مسئولان عربستان دروغ می‌گویند/ایران به دنبال سیاسی کردن مناسک حج نیست

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: مسئولان دولت عربستان به دنبال دروغ پراکنی و فریب افکار عمومی جهان هستند، ایران به دنبال سیاسی کردن مناسک حج نیست.
  • جمعه 26 شهریور 1395 ساعت 19:43
 
به گزارش خبرنگار ایمنا در شهرستان شهرضا، حجت الاسلام سید علی قاضی عسگر در «مراسم نخستین سالگرد شهدای حوادث مکه و منا شهرستان شهرضا» که در مسجد صدیقه‌طاهره این شهرستان برگزار شد، با اشاره به برخی از سخنان اخیر مسؤولان حکومتی عربستان مبنی بر کارشکنی ایرانیان در مناسک حج گفت: این سخنان دروغهایی فاحش است که برای فریب افکار عمومی جهان مطرح می‌شود.
وی ادامه داد: امروزه به دلیل وجود پوشش خبری رسانه‌ها بر وقایع مختلف، طرح این سخنان بی فایده است زیرا جهانیان به سادگی می‌توانند حقیقت را دریابند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: مسئولان حکومتی عربستان در ابتدا مسئولان ایرانی را با چند ماه تأخیر برای رایزنی در امور حج دعوت کردند، در گفت و گوی اولیه هم مشکلات و موارد اختلاف حل نشد.
قاضی عسگر اضافه کرد: پس از تغییر وزیر حج عربستان مذاکرا تدیگری انجام شد که باز هم به دلیل عدم تأمین امنیت زائران ایرانی و طرح مباحثی که بر خلاف فقه شیعه بود، به توافق نرسیدیم.
وی تصریح کرد: مسئولان عربستانی حضور بانوان مجرد زیر 45 سال در مناسک حج را قبول نداشتند در حالیک هاین مسئله بر خلاف موازین فقه شیعه است.
سرپرست حجاج ایرانی گفت: ما غرور و عزت زائران ایرانی را خدشه دار نمی‌کنیم، تا آخرین لحظه بنای مسئولان ایرانی بر اعزام زائران به مناسک حج قرار داشت، حتی منازل حجاج هم اجاره شد اما دولت عربستان تأمین امنیت زائران ایرانی را قبول نکرد.

