دومین فروشگاه زنجیره ای روسیه آماده عرضه تولیدات ایرانی

مسکو - ایرنا - پس از اعلام آمادگی فروشگاه زنجیره ای ایکس فایو روسیه با 1000 شعبه اصلی و 4500 واحد فرعی برای عرضه سبزیجات و میوه ایران در مجموعه زیر پوشش خود، دیکسی نیز با 3000 نمایندگی همکاری در این زمینه را خواستار شد.
  • شنبه 27 شهریور 1395 ساعت 15:3
به گزارش ایرنا، علی اکبر مهرفرد قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در امور بازرگانی در دیدار با هیات های مدیران فروشگاه های زنجیره ای ایکس فایو و دیکسی در مسکو در باره پیشنهاد این شرکت ها در زمینه عرضه گسترده محصولات ایرانی در شعبه های سراسر روسیه گفت وگو کرد.
در مذاکرات سه روزه هیات ایرانی که روز جمعه پایان یافت، والری روگن معاون شرکت دیکسی و رئیس هیات روسی با اشاره به توافق قبلی این مجموعه با شرکت های ایرانی برای واردات پودرهای شوینده، آبزیان، میوه و گل خواستار گسترش همکاری ها در این زمینه شد.
روگن ضمن بیان اینکه دیکسی با برخورداری از فعالیت 3000 فروشگاه در سراسر روسیه در مسکو جایگاه اول را دارد، گفت: براساس برنامه اعلام شده تا سال 2025 شعبه های خود را به 10000 نمایندگی می رسانیم که زمینه های فراوانی برای جذب صادرات شرکت های ایرانی ایجاد می کند.
وی همچنین با اشاره به تملک 98 درصدی سهام کارخانه اسلحه سازی کلاشنیکوف از سوی دیکسی به عنوان گستره فعالیت های تجاری و صنعتی این شرکت، اظهار کرد که 80 درصد بازار حوزه کشورهای روس زبان از جمله انتقال سریع محموله ها به قزاقستان و اوکراین را در اختیار داریم که فرصت های همکاری را گسترده تر می کند.
مهرفرد معاون وزارت جهادکشاورزی در امور بازرگانی و صنعتی نیز در این نشست با اشاره به کیفیت مطللوب کالاها و تولیدات ایرانی و عرضه آن در کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی از جمله روسیه از پیشنهاد هیات روسی برای همکاری بازرگانی استقبال کرد.
در جریان این مذاکرات، همچنین مسائل مختلف پیرامون این همکاری ها از جمله صادرات، تسویه حساب مالی و گمرکی بررسی شد.
پیش از این نشست، هیات شرکت فروشگاه های زنجیره ای ایکس فایو نیز در مذاکره با هیات ایرانی، خواستار همکاری در این بخش از جمله دریافت محصولات کشاورزی، سبزیجات و میوه های ایران شده بود.
برنامه زمانی کشت، برداشت و عرضه محصولات در ایران، مذاکره برای تنظیم قراردادهای بلندمدت واردات هفتگی و تولیدات تازه از جمله میوه، اولویت دریافت محموله های جالیزی به ویژه خیار و گوجه فرنگی و سفرهای متقابل هیات ها برای ادامه مذاکرات از جمله محورهای مورد بررسی در مذاکرات هیات های ایرانی با شرکت های فروشگاهی روسیه بررسی شد.
اکنون کیوی، سبزیجات تازه، انواع فلفل دلمه، هندوانه، کلم و کلم بروکلی از پر حجم ترین اقلام صادراتی ایران به روسیه به شمار می رود که افزون بر توزیع در بازارهای محلی، توسط فروشگاه های زنجیره ای بزرگ مانند «اوشان» که در بسیاری از شهرهای این کشور و دیگر کشورهای جهان نمایندگی دارد، عرضه می شود.
روسیه به علت سردسیری بسیاری از مناطق، بخش اصلی نیازهای سبزیجات و میوه جمعیت حدود 147 میلیون نفری خود را از خارج و حتی کشورهای دور دست تامین می کند که سبب افزایش قیمت می شود، اما با توجه به نزدیکی با ایران و مسیرهای کوتاه ترکیبی آبی زمینی از خزر و همچنین هوایی، اقلام صادراتی ایرانی بهای کمتری دارد.
هیات وزارت جهاد و کشاورزی ایران که در جریان مذاکرات سه روزه خود با هیات های مختف دولتی و بخش خصوصی روسیه در باره گسترش روابط بازرگانی این حوزه مذاکره کرد، امروز به سفر خود پایان داد.
اروپام** 1516 ** خبرنگار: هادی مولوی نیا

ثبت نظر

ارسال