مدیرکل محیط زیست بوشهر:آلودگی هوای عسلویه درحال برطرف شدن است

بوشهر- ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهرگفت:با اقدام های انجام شده آلودگی هوا ناشی از آتش سوزی پتروشیمی مبین در حال برطرف شدن است.
  • شنبه 27 شهریور 1395 ساعت 14:33
حسین دلشب روز شنبه درگفت و گو با ایرنا افزود:هم اینک وضعیت فلرها در واحدهای گازی در پارس جنوبی درحد نرمال است و در واحدهای پتروشیمی که براثرحادثه آتش سوزی در ایستگاه تقلیل فشار پتروشیمی مبین در وضعیت بحرانی قرار داشت نیز با ارسال بخار به سمت فلرها ، آلودگی هوا در حال برطرف شدن است.
وی یادآورشد:تا ظهر امروز چهار فلر در پتروشیمی های منطقه عسلویه بدسوزی داشتند که بخار به سمت این فلرها نیز ارسال شده است و حداکثر تا عصر امروز (چهارشنبه) وضعیت زیست محیطی و هوا در این منطقه نیز به حالت عادی بر می گردد.
مدیرکل حفاظت میحط زیست استان بوشهر اظهارداشت: از ابتدای حادثه آتش سوزی در پتروشیمی مبین ( ظهر چهارشنبه هفته گذشته) با مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برای تشکیل کاگروه مخاطرات زیست محیطی شهرستان مکاتبه شد و یک گروه از کارشناسان این اداره کل نیز برای بررسی ابعاد موضوع و نظارت بر وضعیت آلودگی ها به منطقه اعزام شد.
دلشب ادامه داد:بدلیل آتش سوزی درپتروشیمی مبین انتقال سیستم بخار به سمت فلرها قطع و توربین برق نیز از کار افتاده بود که به ناچار فلرینگ (گازسوزی) تشدید و باعث آلودگی شدید هوا در عسلویه شده بود.
وی با بیان اینکه فلرینگ مانع از تشدید حادثه و انفجار در تاسیسات پتروشیمی های منطقه شد گفت: هم اینک توربین جدید جایگزین توربین حادثه دیده شده است و پتروشیمی مبین نیز بطور کامل در مدار تولید قرار گرفته است.
دلشب افزود: کارگروه مخاطرات زیست محیطی صبح روز شنبه به ریاست فرماندار عسلویه و نماینده دانشگاه ، محیط زیست و مدیران ایمنی، بهداشت و محیط زیست (اچ اس ای) شرکت های پتروشیمی در شهرستان یادشده تشکیل شد .
وی یادآورشد:درنشست کمیته کارگروه مخاطرات زیست محیطی در عسلویه علت بحران، مدیریت حین وبعد حادثه در دستور کار قرار گرفت و مصوباتی نیز درپی داشت.
دلشب ادامه داد: براساس مصوبه نشست یادشده موضوع سلامت مردم منطقه، فراهم شدن امکان دسترسی فوری به اطلاعات فنی و امکانات بعد از حادثه توسط شرکت های گازی و پتروشیمی درمنطقه عسلویه الزامی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: همچنین براساس مصوبه این نشست مدیران شرکت ها و پتروشیمی های منطقه موظف هستند تا زمانی که وضعیت توان ایمنی ، بهداشت و محیط زیست شرکت های پیمانکاری تایید نشود کار به آنها واگذار نشود.
وی افزود: وزیر نفت برنامه رفع آلودگی زیست محطیی در عسلویه را مرداد ماه امسال به مسئولان سازمان منطقه ویژه ابلاغ کرده است که هرچه سریعتر مدیریت اجرایی رفع آلودگی ها فعال شود.
آتش سوزی در ایستگاه تقلیل فشار پتروشیمی مبین ظهر روز چهارشنبه (٢٤ شهریورماه) رخ داد.
شرکت پتروشیمی مبین (سهامی عام) به عنوان تولیدکننده سرویس های جانبی، تامین کننده آب، برق، بخار، اکسیژن، نیتروژن و هوای فشرده و تصفیه کننده پساب های صنعتی مجتمع های پتروشیمی منطقه پارس جنوبی (عسلویه) فعالیت می کند.
شرکت پتروشیمی مبین در سال ١٣٧٩ در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تصویب و به نام شرکت پتروشیمی مبین ساخته و در شهریور ١٣٩٣ با نماد «مبین» به فهرست شرکت های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران وارد شد.
عسلویه در 285 کیلومتری جنوب مرکز استان بوشهر قراردارد.
7212/ 6045** خبرنگار - عبدالصمد شهریاری * دبیر- اکبر اقبال مجرد

ثبت نظر

ارسال