وی اظهار داشت: هر ساله کنگره‌ای در موسم حج در کشور عربستان برگزار می‌شود، ما مقاله‌ای را به این کنگره ارسال کردیم و در آن حدود ده عنوان از مهمترین مشکلات حجاج را  از زبان سفرنامه نویسانی که در طول حدود یک قرن گذشته به مناسک حج مشرف شده بودند، مطرح کردیم.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اضافه کرد: مسئولان عربستانی به این مسأله توجهی نکردند، ما در آن مقاله به بهداشت و امنیت حجاج اشاره کردیم و خواستار رسیدگی به آن و اصلاح وضعیت آن شدیم.
قاضی عسگر با اشاره به مطالب مندرج در برخی از سفرنامه‌های حج گفت: در برخی از سفرنامه‌ها آمده است که حجاج زیادی در کوچه‌ها و معابر شهرهای جده و مکه جان خود را از دست داده بودند و کسی هم به وضعیت آنان رسیدگی نمی‌کرده است.
وی تصریح کرد: آل سعود در طول دوران طولانی زمامداری خود باوجود کسب درآمدهای زیادی که از محل فروش روزانه 10 هزار بشکه نفت به دست آورد، در شهرهای جده و مکه هزینه زیادی را در جهت رفاه حال حجاج انجام نداده است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: بی توجهی آل سعود به شهرهای مهم اسلامی که در آن مناسک حج برگزار می‌شود در حالی است که، این دولت در شهرهایی همانند ریاض سرمایه‌گذاری‌های زیادی را انجام دادند و امنیت و بهداشت را در این شهرها بر اساس اخرین استانداردهای جهانی تأمین کردند.
قاضی عسگر اظهار کرد: وضعیتی که دو شهر مکه و مدینه به عنوان دو شهر بزرگ جهان اسلام دارند، در شأن اسلام و مسلمانان نیست.
وی گفت:حکام دولت عربستان حتی اگر با انعقاد قراردادهای اقتصادی و عمرانی با دیگر کشورها برای عمران و آبادانی این دو شهر تلاش کرده بودند، باید اکنون شاهد وضعیت به مراتب بهتری در آنها باشیم.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: در مسیر خیابان 204 که جمع زیادی از حجاج از جمله حجاج ایرانی به شهادت رسیدند معابر  تنگ و باریک بود و پس از وقوع این حوادث و کشته شدن عده زیادی از حجاج، اقدام به تعریض مسیرهای این خیابان کردند.
قاضی عسگر اظهار داشت: در زمانی که حجاج ایرانی مشغول طواف خانه خدا هستند، ناگهان عده ‌ای برای تمیز کردن محوطه مسجدالحرام وارد می‌شوند و حجاج را با طنابهایی کنار زده و اقدام به نظافت می‌کنند، بسیاری از بیماریهایی که حجاج تا چند ماه پس از بازگشت از مناسک حج به آن مبتلا هستند به دلیل استفاده از مواد شیمیایی است که کارگزاران حکومت عربستان برای نظافت از آن استفاده می‌کنند که از نمونه‌های عدم رعایت موازین بهداشتی از سوی این افراد است.
وی تصریح کرد: مسئولان عربستان می‌گویند که ما مناسک حج را سیاسی می‌کنیم، این در حالی است که ما عقیده داریم حج دارای یک رکن سیاسی و یک رکن عبادی است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اضافه کرد: ما هیچگاه مناسک حج را سیاسی نکردیم؛ دعاهای کمیل و دعای عرفه که حجاج ما برگزار می‌کنند، نه تنها سیاسی نیست بلکه نماد بندگی و عبودیت در برابر خداوند است، حتی ولیعهد عربستان نیز در زمانی این دعا را باعث افتخار مسلمانان دانست.
قاضی عسگر تأکید کرد: مسئولان ایرانی مدیریت حج با اصرار و تلاش فراوان موفق شدند تا تیمهای بهداشتی ایرانی را به همراه کاروان‌های حجاج روانه کنند زیرا دولت عربستان مدعی بود که شبکه بهداری این کشور و مراکز درمانی مستقر در  جوار زائران می‌تواند خدمات بهداشتی را ارائه کند.
وی ادامه داد: مراکز درمانی عربستان به دلیل استفاده از پزشکان عرب زبان و نیز عدم دسترسی به پرونده‌های پزشکی حجاج ایرانی، نمی‌توانستند امنیت جانی حجاج ما را تأمین کنند.
سرپرست حجاج ایرانی گفت: حوادثی که در سال گذشته در مناسک حج رخ داد، از جمله تلخ‌ترین حوادث تاریخ حج بود، چون هیچگونه پیشبینی در مورد وقوع این حوادث نبود، حجاج ایرانی در این حوادث در سخت‌ترین شرایط  جان خود را از دست دادند.
قاضی عسگر عنوان داشت: زائران ایرانی در مناسک حج مراسم برائت از مشرکان را برگزار می‌کنند زیرا برائت یک مسئله قرآنی است.
وی تصریح کرد: ما در مراسم برائت از مشرکان بر علیه افرادی که خون تعداد زیادی از مسلمانان را بر زمین ریخته و عده زیادی را آواره کرده‌اند، شعار می‌دهیم که این مسئله منافاتی با امنیت مناسک حج ندارد.
سرپرست حجاج ایرانی تأکید کرد: پس از یک سال که از وقایع مکه و منا می‌گذرد، دولت عربستان اجازه نمی‌دهد کمیته حقیقت یاب درباره این واقعه تشکیل شود زیرا اگر این کمیته تشکیل شد، سوء مدیریت و سهل انگاری این دولت در آن وقایع بر همه ثابت می‌شود.
قاضی عسگر گفت: در زمانی دولت عربستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دولت‌های جهان اسلام و منطقه خاورمیانه شناخته می‌شد، اما اقدامات جنایتکارانه آنان باعث شده تا تمام جهان به حقانیت شیعه پی ببرند.
وی ادامه داد: در این واقعه سوء مدیریت حکومت آل سعود به اثبات رسید، حکومت عربستان به موقع عملیات امدادرسانی را انجام نداد و این اقدام باعث شد که حجاج زیادی از تمامی کشورهای اسلامی کشته شوند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به بخشهایی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: یکی از مسائلی که در سخنان ایشان به آن اشاره شد، لزوم اتخاذ تدابیر جدی در مدیریت مناسک حج بوده است؛ افرادی که خود را مدیر حج می‌دانند، نتوانستند امنیت زائرانی که به این کشور وارد می‌شوند را تأمین کنند.
حجت الاسلام قاضی عسگر تصریح کرد: متأسفانه تفتیش غیرقانونی رایانه‌های شخصی زائران ایرانی در فرودگاه‌ها نیز از جمله دیگر اقدامات غیرقانونی و توهین آمیز دولت عربستان است، از سوی دیگر در فرودگاه قرآن‌های زائران ایرانی را با  این توجیه که در آنها موارد تحریف شده وجود دارد، ضبط می‌کنند.
وی گفت: بی توجهی و کاهلی مسئولان حکومتی عربستان در مدریت مناسک حج در واقع توهین به مقدسات جهان اسلام است و حوادث سال گذشته نیز عدم لیاقت آنان را ثابت کرد.
سرپرست حجاج ایرانی اضافه کرد: مسئولان حکومت عربستان به جای اینکه مبلغی را برای رفاه حال حجاج هزینه کنند، با توزیع پول‌های زیادی بین حجاج برخی از کشورها به دنبال همراه کردن آنها با عقاید و نیات خود هستند.
حجت الاسلام قاضی عسگر تأکید کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب بر لزوم تجدید نظر در مدیریت مناسک حج تأکید می‌کنند به دلیل اقدامات حکومت بی لیاقت آل سعود و هم به دلیل فرمایش خداوند در قرآن است.
وی گفت:در قرآن کریم بارها بر این مسأله تأکید شده است که افرادی که ظلم کردند نمی‌توانند به مناسب مهم و با ارزشی مثل تولیت حرمین شرفین نائل شوند.
سرپرست حجاج ایرانی اضافه کرد: افرادی که دستشان به خون افراد زیادی در سوریه، عراق و یمن آلوده شده و کودکان زیادی را به قتل رسانده‌اند، نمی‌توانند به عنوان خام حرمین معرفی شوند.02149/131

ثبت نظر

ارسال