دیدار مودی و پراچندا/امضای توافقنامه امنیتی و عمرانی بین هند ونپال

دهلی نو-ایرنا- 'نارندرا مودی ' و 'پوشیا کمال داهال پراچندا' نخست وزیران هند و نپال روز جمعه پس از امضای سه توافقنامه بر گسترش روابط تجاری،اقتصادی ،سیاسی و امنیتی بین دوکشور تاکید کردند.
  • جمعه 26 شهریور 1395 ساعت 20:29
به گزارش ایرنا،نخست وزیران دو کشور پس از دیدار دو جانبه با شرکت در نشست مشترک مطبوعاتی بر عزم هند و نپال برای آغاز فصل جدیدی از همکاری ها در زمینه عمرانی ، احداث راه آهن ،حمل ونقل و سوخت تاکید کردند.
نخست وزیر هند با اشاره به امضای توافقنامه های امنیتی ،تجاری و حمل و نقل بین دوکشور اظهار کرد دهلی نو 150 میلیون دلار برای بازسازی خرابی های ناشی از زمین لرزه سال گذشته در اختیار این کشور قرار می دهد.
وی تصریح کرد روابط دهلی نو و کاتماندو با امضای این توافقنامه های گسترش می یابد.
مودی گفت که هند و نپال به عنوان دو همسایه نزدیک اهداف مشترکی در زمینه دستیابی به صلح ،ثبات و رشد اقتصادی دارند.
وی با بیان اینکه هند و نپال همواره در دوران سخت در کنار هم بوده اند اظهار کرد دهلی نو افتخار می کند که در تمام مراحل رشد و توسعه در کنار این کشور باشد.
نخست وزیر هند با اشاره به روند اجرایی احداث نیروگاه برق در نپال توسط کارشناسان هندی اظهار کرد دهلی نو در زمان مقرر کار احداث این نیروگاه را به پایان می رساند.
'ویکاس سواروپ' سخنگوی وزارت خارجه هند گفت: نخست وزیران دو کشور در دیدار دو جانبه در خصوص مسائل مربوط به دو کشور تبادل نظر کردند.
'پراچندا' نخست وزیر نپال پیش از سفر به دهلی نو در گفت وگو با خبرنگاران در کاتماندو گفت روابط نپال و هند که از چندی پیش سرد شده ،بهبود می یابد.
وی افزود:در سفر چهار روزه به هند با مقامات این کشور در خصوص احداث راه آهن سراسری نپال که از شرق تا غرب این کشور ادامه می یابد گفت وگو می شود.
نخست وزیر نپال، گفت وگو در خصوص ساخت نیروگاه و امکان اتصال این کشور به بنادر جنوب هند را از دیگر محورهای گفت وگو با مقامات هندی عنوان کرد.
'پوشیا کمال داهال پرچندا' نخست وزیر جدید نپال برای پایان دادن به تنش و سردی روابط این کشور با هند که در دوره نخست وزیری پیشین این کشور رخ داده ،روز پنجشنبه نخستین سفر خارجی خود را از دهلی نو آغاز کرد.
نخست وزیر نپال روز شنبه قرار است با 'پرناب موکرجی ' رئیس جمهوری و تعدادی از مقامات عالیرتبه هند گفت وگو کند.
آساق**267**1600 *خبرنگار:علی رفیعی *دبیر:احمدعلی خلیل نژادی

ثبت نظر

ارسال