تظاهرات و تفریح؛ دو روی سکه بغداد در روز جمعه

بغداد-ایرنا- ده ها تن عراقی امروز جمعه در میدان التحریر در شرق دجله در مرکز بغداد تجمع کردند و شعارهای 'اصلاحات دولتی' و 'مبارزه با فساد' را تکرار کردند، درحالی که کمی دورتر، آن سوی دجله در منطقه کرخ، چند صد هزار نفر آخرین روز از ایام عید قربان را در بوستان بزرگ الزوراء سپری کردند تا تدابیر امنیتی و ترافیکی این دو رویداد تمام منطقه مرکزی پایتخت عراق را قفل کند.
  • شنبه 27 شهریور 1395 ساعت 2:27
به گزارش ایرنا، تجمع ها و تظاهرات بغداد، اگرچه بسیار کم رمق و کم سو ، درحالی این جمعه نیز در میدان التحریر برگزار شد که برخی جریان ها با حمایت توپخانه رسانه ای خود تلاش دارند، یک باردیگر تظاهرات و تجمع های خیابانی را که در ماه های فوریه و مارس گذشته عراق را درشرایط بحرانی فرو برد و حتی پارلمان این کشور نیز به دست تظاهرکنندگان افتاد، تکرار کنند.
تظاهرکنندگان روز جمعه که تعدادشان چندان قابل توجه نبود، خواستار اجرای فوری خواسته های خود شدند که شامل تشکیل دولت تکنوکرات به دور از نظام سهمیه بندی و لغو امتیازات ویژه نمایندگان و وزرا شدند و همچنین شعار مبارزه با فساد را دوباره تکرار کردند.
برخی رسانه ها مانند السومریه نوشتند که تظاهرکنندگان تهدید کرده اند که درصورت عدم تحقق خواسته هایشان تا هفته های نزدیک آینده ، تظاهرات و اعتراض های خود را گسترش خواهند داد.
درهمین حال، بخش اعظم خیابان های مرکزی در شرق دجله تحت تدابیر امنیتی واقع شد و کلیه مسیرها به سمت میدان التحریر و همچنین پل جمهوری بسته شد تا همانند هفته های متوالی دریک سال گذشته ، اهالی این مناطق دچار دردسرهای ترافیکی شوند.
تظاهرات هفتگی عراقی ها ، از اوایل تابستان 2015 به دنبال مشکلات مربوط به برق شهروندان از بصره، شهر بندری جنوب عراق ، شروع شد و بعد از چند هفته، در بغداد ابعاد گسترده تری یافت و دامنه مطالبات عمومی را در این کشور بالا کشید، بطوری که حیدرالعبادی نخست وزیر دو بسته اصلاحی در این ارتباط ارائه کرد که اولی در آغاز ناکام ماند و دومی هنوز در نیمه راه است.
در همین حال، اهالی بغداد برای هشتمین روز از تعطیلات مربوط به عید قربان به سمت مراکز تفریحی بغداد روانه شدند و بوستان بزرگ پایتخت عراق موسوم به 'الزوراء' همچنان شاهد بزرگترین اجتماع عراقی های مقیم بغداد در روز جمعه بود.
پارک بزرگ الزوراء در غرب دجله در منطقه کرخ ، یکی از اصلی ترین محل تجمع های مردمی برای جشن ها و تعطیلات آخر هفته است که روز جمعه نیز جای جای این پارک را خانواده ها قرق کرده بودند و می شد ، بالا و پایین پریدن کودکان را در حالی که والدینشان سرگرم تهیه غذا و آماده کردن سفره هستند، به نظاره نشست.
این روزها برای استفاده از وسایل بازی بخش شهربازی این بوستان بزرگ بغداد، به سختی می شد بلیت تهیه کرد و اندک حیوانات کم رمق باغ وحش موجود در همین بوستان نیز بیشترین بازدید کننده را طی یک سال گذشته، در این ایام داشتند.
عراقی ها اگرچه از اوضاع امنیتی و اقتصادی فرساینده این کشور به شدت ناراضی هستند، اما گویا بیشترین نیاز عراقی هایی که از 2003 و به دنبال اشغال کشورشان توسط آمریکایی ها گرفتار تروریسم و خونریزی های روزانه شده اند، فضای شادی است که بیش از هر زمان احساس می شود.
با اینحال ، این دو رویداد روز جمعه این هفته، با تدابیر امنیتی و ترافیکی ویژه ای که اعمال شد، بخش های وسیعی از خیابان های مرکزی دو سوی دجله در بغداد را برای هشتمین روز متوالی قفل کرد و بسیاری از شهروندان مرکز عراق را مجبور ساخت که مسیرهای طولانی را بصورت پیاده طی کنند.
جشن های ویژه عید قربان که از روز یکشنبه گذشته شروع شده بود، دیروز پنجشنبه عملا پایان یافت و به تعطیلات آخر هفته یعنی جمعه و شنبه متصل شد؛ جشن هایی که برای 8روز، از جمعه گذشته تا این جمعه ، عراقی ها را از فضای سرد و خشن سیاسی و امنیتی کمی دور کرده بود.
خاورم*1*1770* 1480** 3404 خبرنگار: محمد حیدری هائی، دبیر: محسن اسماعیلی

ثبت نظر

ارسال