نقش های کهن فرش فارس دیگر به فراموشی سپرده نمی شوند

شیراز- ایرنا- رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس گفت: مرکز احیای نقوش و مستند نگاری فرش فارس با هدف احیای نقش های قدیمی و در حال فراموشی فرش استان راه اندازی شد.
  • شنبه 27 شهریور 1395 ساعت 13:58
به گزارش دریافتی شنبه ایرنا از روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی فارس، شاهپور قنبری افزود: این مرکز را خوشه فرش فارس با حمایت این شرکت و با همکاری اتحادیه طراحان و تولیدکنندگان فرش و گلیم استان ایجاد کرده است.
وی هدف از راه اندازی مرکز احیای نقوش و مستندنگاری فرش فارس را احیای نقوش قدیمی و در حال فراموشی فرش استان فارس و مستندسازی آنها بیان کرد و افزود: فرش و دستبافت های فارس افزون بر یک هزار طرح دارند که باید در حفظ و احیا آن کوشا باشیم.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس اظهار کرد: فرش فارس از دیرباز تاکنون در تار و پود ذهن علاقه مندان به این هنر دستباف نقش بسته است و با احیای این نقوش و ثبت آنها جایگاه هنر فرش ایرانی بیش از پیش تثبیت می شود.
قنبری ادامه داد: باید از دیدگاه های هنرمندان، صاحبنظران و فعالان این عرصه، استادان برجسته و نیز ظرفیت های موجود در مراکز علمی و دانشگاهی در زمینه احیای نقوش و مستند نگاری فرش بهره گیریم.
وی بیان کرد: این مرکز در روند اجرای طرح ها و برنامه های خود در گام نخست با دانشگاه ها و دانشجویان شیراز همکاری می کند و پس از هر پژوهش، کتاب و بروشور چاپ شده را در اختیار فعالان این عرصه قرار می دهد.
وی گفت: نوآوری به همراه حفظ اصالت و در نظر گرفتن سلیقه بازار از دیگر فعالیت های این مرکز خواهد بود.
به گفته مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی فارس 180 هزار بافنده فرش و 31 اتحادیه صنفی در سراسر استان فارس در قالب خوشه فرش استان فعالیت دارند.
بر اساس این گزارش، استان فارس از قطب های مهم فرش دستبافت کشور است و از نظر وزنی عنوان نخست صادرات فرش را به خود اختصاص داده است.
خوشه صنعتی به مجموعه ای از واحدهای کسب و کار گفته می شود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز هستند وبا همکاری و تکمیل فعالیت های یکدیگر، به تولید و عرضه تعدادی کالا و خدمات می پردازند و از چالش ها و فرصت های مشترک برخوردار هستند.
خبرنگار: احمد نجفی - دبیر پرویندخت شیرازی
2027 /6118

ثبت نظر

ارسال