بازی های رایانه ای می تواند ابزاری برای انتقال پیام باشد

تهران - ایرنا - کارشناس پژوهش بازی های کامپیوتری گفت: بازی های رایانه ای، رسانه ای تعاملی هستند که می تواند ابزاری برای انتقال پیام باشند.
  • شنبه 27 شهریور 1395 ساعت 14:20
مرتضی جمشیدی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: بازی های دیجیتالی که در ایران به نام بازی های رایانه ای شناخته می شود تقریبا از 18 سال گذشته به طور رسمی در کشور فعال است ولی کمتر از 10 سال بدنه جامعه با بحث بازی های رایانه ای بیشتر آشنا شده اند.
وی ادامه داد: بازی یک رسانه تعاملی است، شرکت های مختلفی در جهان تولید کننده این رسانه تعاملی هستند که اهدافشان صرفا اهداف فرهنگی نیست و اهداف اقتصادی نیز دارند وقتی بازی ها را می سازند در بین این بازی ها پیام ها و ارزش های منطبق با فرهنگ خود را منتقل می کنند.
جمشیدی در ادامه با اشاره به بازی پوکمون گو افزود: این بازی از ابزار واقعیت مجازی استفاده کرده است و از آنجایی که تولید کننده ها ،بازی سازها و خانواده ها دغدغه در مورد بازی داشتند که گیمرها به تنهایی بازی می کنند شرکت های بازی ساز این تصمیم را گرفتند تا این بازی را بسازند.
وی گفت: بیش از 90 درصد بازیکنان ایرانی به تنهایی در اتاق و یا با موبایل بازی می کنند که جنبه منفی این رسانه تلقی می شود.
جمشیدی افزود:بازی های رایانه ای به دلیل عدم تحرک موجب تنبلی و چاقی بازیکنان و عدم اجتماعی بودن و دور بودن فرد از جامعه می شود که این خود نوعی دغدغه برای شرکت های بازی ساز بود به همین دلیل بازی های حرکتی وارد بازار دیجیتال شد که این بازی ها به نوعی بازیکن را مجبور می کرد یک مرحله ای را رد کند که صرفا از انگشتان استفاده نکند بلکه بازوها و مچ را هم تکان دهد.
وی ادامه داد: با وجود این بازی تحرکی، باز گیمر وارد اجتماع نمی شد، شرکت، بازی پوکمون گو از تکنیک واقعیت مجازی را ساخت. این بازی، بازیکنان را از خانه بیرون کشید و باعث شد تا وارد اجتماع شوند که تا این مرحله اتفاق خوبی بود.
وی گفت: این بازی می تواند یک جنبه کاربردی داشته باشد که به غیر از اینکه روی سلامت جسم و روح بازیکنان کار می کند می تواند ابزاری باشد برای جمع کردن یک عده و دعوت به مراسم و همچنین قابلیت های دیگر را دارد.
جمشیدی با اشاره به وضعیت این بازی در ایران افزود: این بازی در ایران فیلتر است که شروطی ایران گذاشته که اگر آن شروط پذیرفته شود فیلتر برداشته می شود البته بنیاد ملی این بازی را فیلتر نکرده است.
جمشیدی گفت: اگر یک نوآوری دراین بازی صورت نگیرد جذابیت خود را از دست می دهد. البته در ایران این بازی پرونده اش بسته نشده است اما باید بگوییم این بازی مدت ها نمی تواند باقی بماند و یک نوآوری در صنعت این گیم باید به وجود بیاید.
**خبرنگار:صدیقه بهارلو** دبیر: علی حبیبی*
فراهنگ**9338**1569

ثبت نظر

ارسال