ارنست: اعتبار بین المللی روسیه در گرو عمل به مفاد توافق سوریه است

سخنگوی کاخ سفید مدعی شد مسکو به مفاد توافق پایبند نبوده و در روان سازی ورود کمک های انساندوستانه به این کشور ناکام مانده است.
  • جمعه 26 شهریور 1395 ساعت 19:11
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جاش ارنست -- سخنگوی کاخ سفید -- با اشاره به توافق آمریکا و روسیه بر سر توقف درگیری ها در سوریه مدعی شد مسکو به مفاد توافق پایبند نبوده و در روان سازی ورود کمک های انساندوستانه به این کشور ناکام مانده است. 

بر این اساس، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به اختلاف نظرهای درونی دستگاه حاکمیتی آمریکا بر سر همکاری با روسیه در سوریه ، این اختلاف نظرها را عادی خواند و افزود: « با توجه به شرایطی که در سوریه حاکم است دولت آمریکا گزینه های کمی در اختیار دارد تا شرایط پیچیده این کشور را سر و سامان بدهد. لذا تصمیم بر این شد وزیر امور خارجه کری از فرصتی که برای همکاری با روس ها بدست آمد استفاده و آنان را وادار کند از نفوذی که بر رژیم اسد (بشار اسد ، رئیس جمهور سوریه) دارند برای کاهش خشونت ، روان سازی امداد رسانی به مردم و فراهم آوردن زمینه انتقال سیاسی قدرت استفاده کنند. هم اکنون گزینه مشروع دیگری در اختیار نداریم.» 

جاش ارنست با اشاره به ادعایی که دونالد ترامپ ، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو مطرح کرده بود مبنی بر اینکه رئیس جمهور اوباما در آمریکا متولد نشده است و نیز با اشاره به این حقیقت که ترامپ هم اکنون ادعای خود را پس گرفته گفت: « رئیس جمهور هنگامی که پنج سال پیش سند تولد خود را منتشر کرد به این بحث ها پایان داد و هم اکنون این رای دهندگان هستند که باید با بررسی ادعاهای نامزد یاد شده تصمیم بگیرند به چه کسی رای بدهند.» 

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سوریه و اینکه آیا رئیس جمهور ابزار دیگری در اختیار دارد تا ورود کمک های انساندوستانه را به این کشور تضمین سازد مدعی شد: « دولت آمریکا وظیفه ای را که به عهده داشته انجام داده و از متحدانش در سوریه قول گرفته مانع ورود کمک های انساندوستانه به مناطقی که به این کمک ها به شدت نیاز است نشوند. اما رژیم اسد به قول هایی که داده وفادار نبوده و درخواست ها برای روان سازی کمک به مردم را رد کرده است. لذا این کوتاهی را رئیس جمهور پوتین و روس ها باید پاسخگو باشند. زیرا آنها متعهد شدند که از نفوذ خود بر رژیم اسد استفاده کنند و ضمن کمک به کاهش خشونت ها زمینه را برای ورود کمک های انساندوستانه فراهم آورند. حال یا روس ها از پس این کار بر نمی آیند و از آن نفوذی که ادعا می کردند و ما فکر می کردیم وجود دارد برخوردار نیستند و یا شاید نمی خواهند همکاری کنند. در هر صورت این بدان معنی است که روس ها به مفاد توافق وفادار نیستند.» 

جاش ارنست در پاسخ به پرسشی درباره استقرار نیروهای ویژه ی ارتش آمریکا در ترکیه برای کمک به ارتش این کشور در سوریه نیز گفت: « راهبرد ما این است که به ارتش ترکیه کمک کنیم دستاوردهایی را که اخیرا در جنگ ضد داعش و در نوار مرزی با سوریه بدست آورده است، حفظ کند. نزدیک به یک ماه پیش بود که ارتش ترکیه به کمک نیروهای ائتلاف ضد داعش عملیاتی را علیه تروریست ها در مرز با سوریه آغاز کرد. همچنان که این عملیات به پیش می رود ارتش آمریکا نیز از آن حمایت خواهد کرد.» 

