آیت الله اعرافی: حوزه علمیه قم باید پاسخگوی مسائل فقهی نظام باشد

قم - ایرنا - مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: قم خواستگاه انقلاب است و حوزه علیمه آن باید پاسخگوی مسائل فقهی جدید نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد.
  • شنبه 27 شهریور 1395 ساعت 14:42
به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی روز شنبه در آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید مدرسه علمیه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم افزود: فقهی که هم اکنون در حوزه های علمیه شهر مقدس قم تدریس می شود میراث ارزشمند گذشتگان است که با تکیه بر آن می توانیم افق های جدید را در پاسخگویی به مسائل پیش رو بازکنیم.
وی با اشاره به این که فقه حتی می تواند در مورد قراردادهای نفتی هم نظر دین را ارائه کند، بیان کرد: منابع فقه شیعه که هر صفحه ای از آن می تواند مکتبی جدید در عرصه اندیشه ایجاد کند، باید بتواند پاسخگوی نیاز فقهی جامعه اسلامی در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشد و حتی فراتر از آن در سطح مباحث بین الملل هم حضوری فعال داشته باشد.
وی ادامه داد: فقیهان ما با اعتماد بر فقه سنتی و حفظ چارچوب مبانی اجتهاد عالمان شیعه، باید مسائل و موضوع های جدید را به طور عمیق شناخته و با ترسیم نقشه راه در قلمروهای نوین، برای آنها پاسخ مناسب پیدا کنند.
امام جمعه موقت قم با اشاره به این که امروز فقه جواهری می تواند زمینه طرح مباحث فقه حکومتی را بیان کند، گفت: در همین رابطه احکام خوبی در عرصه های اجتماعی مانند پزشکی توسط عالمان برجسته حوزه علمیه قم تدوین شده و در اختیار مخاطبان آن قرار گرفته است.
اعرافی با بیان اهمیت تحقیق و طرح مسائل تطبیقی در حوزه فقه شیعه، افزود: هر روز باید ابعاد فقهی حوزه، عمق بیشتری پیدا کند و بتواند مبانی فقهی نظام دینی و حکومت اسلامی را هرچه شفاف تر بیان نماید.
وی ادامه داد: متاسفانه در تدوین دروس و مبانی علوم انسانی که از جمله شاخص های مهم پیشرفت نظام اسلامی است، به مباحث فقهی توجهی نشده است و تا مباحث فقهی و فلسفه اسلامی وارد علوم انسانی نشود، تحول در آن امکان چذیر نخواهد بود.
اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدام های امام هادی(ع) برای آماده کردن مردم به منظور ورود به دوران غیبت، گفت: این امام همام مانند پدر بزرگوارشان با تشکیل شبکه وکالت مردم را برای ورود به دوران غیبت و قبول رهبری فقیهان در جامعه آماده کردند.
در کنار محل برگزاری این آیین، نمایشگاه نموداری عملکرد و دستاوردهای مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برای معرفی توانمندی های این مرکز در سطح ملی و بین المللی نیز برپا شده بود.
در پایان این آیین، دانش آموختگان برتر مدرسه علمیه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مورد تجلیل قرار گرفتند.
مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در جهت توسعه و بالندگی فقه راستین تشیّع و پاسخگویی به نیازهای فقهی زمان، به همت مرجع عالیقدر مرحوم آیت الله محمد فاضل لنکرانی در سال 1376 هجری شمسی در قم تاسیس شد و هم اکنون توسط فرزند ایشان آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی مدیریت می شود.
این مرکز در حال حاضر دارای هفت بخش آموزش، پژوهش و تالیف، تفسیر، تصحیح و تحیق متون، کتابخانه، مدیریت فناوری اطلاعات، مرکز صوت و تصویر و انتشارات است.
/7405/ 1175 خبرنگار: سید محمد ابراهیم جنابان* دبیر: رضا علیمحمدی

ثبت نظر

ارسال