سه حلقه چاه غیر مجاز در خاتم، مسدود و سه کمپرسور توقیف شد

یزد – ایرنا - رئیس اداره منابع آب خاتم گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون سه حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان، مسدود و سه دستگاه کمپرسور نیز در همین راستا توقیف شد.
  • شنبه 27 شهریور 1395 ساعت 13:40
جواد منصوری روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: این امر با توجه به کم آبی و افت آبهای زیرزمینی و عواقب ناشی از خشکسالی انجام شد.
وی اظهار کرد: باید مردم را به استفاده از روشهای نوین آبیاری راغب کرده و صرفه جویی در استفاده از منابع آب را به یک فرهنگ تبدیل کنیم.
وی از کاهش سطح تراز آبهای زیرزمینی در شهرستان خبر داد و افزود: سطح تراز آب زیرزمینی در دشت های هرات، مروست، چاهک و شهریاری از سال آبی 92-91 تا سال آبی 94-93 به ترتیب 17، 60 و 67 درصد کاهش داشته است.
منصوری میزان افت در دشت چاهک و شهریاری را یک متر و 9 سانت در سال آبی 92-91 عنوان کرد و افزود: این میزان افت در سال آبی 94-93 به 36 سانتی متر رسیده است.
وی کاهش افت در دشت چاهک را بی سابقه دانست و افزود: در دهه های گذشته این میزان افت رقم بسیار شاخصی بوده که با توجه به کنترل بر مصارف بخش کشاورزی و نحوه مصرف و جلوگیری از اضافه برداشتها و دیگر موارد میزان افت آب های زیرزمینی کاهش یافته است.
وی خاطر نشان کرد: روند نصب کنتورهای هوشمند در شهرستان با استقبال کشاورزان مواجه شده و خوشبختانه تعداد زیادی از چاه ها به این کنتورها نصب شده اند.
منصوری در ادامه با اشاره به همکاری خوب کشاورزان در بخش مروست خواستار هماهنگی لازم جهت تشکیل تشکل آب بران در دشت پایلوت مروست با استفاده از هسته تعاونی تولید کشاورزی ماهور مروست شد.
9 حلقه چاه در مدار بهره برداری شهرستان خاتم آب مورد نیاز مردم را در بخش شهری تامین می کنند.
خاتم با 45 هزار نفر جمعیت در فاصله 240 کیلومتری یزد واقع شده است.
7534/ 6197 خبرنگار: شهلا حیدری
دبیر: محمد حسین فلاح تفتی

ثبت نظر

ارسال