آیا تولید تیلاپیا با اهداف اقتصاد مقاومتی همراه است؟!

کارشناسان اقتصادی بر این باورند تولید ماهی تیلاپیا در مقایسه با تولید دیگر ماهیان،کیفیت پایینی دارد.
  • جمعه 26 شهریور 1395 ساعت 19:30
تیلاپیا چه بر سر قزل آلا می آورد؟به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها تیلاپیا مهمان ناخوانده ای است که در سبد غذایی خانوارها به یک غذای معمول تبدیل شده، مهمانی که با وجود استقبال گسترده حرف و حدیث های بسیاری پشت سر آن پیش آمده است. 

نکته جالب توجه اینکه درحالی سالانه میلیون ها دلار صرف واردات این مهمان ناخوانده می شود که امکان تولید آن در مناطق کویری بافق یزد نیز فراهم است اما، براساس اظهارات کارشناسان ومحیط زیست، تنها  به بهانه های مختلف از تولید این ماهی در داخل سرباز می زنند.

البته، اصرار و پافشاری های مکرر سازمان شیلات موجب شد تا این ماهی به صورت پایلوت در 10 مزرعه سرپوشیده تحت نظارت دو سازمان تولید شود تا در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی از ورود ارز برای این مهمان ناخوانده سفره های ایرانی جلوگیری به عمل آید. 

تلاش برای بومی کردن تولید تیلاپیا در سبد غذایی خانوارها در حالی است که بسیاری از پرورش دهندگان قزل آلا معتقدند که واردات این محصول ضربه مهلکی به تولید آنها وارد کرده و حال اگر قرار باشد تولید این ماهی در داخل نیز صورت گیرد باید فاتحه قزل آلا خواند شود.

بدین منظور  به سراغ مسئولین مربوطه رفتیم تا در خصوص تاثیر این ماهی ناخوانده در پرورش قزل آلا با خبر شویم:

حسن صالحی رئیس سازمان شیلات و معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص وضعیت واردات تیلاپیا اظهار داشت:براساس تفاهنامه ای که باسازمان محیط زیست بسته شده، قرار است این ماهی در 10 مزرعه سرپوشیده تحت نظارت مشترک دو سازمان به صورت تک جنسی، در مراکز تحقیقاتی بافق تولید شود. 

وی در پاسخ به این سوال که تیلاپیا رقیب قزل آلا در بازار داخل می شود، گفت: به عنوان متخصص بازار آبزیان معتقدم که تیلاپیا رقیب قزل آلا نیست چرا که مصرف کنندگان تیلا پیا با قزل آلا متفاوت هستند .

صالحی با بیان اینکه قزل آلا بهترین جایگاه را در بازار مصرف داخل دارد، بیان کرد: با وجود تولید سالانه 140 هزارتنی قزل آلا در داخل، و واردات 10 هزارتنی تیلاپیا، رقابت برای فروش این دوماهی منتفی است.

تولید کنندگان ماهی به افزایش کیفیت توجه کنند
 
همچنین حسین عبدالحی معاون آبزی پروری سازمان شیلات در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه  رقم تولید قزل آلا با واردات تیلاپیا قابل رقابت نیست گفت:پرورش دهندگان قزل الا همانند چینی ها باید روی عرضه محصولات کار کنند تا بتوانند محصولی با کیفیت به بازار عرضه نمایند.

وی به ضرورت افزایش رونق ماهی تیلاپیا نیز اشاره کردو افزود:این ماهی در سبد غذایی خانوار با استقبال زیادی روبرو شده است،بنابراین تولید کنندگان این محصول نیز ضمن بالا بردن تولید این محصول ،به تنوع و کیفیت آن نیز بابد توجه کنند.

 قزل آلا با تولید تیلا پیا نابود می شود

ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه  تولید تیلا پیا، اثرات زیست محیطی مخربی بر اکو سیستم دارد گفت: لازم است  پرورش این ماهی خارج از اکو سیستم و در محیط های بسته صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تیلاپیا از جمله ماهیان فاقد کیفیت و ارزش غذایی لازم است، گفت: تیلاپیا رقیب جدی برای قزل آلا است و نمی دانم چه دلیلی دارد، به جای حمایت از پرورش دهندگان با تولید محصول به آنها خسارات وارد کنیم.

مدیر عامل اتحادیه تکثیر و پرورش صادرات آبزیان در خصوص اینکه واردات تیلا پیا از زمان شیوع بیماری در مزارع قزل آلا کلید خورد، تصریح کرد: از زمانیکه بحث بیماری قزل آلا به سبب مشکلات دامپزشکی در مزارع حادث شد، واردات آن با حمایت آشکار و پنهان دستگاه های دولتی به کشور وارد شد.

قاسمی در پاسخ به این سوال که سازمان شیلات تولید و جلوگیری از واردات این محصول را در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی انجام می دهد، عنوان کرد: تولید تیلاپیا راه تحقق اقتصاد مقاومتی نیست وآسیب مهلکی به اقتصاد وارد می کند،از این رو باید در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی  تولید محصولات با صرفه  اقتصادی،اولویت تولید قرار گیرد.


حال باید قضاوت اینکه تولید و پرورش این ماهی در داخل به ضرر اقتصاد و پرورش دهندگان قزل آلا تمام می شود یا خیر را، به عهده مردم گذاشت ،تا ببینیم به مصرف خود ادامه دهند یا به سبب حمایت تولیدات داخل از مصرف امتناع کنند.



انتهای پیام/




ثبت نظر

ارسال