ایران خواستار ارزیابی همه جانبه انجمن جهانی هسته ای از اجرای برجام شد

لندن - ایرنا - علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران روز جمعه پس از دیدار با 'اگنت رایزینگ' مدیر کل انجمن جهانی هسته ای در لندن، از پیشنهاد تهران مبنی بر ارزیابی همه جانبه این سازمان بین المللی از اقدامات عملی و نحوه اجرای برجام خبر داد.
  • جمعه 26 شهریور 1395 ساعت 19:5
به گزارش ایرنا، صالحی در گفت وگو با خبرنگاران گفت: مذاکرات خوبی امروز (جمعه) با مدیر کل محترم انجمن بین المللی هسته ایی داشتیم. در این ملاقات مباحث گوناگونی مطرح از جمله از ایشان دعوت کردیم تا سفری به ایران داشته باشد و نیز مطرح کردیم که بهتر است یک کمیته فنی در ارتباط با ارزیابی جامع نسبت به نیروگاه های کوچک داشته باشند.
صالحی ادامه داد: ایشان پذیرفتند و گفتند بسیار پیشنهاد خوبی است، که یک گروه فنی تشکیل شود و یک ارزیابی جامعی در همه ابعاد - چه در خصوص ابعاد فنی و چه اقتصادی و چه ابعاد ایمنی - مربوط به نیروگاه های کوچک را بررسی کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: پیشنهاد دیگری که دادیم و مجدد مورد پذیرش ایشان قرار گرفت، بحث این بود که آنها یک دانشگاه مجازی دارند در ارتباط با همکاری های هسته ایی، به این نحو که خیلی از دانشگاه های معتبر هسته ای جهان، در فضای مجازی با هم همکاری های خوبی دارند و با هم تبادلات علمی دارند و در کشورهای مختلف کارگاه های آموزشی دایر می کنند.
وی افزود: قرار بر این شد که ما هم دو دانشگاه خوب کشورمان را به عنوان عضو در این دانشگاه مجازی مربوط به این انجمن معرفی کنیم که این اقدام مهمی بود .
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: یکی دیگر از مباحثی که مطرح شد این بود که من پیشنهادی دادم و مورد قبول اولیه واقع شد، که در خصوص برجام یک کمیته کاری متشکل از متخصصین سیاسی و فنی تشکیل بدهند که هر از چند گاهی در مورد محتوی برجام بحث کنند و ثانیا در مورد نحوه اقدامات عملی که در برجام انجام شده و نحوه اجرای برجام، صحبت کنند.
وی افزود: ما احساس می کنیم این انجمن محل مناسبی برای ارزیابی همه جانبه برجام و نحوه اجرای آن است که اگر بتوانیم همچنین موردی را ایجاد کنیم.
صالحی تصریح کرد: این کارگروه می تواند در ارتباط با بعد اجرایی برجام روشن گری کند و متعاقبا مکشوف خواهد شد که چه کسی نسبت به تعهداتش عمل می کند و چه کسی عمل نمی کند.
وی بیان داشت: اگر ما بتوانیم چنین قاعده ایی را ایجاد کنیم این اطلاع رسانی خوبی را برای افکار عمومی جهان خواهد داشت و آن هم مورد توافق اولیه قرار گرفت.
صالحی گفت: به هر حال ما چهار پیشنهاد داشتیم که همگی آنها مقبول واقع شد و امیدواریم که با جدیت دنبال شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین به اظهاراتش در نشست انجمن جهانی اتمی اشاره کرد و گفت: در سخنرانی هم به مسائل گوناگونی اشاره کردیم که بنده به برجام و به دستاوردهای صنعت هسته ایی کشورمان اشاره کردم. به خصوص به این موضوع که سرریز صنعت هسته ایی ما و آن تجارب متراکمی که از این فناوری به دست آوردیم به بخش های دیگر مانند بخش سلامت و کشاورزی نمونه هایی را ارائه دادیم که توفیقات حاصله، توفیقات قابل توجهی بود.
وی بیان داشت: خوشبختانه این سخنان مورد استقبال قرار گرفت و متعاقبا تعدادی از شنوندگان از کشورهای مختلف علاقه مند بودند که موضوعات مطرح شده را بیشتر با هم صحبت کنیم .
صالحی گفت: خانم مدیر کل هم در ارتباط با مطالبی که ارائه شد خیلی احساس رضایت مندی کردند و گفتند شما به تمام نکاتی که در چارچوب چنین انجمنی است را، خیلی واضح بیان کردید و برای آنها خیلی مفید بود و ما منتظر هستیم تا ببینیم نتایج این حضور در آینده چگونه خواهد بود.
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا فکر می کنید نتایج مواردی که اشاره فرمودید مورد توافق قرار گرفته و چه زمانی وارد فاز اجرایی می شود» گفت: در اولین قدم فکر می کنم که مدیر کل و همکارانشان هر چه زودتر به ایران بیایند و قرار شد این هماهنگی ها انجام شود.
وی افزود: مواردی را که اشاره کردند بعضی از آنها کاملا مورد قبول واقع شد و بعضی از آنها را گفتند بررسی می کنند و نحوه عملیاتی کردن آن را مورد ارزیابی قرار می دهند، با این حال من فکر می کنم ظرف ماه های آینده ما آرام آرام شاهد محقق شدن پیشنهادهایمان باشیم.
صالحی گفت: به هر حال اینها کارهایی هستند که زمان می برند ولی قدم ها ممکن است بعد از سفر ایشان به ایران عملیاتی شوند.
رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در نشست سالانه سازمان بین المللی'انجمن جهانی هسته ای' در انگلیس، روز پنجشنبه از بروکسل وارد لندن شد.
وی روز پنجشنبه پس از ورودش به لندن، علاوه بر سخنرانی در اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی با فیلیپ هاموند وزیر دارایی انگلیس نیز دیدار و گفت وگو داشت.
اروپام**4**ن**1552 خبرنگار:هادی نادری** دبیر قاسم شریعتی

ثبت نظر

ارسال