOT ندارد.
 
سوال اساسی این است که اگر ما بخواهیم به IOT  ورود کنیم ، چه مدل تجاری را باید مدنظر بگیریم،ما بحث اینترنت اشیا را مطرح کردیم  چرا که حوزه پرداخت در حال اتصال از انسان به اشیاء است. کشیدن کارت، وارد کردن رمز و مواردی از این دست، توسط انسان انجام می‌شود ولی با ورود IOT این کار توسط ماشین صورت می‌گیرد. با ورود  IOT تجهیزاتی که در خانه داریم کار پرداخت را انجام می‌دهند.
 
روحانی نژاد در خصوص چالش های حوزه بانک و پرداخت گفت :  یکی از سه چالش عمده حوزه بانک و پرداخت این است که با ورود IOT  چگونه از این پس کارها به کمک ماشین انجام می شود و اینکه اساسا آیا بانک مرکزی برای این موضوع فکری کرده یا خیر. در بحث NFC Payment تکنولوژی در حال Absolut  شدن است اما  می‌بینیم که بعد ازمدتی که از ورود این تکنولوژی‌ها می‌گذرد، تازه سیاست های بانک مرکزی در این زمینه تببین می‌شود. این مشکلی است که ما در همه بخش‌ها داریم یعنی یک تکنولوژی وارد می‌شود و بعد تازه در صدد تببین سیاست‌های آن برمی‌آییم. در ارتباط با امنیت هم بحث این بود که اگر اطلاعات هک شود، خیلی مشکل ایجاد می کند. اینکه همیشه نهادهای اجرایی و سیاست گذار یک گام عقب ترند، یک نوع چالش است .  
 
روحانی نژاد چالش تبیین سیاستهای بانک مرکزی برای ورود به حوزه IOT را دغدغه دیگر فعالان بانکی و پرداخت دانست و گفت: در مورد نهادهای حاکمیتی هم بحث بر سر این بود که هنوز مشخص نیست، بانک مرکزی IOT را به رسمیت می‌شناسد یا خیر. هنوز هیچ استانداری برای IOT تبیین نشده و طبیعی است که شرکت‌های دیگر هم نمی توانند ورود کرده و به راحتی سرمایه گذاری کنند.
 
وی هدف از کارگاه اینترنت اشیا را صرفا آشنایی با حوزه اینترنت اشیاء بر شمرد و گفت : برای اینکه فعالان بانکی و حوزه پرداخت اول متوجه شوند که مثلا برای کسی که در حوزه مالی بانک کار می‌کند، IOT چه نقشی می‌تواند داشته باشد. واقعیت این است، که ما مسئول رفع چالش نیستیم  و بانک مرکزی باید این چالش‌ها و دغدغه‌ها را برطرف کند. تفاوت IOT با حوزه‌های دیگر این است که هنوز به بازار نیامده و در زندگی روزمره دیده نمی‌شود، ولی گوشی‌های هوشمند در دست همه هست و به همین دلیل است که دستگاه های حاکمیتی لازم است برای گوشی‌های هوشمند برنامه ریزی کنند و سیاست تبیین کنند البته IOT در 2020 قرار است به بازار بیاید، و به همین سبب  هنوز سیاستی برای ورود به این حوزه مشخص نشده است.
 
وی در خصوص وضعیت استارتاپ هایی که به این حوزه ورود می کنند گفت : هنوز استارت‌آپ ها به این حوزه وارد نشده‌اند و هدف ما از برگزاری این کارگاه، این بود نشان دهیم که این حوزه کم کم متولد می‌شود و می‌خواهد حوزه فعالیت شما را تغییر دهد.
 

روحانی نژاد در پایان در خصوص نقش یاری رسان دولت بیان داشت : دولت در دو حوزه می تواند کمک کند و آن بخش زیرساخت و دیگری بخش تنظیم مقررات است . برای ورود به حوزه اینترنت اشیاء لازم است  دولت برنامه ریزی داشته باشد . این دقیقا در حوزه تبیین استانداردهای اینترنت اشیا است و اینکه  نحوه پرداخت مشخص شود تا سرمایه گذارها هم جرات کنند بر اساس این مدل به عرصه سرمایه گذاری پا بگذارند . 

ثبت نظر

ارسال