ایران توان فتح قله های موفقیت را دارد/ تجلیل از هنرمندان و کارآفرینان

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایران توان بسیاری برای فتح قله های بلند موفقیت دارد؛ توانشی که در پرتو تدبیر و امید می تواند به کنش برسد و تحول عظیمی را در دفتر تاریخ رقم زند.
  • شنبه 27 شهریور 1395 ساعت 16:27
به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی جشنواره تلویزیونی رمز موفقیت، محمد فرهادی در آیین اختتامیه دومین دوره این جشنواره اظهار کرد: در چشم انداز افق 1404 ایران رسیدن به اشتغال کامل هدف است و نرخ اشتغال و تورم باید متناسب با سیاست های توسعه و اهداف الزامات چشم انداز تنظیم و تعیین شود.
وی افزود: در ماده 24 چشم انداز افق 1404 تأکید شده سند راهبردی ارتقای سطح شاخص توسعه انسانی، تدوین و توسط هیأت وزیران ابلاغ شود. اهمیت های این سند از آن روست که ایران از جایگاه فعلی خود در سطح شاخص توسعه انسانی در میان 187کشور بالاتر رود. در این راستا دولت باید از بخش خصوصی حمایت کند و آموزش های کسب و کار، کارآفرینی فنی حرفه ای و علمی کاربردی، اعمال تخصیص پلکانی برای واحدهای کاری تازه کار، مبنا قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه اشتغال در کنار محیط کسب و کار جزو مسائل محوری محسوب می شود اظهار داشت: نقد و بررسی انجام شده در نوشتارهای برنامه های پنجم و ششم توسعه از دیدگاه اشتغال زایی آن است که تأکید زیادی روی سرمایه اقتصادی شده اما به نقش سرمایه های فکری و دارایی های ناملموس کشور به خوبی توجه نشده است.
وزیر علوم ادامه داد: در برنامه چهارم اعطای تسهیلات مالی برای اشتغال زایی پیش بینی شد؛ اما اعطای دانش فنی این تسهیلات نیز باید پیش بینی می شد.
وی افزود: به طور کلی در جهان 80 درصد ارزش دارایی های یک نهاد دارایی های ناملموس آن است که مهم ترین آن دارایی ها نیروی انسانی متعهد و ماهر است. قسمت بسیار کمی از این دارایی ها به صورت مالکیت معنوی ثبت شده و قسمت اعظم آن نیاز به مدیریت و برنامه ریزی دارد.
فرهادی افزود: به گزارش داده ها بخش عمده ای از سرمایه گذاری ها به جای سرمایه های فیزیکی سنتی به سرمایه گذاری های ناملموس شامل مالکیت معنوی پتنت ها، کپی رایت ها و سرمایه های معنوی پایگاه های اطلاعاتی، روش های تجاری، پژوهش و توسعه R&E تغییر کرده است.
وزیر علوم گفت: مهم ترین بخش اقتصاد پساصنعتی تولید دانش و اطلاعات است. سرمایه گذاری روی حمل و نقل امکانات، تجارت، امور مالی، بیمه مستقلات، بهداشت، آموزش و پرورش، توانبخشی، تفریحات و سرگرمی از بخش هایی مورد توجه در اقتصاد پسا صنعتی است.
وی عنوان کرد: بر این مبنا در برنامه توسعه ششم به مقوله سرمایه انسانی پرداخته شده است.
وزیر علوم در ادامه سخنانش به ارائه آمار پرداخت و گفت: حدود 5 میلیون دانشجو در کلیه مقاطع در ساختار آموزش عالی ما موجود است؛ دانشجوی کاردانی 23 درصد، دانشجوی کارشناسی 66 درصد، دانشجوی ارشد 10 درصد، 90 هزار دانشجوی دکترا نسبت دانشجو به جمعیت 5 هزار در هر 100 هزار، جزو 10 کشور دنیاست. در سند چشم انداز 1404 جمعیت دانشجویان دکترا از 0.9 درصد باید به 3.5 درصد در پایان سال 1404 شمسی برسد. بنا بر آمار بخش دولتی باید بتواند توان جذب نیروی کار دانش آموخته ها در چارچوب قانون اساسی داشته باشد. چالش پیش روی این است که چگونه بخش دولتی بتواند خلاقیت و توسعه خود را به دست آورد.
وی ادامه داد: از زاویه مدیریتی از یک سو طبق قانون اساسی دولت باید کار حاکمیتی بکند و تصدی گری ها واگذار شود. از سوی دیگر بخش خصوصی به خاطر بقای خود باید در جذب دانش آموخته ها نوآوری داشته باشد. در این میان مهم ترین راه پیش روی برنامه ریزان اشتغال توجه جدی و همه جانبه به خلاقیت، کارآفرینی، نوآوری سرمایه فکری و مدیریت آنها است.
فرهادی اظهارداشت: نکته دوم تبدیل تهدید بحران کار به فرصت احیای خلاقیت و کاربردی سازی فناوری و دانش فنی دانشگاهی به کشور. هر دوی این امور مستلزم احیای ارتباط دانشگاهی و شبکه سازی فکر است.

