معاون سازمان برنامه و بودجه: رونق تولید، معبر اقتصاد دانش بنیان است

یزد- ایرنا – معاون توسعه امورعلمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه گفت: اقتصاد مقاومتی متکی به اقتصاد دانش بنیان، عدالت بنیان، درون زا و پویاست و مهمترین معبر اقتصاد دانش بنیان از مسیر رونق تولید می گذرد.
  • شنبه 27 شهریور 1395 ساعت 14:26
به گزارش ایرنا، محمدرضا واعظ مهدوی روز شنبه پس از قرائت پیام معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در همایش ملی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان یزد و چشم انداز آن در افق 1404 افزود: هدف همه برنامه ریزی ها رشد و توسعه است و اقتصاد مقاومتی نیز با نگاه به این اهداف و بر محورهای دانش و فناوری، عدالت، درون زایی و پویایی، اتکا به منابع مالی و انسانی داخلی، افزایش تولید داخل، مدیریت مصرف، تامین امنیت غذا و دارو، اصلاح نظام مالی، تغییر ساختار مدیریت درآمد و مصرف دولت و تقویت مدیریت جهادی از سوی مقام معظم رهبری تعریف شده است.
وی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی، مجموعه اقتصاد کشور را در برابر آسیب ها مقاوم می کند اما باید برای هر منطقه و شهر بر اساس نیازهای همان منطقه یک مدل ارائه شود.
وی با تشریح مشکلات حوزه تولید گفت: در طول سال های گذشته به دلیل تحریم ها، 60 درصد ظرفیت های تولیدی کشور متوقف شده و این امر صدمه جدی به بدنه علمی و اقتصادی کشور وارد کرده است.
این مسئول با بیان اینکه تولید در سال های گذشته آسیب پذیر شده و امروز عواقب و بازخوردهای آن نمایان است، ادامه داد: از آسیب های وارد شده به بخش تولید حذف یارانه حامل های انرژی، واردات محوری به جای تولید محوری، بی توجهی به نرخ ارز، مشکلات سیستم بانکی و سود تسهیلات و افزایش تورم است که باعث فشار بر بخش مولد کشور شده است.
معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: شرکت های دانش بنیان ظرفیت خوبی برای رشد و توسعه در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند و اگر بخواهیم در مسیر توسعه موفق باشیم باید به حوزه تولید و حضور اقتصاد دانش بنیان در این بخش توجه ویژه کنیم.
واعظ مهدوی متوازن نبودن درآمدها و هزینه های دولت، نبود برنامه جامع مبارزه با فساد، وجود منافع شخصی، بیماری هلندی، فقر، نابرابری های اجتماعی، استرس های مستمر اجتماعی و ضروری شدن برخی نیازهای غیرضروری همچون یارانه ها و پاداش های بازنشستگی را به عنوان عوامل اختلال در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی معرفی کرد.
معاون توسعه امورعلمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سعی دولت بر پیوند میان سیاست های اقتصاد مقاومتی و سیاست های برنامه ششم توسعه است، اظهار کرد: در این راه دولت سهم پژوهش و دانش را افزایش داده ولی در این مسیر تنگناها و مشکلاتی نیز وجود دارد.
واعظ مهدوی افزود: در کشور تغییرات فرهنگی زیادی ایجادشده برای نمونه در یزد به دلیل تغییرات فرهنگی، جوانان انجام برخی از کارها را عار می دانند یا به عنوان مثال صلح و سازش که از ویژگی های مردم یزد بوده رو به کاهش گذاشته که شناخت دلایل این گونه موارد نیازمند پژوهش است.
وی تهیه برش انسانی و منطقه ای برای مقاوم سازی اقتصاد را ضروری دانست و گفت: باید در این برش، محور توسعه استان، نقش و جایگاه دانشگاه ها و میزان تاثیرگذاری دانش و اقتصاد دانش بنیان در تولید مورد توجه قرار گیرد.
این مسئول ادامه داد: انتظار از نهادهای آموزشی این است که برای تربیت نیروی انسانی به عنوان محور اصلی توسعه با برنامه کارشناسی گام بردارند و بر اساس چشم اندازی که تعریف می شود، بخشی از مسائل منطقه را از این طریق حل کنند.
همایش دو روزه توسعه ملی استان یزد و چشم انداز آن در افق 1404 امروز با حضور مسئولان و کارشناسان 21 استان کشور به میزبانی دانشگاه یزد آغاز به کار کرد.
در این همایش 74 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه حضور دارند که شش نفر از آنها روسای سازمان های برنامه و بودجه استان های مختلف کشور هستند.
310 مقاله از 21 استان به این همایش که افتتاحیه آن در سالن آمفی تئاتر مرکز دانشگاه یزد برگزار می شود، واصل شده که کمیته علمی متشکل از 98 داور 258 مقاله را پذیرفته است.
این همایش با محوریت بررسی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان یزد و چشم انداز آن در افق 1404 برگزار می شود و مقالات انتخاب شده توسط دبیرخانه همایش نیز در قالب سخنرانی ارائه خواهد شد.
همایش توسعه استان یزد در هشت محور اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و هفت کارگاه تخصصی برگزار می شود.
1968/ 6014/
خبرنگار : محمودرضا رحمانی ، دبیر :شاملو

ثبت نظر

ارسال