ارنست افزود: « تا وقتی که روس ها به تعهدات خود در قالب توافق آتش بس در سوریه پایبند نمانند هیچ همکاری یا هماهنگی نظامی با آنان در سوریه صورت نخواهد گرفت. در اینجا پای اعتبار روسیه در میان است و دنیا منتظر است ببیند آیا روس ها آنگونه که ادعا می کنند در سوریه نفوذ دارند یا خیر.» 

جاش ارنست همچنین گفت هیلاری کلینتون ، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با برخی سران کشورهای شرکت کننده در نشست دیدار می کند و چنین دیدارهایی غیرمعمول نیست. 

جان کاسیچ ، فرماندار اوهایو و یکی از نامزدهای ناکام حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا با اشاره به توافقنامه تجاری مشارکت در اقیانوس آرام (Trans-Pacific Partnership, TPP) و گفتگویی که با باراک اوباما ، رئیس جمهور در همین زمینه داشت، گفت بار دیگر باید منافع کشور را بالاتر از منافع سیاسی قرار بدهیم. 

جان کاسیچ که همراه با جاش ارنست ، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز جمعه کاخ سفید شرکت داشت، مدعی شد دو کشور چین و روسیه در مخالفت با توافقنامه تجاری TPP بسیار پرجنجال ظاهر شدند. 

کاسیچ ادعا کرد: « رئیس جمهور چین هر روز شیوه های سرکوبگرانه تازه تری را برای حکومت بر مردم کشورش به کار می گیرد. وی حتی تا جایی پیش رفته است که می خواهد مشارکت جوانان چینی را در سیاست ممنوع کند. فقط این نیست زی (رئیس جمهور چین) و مقام های این کشور علاوه بر سرکوبگری از فشار بر کره شمالی سر باز می زنند. آنان با حمایت از پیونگ یانگ به دیگر کشورها اجازه نمی دهند درباره امنیت خود به جمع بندی برسند. ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) شاید هر روز صبح که از خواب بیدار می شود به این بیندیشد که چگونه کاری را که در شبه جزیره کریمه آغاز کرد به سرانجام برساند. او به اوکراین فکر می کند و اینکه چگونه می تواند این کشور را غارت کند. و یا حتی همین اقدام هایی که او هم اکنون برای تهدید کردن کشورهای شبه جزیره بالکان در دستور کار دارد. متاسفم منظورم بالتیک بود. لذا دوستان موضوع خیلی ساده است. آیا در تجارت بازنده هم داریم؟ بله داریم. و به همین علت باید نظامی را دستور کار قرار بدهیم که بر اساس آن مردم برای شغل های نو در آینده بازآموزی کنند.» 

وی افزود: « هم اکنون کشورهایی همچون ویتنام در آسیا هستند که از نگاه اقتصادی چندان قوی نیستند اما دست مشارکت به سوی ما دراز کرده اند و اگر ما از آنان رو برگردانیم مجبور می شوند به چین اتکا کنند. لذا هم اکنون وقت آن رسیده که مواضع سیاسی را کنار بگذاریم و در سطح کلان برای کشور تصمیم گیری کنیم. نمی توانیم درهای کشور را ببندیم و بقیه کشورهای دنیا را نادیده بگیریم.»

کاسیچ با اشاره به مقاله ای که در حمایت از توافق TPP در وال استریت ژورنال منتشر کرده بود گفت برخی در واکنش به این حمایت از من پرسیده اند آیا تو واقعا جمهوریخواه هستی؟ چرا از چیزی حمایت می کنی که رئیس جمهور (اوباما) پشت آن قرار دارد. در آمریکا نمی توانیم چنین مسائلی را مطرح کنیم که برای مثال چون فردی جمهوریخواه است نباید از مواضع دموکرات ها حمایت کند یا برعکس. من با رئیس جمهور اوباما بر سر مسائل فراوانی اختلاف نظر دارم. اما این ایده که فرد دموکرات نمی تواند با جمهوریخواه همکاری کند یا برعکس غلط است. مسائلی هست همچون بدهی ؛ تامین اجتماعی ، مراقبت های پزشکی و درمانی که اگر ما همیشه در دعوی و مناقشه به سر ببریم هیچگاه حل و فصل نمی شوند.

انتهای پیام/ 

ثبت نظر

ارسال