مشارکت اقتصادی پایین زنان ناشی از چه عواملی است؟

نمایه بانک: معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران طی گزارشی به تشریح ارزیابی مجمع جهانی اقتصاد از شاخص شکاف جنسیتی در کشورهای مختلف از جمله ایران پرداخته که نشان‌دهنده مشارکت اقتصادی پایین زنان ناشی از ایجاد موانع گوناگون در فضای کسب و کار برای فعالیت بانوان است.
  • سه شنبه 25 آبان 1395 ساعت 0:35

به گزارش نمایه بانک,  به نقل از خبرآنلاین، گزارش مجمع جهانی اقتصاد از سرمایه‌گذاری ایران برای آموزش زنان می‌گوید و معتقد است ایران استعدادهای فراوانی دارد که از آنها بهره‌برداری نکرده است.

مجمع جهانی اقتصاد که هرساله در چهار حوزه اقتصاد، آموزش، بهداشت و معیارهای سیاسی به رتبه‌بندی و امتیازدهی کشورها می‌پردازد، در یازدهمین گزارش خود، وضعیت نابرابری جنسیتی در 144 کشور را مورد بررسی قرار داده است.
بر اساس ارزیابی مجمع جهانی اقتصاد، ایران از لحاظ برابری جنسیتی در میان 144 کشور جهان در جایگاه 139 قرار گرفته است و تقریبا41 واحد درصد تا برابری کامل جنسیتی فاصله دارد. امتیاز ایران در شاخص شکاف جنسیتی سال 2016 معادل 0.587 است که نسبت به سال قبل تا حدودی بهبود یافته است. هر چه این امتیاز به یک یعنی 100 درصد نزدیکتر باشد، شکاف جنسیتی کاهش می‌یابد و کشور جایگاه بهتری را در میان سایر کشورها کسب خواهد کرد.

در گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران از این ارزیابی مجمع جهانی اقتصاد، آمده است: «امتیاز ایران در شاخص شکاف جنیسیتی از متوسط جهانی پایین‌تر است، اما در برخی زیرشاخص‌ها وضعیت بهتری نسبت به میانگین جهانی دارد. چنانکه، برابری جنسیتی در میان زنان و مردان از لحاظ دسترسی به امکانات بهداشتی و آموزشی در ایران در مقایسه با متوسط جهانی بیشتر است. کمترین امتیاز ایران در زیرشاخص‌های شکاف جنسیتی مربوط به "فرصت و مشارکت اقتصادی" و "قدرت سیاسی" است. جایگاه 140 ایران در میان 144کشور جهان از نظر برابری زنان و مردان در فرصت‌ها و مشارکت اقتصادی قابل تامل است.»

در ادامه این گزارش عنوان شده که مجمع جهانی اقتصاد ایران را جزو گروه کشورهایی دانسته است که سرمایه‌گذاری‌های مهمی برای آموزش زنان انجام داده‌ اما عموماً موانعی را که بر سر راه مشارکت زنان در بازار کار وجود دارد، رفع نکرده‌اند. بنابراین نتوانسته‌اند بازده سرمایه‌گذاری خود را از نظر توسعه سرمایه انسانی مشاهده کنند. کشورهایی مانند امارات متحده عربی، شیلی و هند نیز جز این گروه طبقه‌بندی شده‌اند. این کشورها آموزش دیده‌اند، اما مجمع جهانی اقتصاد آنها را به استخر استعدادهای بکر تشبیه کرده که از مشارکت بیشتر زنان در بازار کار بهره‌برداری نمی‌کنند.

پژوهشگران معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با مقایسه مطالعات سازمان جهانی کار و مجمع جهانی اقتصاد، در گزارش خود آورده‌اند: «بر اساس آخرین مطالعات سازمان جهانی کار، نرخ مشارکت زنان در سن کار در فعالیت‌های اقتصادی ایران در سال 2015 ،حدود 13 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی مردان حدود 63 درصد بوده است؛ هر چند مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود رقم بالاتری را برای نرخ مشارکت ایران اعلام کرده، اما همچنان فاصله میان مشارکت زنان و مردان در ایران، از 141 کشور جهان بیشتر است. مجمع جهانی اقتصاد، متوسط مشارکت زنان و مردان را در جهان به ترتیب 54 درصد و 81 درصد اعلام کرده است.»

مجمع جهانی اقتصاد، موانع استخدام و ترفیع زنان را در شش گروه «طرفداری و تعصب ناخودآگاه میان مدیران»، «فقدان توازن کار- زندگی»، «فقدان الگوهای زنانه»، «نقص مهارت‌های اکتسابی واجد شرایط و اعتماد به نفس» و «آرمان‌های زنان» و «سایر موانع» طبقه‌بندی کرده است.
به طور کلی؛ مجمع جهانی اقتصاد استراتژی‌هایی را برای کاهش شکاف جنسیتی در محیط کسب و کار ارائه و آنها را در هشت گروه «تعیین اهداف و اندازه گیری میزان پیشرفت»، «ترویج توازن کار- زندگی»، «حمایت از ادغام زنان در زنجیره ارزش»، «ساختارهای حقوق و دستمزد و مسیرهای شغلی شفاف»، «پیشنهاد و پشتیبانی از کار منعطف»، «ایجاد آگاهی از مزایای تساوی جنسیتی درمیان مدیران»، «اثبات تعهد رهبری»و «توسعه و آموزش رهبری برای زنان» طبقه‌بندی کرده است.


ثبت نظر

ارسال