ضعف سیستم بانکی ایران در همراهی با تغییرات فناوری...

نمایه بانک : عضو هیات مدیره و معاون برنامه ریزی، سرمایه گذاری و امور بین الملل بانک سینا در نشست تحولات فرآیندهای بانکی، در ارتباط با تحولات فرآیندهای بانکی و وضعیت بانک‌های ایرانی در همراه شدن با تغییرات حوزه فین تک گفت: سیستم بانکی ایران، با روندی که در حال طی‌کردن‌آن است، در همراهی با تغییرات فناوری ضعف دارد.
  • چهارشنبه 3 آبان 1396 ساعت 2:11

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ستاد خبری سومین نمایشگاه تراکنش ایران، محمدرضا ساروخانی با بیان این مطلب گفت: بانکداری سنتی دیگر ذات پیشرفت را ندارد و وجود این تعداد شعبه بانکی با توجه به تحولات تکنولوژیکی توجیه‌پذیر نیست.

او ادامه داد: کانال موبایل بانکینگ، کانالی است که یک سی‌ام هزینه شعبه را دارد. کانال خودپرداز هم یک بیست‌ام هزینه شعبه را دارد. بنابراین بانک‌ها باید بدانند که پرداخت‌های غیرحضوری به شدت هزینه‌های ‌بانک را کاهش می‌دهد. خدمات غیرحضوری، نوع کانال‌های ارائه خدمت را هم تغییر می‌دهد و تعداد مشتریانی که به شعب مراجعه می‌کنند ،کاهش پیدا می‌کند. در این صورت دلیلی ندارد که ما تعداد زیادی شعبه بانکی داشته باشیم.

ساروخانی، بحث سطح رقابت را موضوع دیگر صنعت بانکداری دانست وگفت: با خدمات سنتی نمی‌توانیم بانک را مدیریت کنیم. امروزه یکی از دلایل بحران بانک‌ها ، سودآوری، منافع و پرداخت تسهیلات است. در بورس هم می‌بینم که هنوز از خدمات بانکداری سنتی پیروی می‌کنند. در حالی که این خدمات دیگر کارایی ندارد.

این فعال حوزه بانکی در ادامه تصریح کرد: بحث حاکمیت شرکتی هم امروز در بانک‌ها یک بحث جدید است. ریسک بانک‌ها با توجه به الزام رعایت حاکمیت شرکتی، باعث می‌شود که معیارهای کفایت سرمایه را رعایت کنند.

بحث بازارهای رقیب هم مورد دیگری بود که ساروخانی در خصوص چالش‌های بانکداری به آن اشاره کرد.به گفته او، امروز اوراق مشارکت در بازار منتشر می‌شود. از طرفی بیت کوین‌ها و فین‌تک‌ها وارد بازار شده‌اند و رقبای جدی برای بانک‌ها هستند.

ساروخانی ادامه داد: بانک‌ها باید بحث طبقه‌بندی مشتریان را در نظر بگیرند. همه مشتری‌ها یکسان نیستند. اینکه چه درصد از مشتریان چه سهمی از درآمدهای بانک را به خود اختصاص داده‌اند و چه سهمی از درآمدهای بانک را تامین می‌کنند و ارزش آفرین هستند خیلی مهم است. امروز اگر بتوانیم برای مشتریان ایجاد ارزش کنیم، از خام فروشی جلوگیری کنیم و به صورت چند وجهی به مشتری سرویس بدهیم که کاهش هزینه برای مشتری ایجاد شود، در این صورت یک بانکداری موفق انجام داده‌ایم. در غیر این صورت روند بانکداری، راه به جایی نمی‌برد.

عصار زاده، مشاور بانک توسعه و تعاون و مدیر عامل شرکت سمات نیز دیگر سخنران این نشست بود. او در ارتباط با این پرسش که آیا فرآیندهای پشت باجه بانکی هم توانسته همزمان با فرآیندهای جلوی باجه رشد داشته باشد یا نه، گفت:با وجود استفاده از فناوری‌های جدید بانکی در سال‌های اخیر باید این نکته را در نظر بگیریم که این فرآیند همچنان در مقایسه با استانداردهای بین المللی پایین است و چندان پیشرفتی ندارد.

او ادامه داد: یکی ازعواملی که باعث شده این نابرابری وجود داشته باشد و تغییر و تحول در فرآیندهای جلوی باجه سریع‌تر ار فرآیندهای پشت باجه طی شود این است که فرایندهای جلوی باجه بیشتر مبتنی بر ابزارهاست. در حالی‌که تغییرات پشت باجه مبتنی بر رویکردهای سازمانی است و باید به مرور تغییرانی در این رویکردها صورت گیرد.


ثبت نظر

ارسال