***تقدیر از هنرمندان و کارآفرینان
در این آیین همچنین از شماری از هنرمندان ازجمله تهمینه میلانی، کارگردان سینما، میکائیل شهرستانی، بازیگر رادیو و تلویزیون کامبیز روشن روان موسیقیدان و سیمین غانم خواننده ایرانی همچنین شماری از کارآفرینان برتر مانند محمد عطاردیان، علی اصغر گل سرخی، مرجان آقازاده هشیار، محسن خلیلی عراقی (کارآفرینان برتر حوزه اقتصاد) با اهدای لوح تقدیر و تندیش جشنواره در سالن مرکز همایش های بین المللی صداوسیما تقدیر شد.
کامبیز روشن روان دراین مراسم گفت: حال امروز موسیقی زیاد جالب نیست ولی ان شاءالله خوب می شود و خیلی بهتر می شود. چون نسل جوانی تربیت شده که می توان به آن دل بست ولی الان شرایط خوبی نداریم.

***تکریم جوانان را در اولویت قرار دهیم
تهمینه میلانی گفت: من و همسرم کارآفرین هستیم و زمان ساخت هر فیلم شاید برای 100 نفر به مدت چند ماه کار ایجاد می کنیم. اما به عنوان فردی که 30 سال در این حوزه فعالیت کرده ام، معتقدم کرامت انسانی در جامعه ما از بین رفته است. وقتی جوانی را به همکاری دعوت می کنی، باید آن را تکریم کنی.
وی افزود: اتفاق بد فرهنگی که این روزها افتاده این است که ما را به سمت فردگرایی سوق داده اند، برای ظاهر و لباس ما تصمیم گرفته اند ولی نتوانسته اند ما را با هم جمع کنند که کار موفق گروهی انجام دهیم.
میکائیل شهرستانی هم گفت: همواره سعی کرده ام بی سروصدا کار کنم و توقعی هم از هیچکس ندارم. در کنار سال ها تولید برنامه های متفاوت در عرصه های گوناگون و از جمله تدریس در دانشگاه، همیشه نگران این پرسش دانشجویان خود بوده ام که آیا حالا که ما تعلیم دیده ایم، هنرپیشه هم شده ایم؟
وی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته بخشی از مالیات صنعتگران را در اختیار موسسات فرهنگی قرار می دهند که موجب پیشرفت و رونق کار می شود و همچنین واحدهای صنعتی در سال آینده از مالیات کمتری هم برخوردار می شوند. من هیچ خواسته ای ندارم اما برای نسلی که در حال فعالیت و ریاضت است، نگرانم.

***رمز موفقیت در راستگویی، امانتداری و وفای به عهد است
حجت الاسلام محمدعلی زم معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور نیز گفت: دست یابی به توفیق و موفقیت نیازمند شناخت و راز و رمز آن است و بدون دانستن رمز، قفل موفقیت گشوده نمی شود. از روح خداگرایی چنین به دست می آید که دستیابی این رمز در درجه نخست مستلزم ایجاد زیرساخت های سه گانه در شخصیت آدمی است؛ اول اینکه از دروغ پرهیز شود و گرایش به راستی و صدق در همه امور تا جایی که در جامعه هیچ کس به تولید، سخن و کالای کسی تردید و شک نداشته باشد.
وی با بیان اینکه دوم، پرهیز از بدعهدی و گرایش به وفاداری، تا جایی که هیچ کس از بدعهدی و بدقولی احساس ناامنی و پنهان کاری نداشته باشد، اظهارداشت: سومین نکته نیز پرهیز از خیانت و گرایش به امانتداری است.
زم تاکید کرد: اگر این سه پدیده زیرساختی در شخصیت یک نفر متجلی شود و جهد و جهاد او در راه حفظ و قدردانی از صداقت، امانت و وفای به عهدش همراه گردد، ولو آنکه آن یک نفر در جامعه ای سراسر ظلم و سیاهی و تباهی بزیستند، آن یک نفر توفیق ابراهیم شدن، نوح شدن، الیاس و یونس و موسی و عیسی و محمد(ص) شدن پیدا می کند.
برنامه تلویزیونی «رمز موفقیت» با هدف معرفی افراد موفق و نمایش الگوهای مناسب در زمینه های مختلف اجتماعی، علمی و فرهنگی در دو دوره ،تهیه و اجرا شد و پس از پایان هر دوره در قالب جشنواره ای با نام «رمز موفقیت» از مهمانان حاضر شده در این برنامه تجلیل به عمل آمد.
**خبرنگار: منصوره شوشتری**دبیر: طاهره نبی اللهی
فراهنگ**9157**1823

ثبت نظر

ارسال