ترغیب دانش آموزان به شاخه های مهارتی از اهداف آموزش و پرورش است

ساری - ایرنا - معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران ترغیب دانش آموزان به شاخه های مهارتی را از اهداف اصلی نظام آموزشی دانست.
  • شنبه 27 شهریور 1395 ساعت 12:30
اسفندیار نظری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به همین منظور سیاستهای ابلاغی وزارت متبوع در هدایت تحصیلی در مراسم بازگشایی مدارس اعلام می شود.
دبیر پروژه مهر مازندران با اعلام اینکه تاکنون بیش از 43 درصد دانش آموزان متوسطه مازندرانی به سمت شاخه های مهارتی هدایت شدند، افزود: این میزان در کشور 38درصد است که تا پایان برنامه ششم باید به 50 در صد افزایش یابد.
او اعلام کرد:بر اساس اخرین امار اکنون 32هزار و 250هنرجوی مازندرانی در 352هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش استان به تحصیل اشتغال دارند.
معاون آموزش وپرورش مازندران با تاکید بر اینکه هدایت تحصیلی باید در داخل خانواده ها صورت پذیرد، از والدین خواست تا در این زمینه نیز نظام آموزشی را یاری کنند.
وی از هدایت تحصیلی دانش آموزان به عنوان یکی از مهمترین برنامه ها در آموزش وپرورش استان و کشور یاد و تاکید کرد اطلس مشاغل مورد نیاز جامعه برای برنامه ریزی در هدایت تحصیلی دانش آموزان تهیه شود.
او ضمن اعلام افزودن رشته بورس گفت:هنرستان بهیاری نیز از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران راه اندازی می شود.
وی هدف از این اقدام را هدایت تحصیلی مناسب و نیاز بازار دانست و افزود: رشته بورس به صورت پایلوت در هنرستان های ساری راه اندازی خواهد شد.
او کثرت شمار بیکاران تحصیل کرده را از مشکلات کشور دانست و افزود: تنها در صورت هدایت تحصیلی درست و هماهنگی بین بازار و رشته های آموزشی می توان از افزایش این تعداد جلوگیری کرد.
نظری تعامل مشاوران و خانواده ها را برای هدایت تحصیلی ضروری دانست و گفت:آمار و اطلاعات جامع از مشاغل موجود و مشکلات حاصل از بیکاری باید برای والدین تبیین شود.
او کافی نبودن تجهیزات و امکانات در هنرستان ها و مراکز فنی و حرفه ای را یکی دیگر از مشکلات در این حوزه برشمرد و به تقویت هنرستان های فنی حرفه ای و کار دانش، افزایش هدایت تحصیلی، بازسازی هنرستان ها، پالایش نیروی انسانی و پرورش هنرجویان را از اقدامات مفید در این باره دانست.
وی اضافه کرد: تنها 112 باب از هنرستان های مازندران دارای استانداردهای لازم است.
او همچنین به ابعاد مختلف سند تحول بنیادین و جلب همیاری ومشارکت اولیا در مراسم بازگشایی مدارس اشاره و خاطر نشان کرد:با اعزام بازرسان ویژه نظارتی در اجرای پروژه مهر به شهرستان ها و مناطق سال تحصیلی با نشاطی را آغاز خواهیم کرد.
وی به ایجاد ایمنی و توجه به تعمیر و تجهیز مدارس از موارد پروژه مهر اعلام کرد و گفت: به همین منظور بازرسان به سایر نقاط استان اعزام می شوند.
معاون آموزش و پرورش مازندران به ایمن سازی مدرسه، تجهیزفضای نمازخانه، وضعیت کتابخانه، ایجاد اتاق مشاور و مستند سازی در کنار تجهیز مدارس به سامانه حسابداری به عنوان بخشی از فعالیت های پروژه مهر تاکید کرد.
تمام فعالیت هایی که در یک آموزشگاه، یا حتی ادارات به منظور هر چه باشکوه تر برگزار شدن بازگشانی مدارس از قبیل زیبا سازی فضاهای آموزشی، آماده کردن آموزشگاه و مدارس برای آغاز سال تحصیلی و برگزاری جشن درخور دانش آموزان، پروژه مهر نام دارد.
بر اساس آخرین گزارش آموزش و پرورش مازندران 520هزار دانش آموز در 23 هزار و 153 کلاس درس این استان تحصیل می کنند.
مازندران سه میلیون و 200هزار نفر جمعیت دارد.
خبرنگار زهره کرمی دبیر: حسن نیا
7330

ثبت نظر

ارسال