توسعه طرح های اقتصادی نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است

نمایه بانک : رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم گفت: برای توسعه طرح های اقتصاد مقاومتی نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی هستیم این در حالی است که ساختارهای اداری و مالی موجب فرار سرمایه گذار شده است.
  • پنجشنبه 4 آذر 1395 ساعت 14:10

به گزارش نمایه بانک ، به نقل از ایرنا، سید حسن رضوی روز پنجشنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع دولتی در کشور و استان قم به شدت نیازمند جذب منابع بخش خصوصی هستیم، اما ساختارهای اداری و مالی به ‌گونه ‌ای است که به جای جذب سرمایه ‌گذار اغلب موجب فرار آنها می شود.
وی در ادامه به مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان قم اشاره کرد و گفت: افزایش روز افزون هزینه‌ های تحمیل‌ شده به واحدهای اقتصادی و هزینه تمام‌ شده محصولات تولیدی باعث بروز مشکلاتی شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه قم ادامه داد: هم چنین با توجه به رکود اقتصاد حاکم بر بازار داخلی و موانع موجود در راه صادرات، واحدهای تولیدی با مشکل فروش مواجه هستند و سازوکارهای موجود به هیچ وجه سازگار با توسعه صادرات نیست.
وی به مشکلات مالیاتی اشاره کرد و گفت: مالیات‌ های معوق همراه با جرایم بالا، واحدهای اقتصادی را زمین ‌گیر کرده، این درحالی است که با تغییرات مدیریتی در استان بخش زیادی از مشکلات در حال رفع شدن است.
رضوی بیان داشت: بالا بودن نرخ سود بانکی، استفاده از منابع بانکی را برای واحدهای تولیدی غیر قابل صرفه کرده است، هم چنین نداشتن اختیار بانک ‌های استان از یکسو و مشارکت نداشتن و همراهی نکردن بانک ‌های خصوصی استان از سوی دیگر سبب حل نشدن معضلات بانکی به صورت موثر شده است.
وی با اشاره به تعطیلی 29 درصدی واحدهای صنعتی در استان قم گفت: از 2 هزار و 156 واحد صنعتی پایش شده، 71 درصد واحدها نیمه فعال و فعال هستند که عمده مشکلات آنها بازار فروش، کمبود نقدینگی، مالیات، فرسودگی ماشین آلات و مشکلات زیربنایی است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه قم افزود: با اجرای طرح رونق تولید و خروج بنگاه‌ها از رکود، تاکنون 961 واحد شامل 512 متقاضی بخش صنعت و 449 واحد در بخش کشاورزی وارد سامانه شده اند که 96 پرونده در بخش صنعت و 219 پرونده در بخش کشاورزی از بانک ها تسهیلات دریافت کرده اند.
وی از شناسایی طرح‌ های قابل ‌واگذاری به بخش خصوصی خبر داد و گفت: تاکنون 62 طرح قابل‌ واگذاری شناسایی ‌شده که از این تعداد 19 طرح نیمه‌ تمام، 9 طرح تکمیل ‌شده و 34 طرح جدید است که از این تعداد سه طرح با اعتبار 25 میلیارد ریال دارای گزارش تصمیم به واگذاری می باشد.
رضوی افزود: چهار طرح در حال فراخوان و انتخاب سرمایه گذار است و یک طرح نیز واگذار شده است.
وی به توسعه زیرساخت های گردشگری در استان قم اشاره کرد و گفت: در بخش گردشگری زیارتی، در حال حاضر 10هزار تخت در حال ساخت است و توافق هایی برای احداث نخستین هتل پنج ستاره استان با شهرداری قم ظرف ماه گذشته انجام شده است.
شانزدهمین جلسه اقتصاد مقاومتی با حضور زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از مسئولان استانی در تالار امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.


ثبت نظر

ارسال