دومین اجلاس سران مجمع گفت وگوی همکاری های آسیا در تایلند برگزار می شود

کوالالامپور – ایرنا - دومین اجلاس سران مجمع گفت وگوی همکاری های آسیا (ای.سی.دی) که جمهوری اسلامی ایران شهریور ماه جاری میزبان اجلاس وزیران گردشگری آن بود، مهر ماه آینده با هدف توسعه همکاری های بین المللی در 'بانکوک' پایتخت تایلند برگزار می شود.
  • شنبه 27 شهریور 1395 ساعت 8:36
به گزارش ایرنا، تارنمای مجمع گفت وگوی همکاری آسیا روز شنبه اعلام کرد که اجلاس سران این مجمع با هدف رشد و توسعه در قاره آسیا، دومین نشست سران خود را 8 تا 10 اکتبر (17 تا 19 مهرماه) در تایلند برگزار می کند.
'پرایوت چان اوچا' نخست وزیر تایلند آغازگر دومین اجلاس سران مجمع گفت وگوی همکاری های آسیا خواهد بود که نخستین دوره آن سال 2012 میلادی به میزبانی کویت برگزار شد.
وزارت امور خارجه تایلند نیز اعلام کرد که در حاشیه اجلاس سران این مجمع، اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو مجمع گفت وگوی همکاری های آسیا برگزار می شود.
مجمع گفت و گوی همکاری آسیا سال 2002 در جهت ادغام اتحادیه اقتصادی اروپا و آسیا، شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس، انجمن ملل آسیای جنوب شرقی و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) تاسیس شد.
ایده تشکیل این مجمع در ابتدا توسط نخست وزیر وقت تایلند در سی و چهارمین نشست وزیران امور خارجه آ.سه.آن در سال 2001 مطرح شد و اعضای اصلی این مجمع عبارتند از کشورهای کویت، پاکستان، هند، بحرین، سریلانکا، ترکیه، اندونزی، تایلند و چین که گاهی با نام 9 کشور 'ای.سی.دی' خوانده می شوند.
چهار سال پس از نخستین نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو این مجمع در سال 2002 در تایلند تعداد اعضای این مجمع از 18 کشور اکنون به 34 کشور رسیده است.
جمهوری اسلامی ایران از سال 2004 به این مجمع پیوست و سال 2009 ریاست آن را بر عهده داشت. نهمین اجلاس وزرای امور خارجه مجمع گفت وگوی همکاری های آسیا نیز سال 2010 در تهران برگزار شد.
شهر تبریز نیز شهریور ماه جاری میزبان نخستین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت وگوی آسیا با حضور 17 کشور عضو بود.
پیش بینی شده است جمهوری اسلامی ایران میزبان سومین اجلاس سران این مجمع در سال 2018 باشد.
بحرین، بنگلادش، برونئی دارالسلام، بوتان، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ایران، ژاپن، قزاقستان، جمهوری کره، کویت، جمهوری قرقیزستان، لائوس، مالزی، مغولستان، میانمار، پاکستان ، فیلیپین، عمان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، سنگاپور، سریلانکا، تاجیکستان، تایلند، امارات متحده عربی، ازبکستان، ویتنام، افغانستان، ترکیه و نپال 34 کشور عضو این مجمع هستند.
افزایش همکاری های اقتصادی و رشد و توسعه کشورهای آسیایی، همکاری های فرهنگی، گردشگری، کشاورزی، محیط ریست و حمل و نقل از جمله اهداف این مجمع به شمار می رود.
آساق**241**1611

ثبت نظر

ارسال