استیصال مخالفان دولت ونزوئلا در برگزاری همه پرسی برکناری دولت

تهران – ایرنا – شورای ملی انتخابات ونزوئلا در شرایطی موعد تصمیم گیری برای مرحله بعدی روند برگزاری همه پرسی برکناری دولت فعلی این کشور را تا روز دوشنبه به تعویق انداخت که حضور کمرنگ مردم در راهپیمایی اعتراض آمیز روز جمعه، گروه های سیاسی مخالف را در جلب حمایت لازم به حال استیصال درآورده است.
  • جمعه 26 شهریور 1395 ساعت 23:32
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، شورای ملی انتخابات ونزوئلا روز جمعه اعلام کرد که نشست اعضای این شورا برای تصمیم گیری درباره مرحله بعدی فرآیند قانونی برگزاری همه پرسی برکناری دولت را به علت برخی تهدید های امنیتی به روز دوشنبه موکول کرده است.
ادامه روند قانونی برای برگزاری همه پرسی برکناری دولت مستلزم جمع آوری 4 میلیون امضا است.
در صورتی که همه پرسی مذکور پس از 10 ژانویه (21 دی) برگزار و «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا برکنار شود، طبق قانون معاون او جایگزین می شود و حزب سوسیالیست روی کار می ماند. به همین علت مخالفان تلاش می کنند تا همه پرسی را پیش از تاریخ معین برگزار کنند.
گفتنی است که 10 ژانویه مصادف با چهار ساله شدن دوره ناتمام ریاست جمهوری «هوگو چاوز» رئیس جمهوری فقید ونزوئلا است که اندکی پس از پیروزی در انتخابات سال 2012 درگذشت و مادورو در انتخابات میان دوره جایگزین او شد.
اکنون ائتلاف اتحاد دمکراتیک که متشکل از 30 گروه و حزب سیاسی مخالف دولت است، در خط مقدم طرفداران برگزاری همه پرسی برای برکناری مادورو است که به گفته مخالفان، در سیاست گذاری اقتصادی ناتوان بوده است.
در شرایطی که شورای ملی انتخابات متهم شده که در مسیر برگزاری همه پرسی مانع تراشی می کند، حضور مردم در تجمع های اعتراض آمیز هم کمرنگ شده است.
برخلاف راهپیمایی یک سپتامبر (11 شهریور) که نزدیک به یک میلیون نفر حضور بهم رساندند، در گردهمایی روز جمعه تنها چند صد نفر حضور یافتند.
تداوم بحث برکناری دولت در شرایطی است که ونزوئلا هم اکنون در تدارک هفدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد است که قرار است شنبه و یکشنبه 27 و 28 شهریور (17 و 18 سپتامبر) در جزیره مارگاریتای این کشور برگزار شود.
شبد ** 9386 **3404 مترجم : مهران معینی جم، دبیر: محسن اسماعیلی

ثبت نظر

ارسال