عربستان جا در پای اسرائیل/سعودی ها در یمن جنایت جنگی مرتکب شده اند

لندن - ایرنا - «میک نپیر» رئیس کارزار اسکاتلندی همبستگی با مردم فلسطین، ضمن اشاره به منافع اقتصادی سرشار انگلیس از فروش اسلحه به ریاض، بیان داشت: دولت عربستان سعودی با ارتکاب جنایت جنگی در یمن، جا در پای اسرائیل گذاشته است.
  • شنبه 27 شهریور 1395 ساعت 18:31
به گزارش ایرنا، نپیر روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: جای تردیدی نیست که عربستان جا در پای رژیم صهیونیستی می گذارد. این نظریه که عربستان و اسرائیل به قوانین بین المللی متعهد هستند، مضحک است.
وی با بیان اینکه عربستان و رژیم صهیونیستی شباهت های زیادی به هم دارند، افزود: اخیرا انگلیس و آمریکا - در اقدامی وحشتناک - از انتخاب عربستان به عنوان ریاست یکی از کلیدی ترین کمیته های سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر حمایت کردند. این در حالی است که در همان هفته، آنها از انتخاب رژیم اسرائیل به عنوان رئیس یکی از کمیته های سازمان ملل متحد در امور قوانین بین المللی حمایت کردند.
این فعال مدنی این اتفاق را «طنز آمیز» و اقدامی «احمقانه» در عرصه بین المللی خواند و افزود: به نظر می رسد که انگلیس و آمریکا آماده هستند تا از نظر سیاسی، دیپلماتیک و حتی نظامی به منظور حفظ تسلطشان بر منطقه همچنان از عربستان و اسرائیل حمایت کنند.
نپیر در پاسخ به سئوالی در خصوص اقدام دولت انگلیس به فروش اسلحه به عربستان گفت: این مساله من را یاد شعار ایرلندی ها که می گفتند «خورشید در امپراتوری بریتانیا غروب نمی کند» می اندازد. دولت انگلیس می گوید، تنها زمانی فروش اسلحه به عربستان را متوقف خواهد کرد که شواهدی را مبتنی بر ارتکاب جنایت جنگی از سوی دولت عربستان، مشاهده کند. این در حالی است که جنایت های جنگی عربستان بر همگان، ازجمله مقامات انگلیسی آشکار است.
این فعال مدنی گفت: موسسه خیریه آکسفام در گزارشی که اخیرا منتشر کرد هشدار داد که بمباران های عربستان در یمن، غیرنظامیان، بیمارستان ها و مدارس را هدف قرار داده است.
وی افزود: در حالی که شنیده می شود بخش هایی از کنگره آمریکا آماده حمایت از لایحه توقف فروش اسلحه به عربستان هستند اما دولت انگلیس همچنان جنایت های جنگی عربستان را انکار می کند.
نپیر در پاسخ به این پرسش که چرا دولت انگلیس از عربستان تا این اندازه حمایت می کند، گفت: این مساله دلایل بسیاری دارد. وزیر دفاع پیشین آمریکا نفت عربستان را «بزرگترین پاداش» در تاریخ بشریت خوانده بود و اگر انگلیس و آمریکا بتوانند به این نفت دسترسی داشته باشند متعاقبا می توانند کشورهای خارج از خاورمیانه را که نیازمند این منبع انرژی هستند، کنترل کنند. به عبارت دیگر سایر کشورها تنها با کسب موافقت آمریکا می توانند به این منبع نفتی دست پیدا کنند.
نپیر با بیان اینکه «عربستان سیاست های آمرانه آمریکا را دنبال می کند»، افزود: ریاض از واشنگتن دستور داشت تا قیمت نفت را پایین بیاورد تا کشورهایی نظیر ایران را تحت فشار قرار دهد؛ اما واشنگتن اخیرا تصمیم گرفت که دیگر نمی تواند ایران را محدود کند و بایستی مواضعش را در قبال عربستان و ایران تغییر دهد، چون سیاست های قبلی ناپایدار است.
وی در همین حال فروش اسلحه به عربستان را اقدامی ظاهری و برای دلگرمی سعودی ها برشمرد و گفت: غرب دیگر از عربستان مانند گذشته حمایت نمی کند.
این فعال مدنی در پاسخ به این پرسش که آیا انگلیس در انتخاب عربستان به عنوان رئیس یکی از کمیته های سازمان ملل در امور حقوق بشر دست داشته است یا نه، گفت: بی تردید انگلیس در این جریان دست داشته است.
وی افزود: فروش اسلحه به عربستان برای انگلیس بسیار پرسود است. ضمن آنکه خرید اسلحه از سوی دولت عربستان برای انگلیس و آمریکا، یک پروژه عظیم تولید کار به شمار می آید.
نپیر افزود: هرچند انگلیس، عربستان را یه چشم یک رژیم دیکتاتور می نگرد اما آماده است تا به رغم نقض گسترده حقوق بشر که در این کشور رخ می دهد، از آن حمایت کند.
این فعال مدنی در پاسخ به این سئوال که آیا امکان دارد عربستان را به دادگاه کیفری بین المللی ارجاع داد گفت: ارجاع به این دادگاه جهانی یک اقدام نادر است.
وی افزود: دیوان بین المللی کیفری ، پیشتر آمریکا را در جریان حمایت از تروریست ها در یک جنگ نیابتی با نیکاراگوئه محکوم کرد.
نپیر ادامه داد: رژیم اسرائیل نیز 12 سال پیش به دلیل ساخت دیوار حائل میان سرزمین های اشغالی و فلسطین به پرداخت غرامت به فلسطینیان محکوم شد. اما در نهایت نه آمریکا و نه رژیم اسرائیل یک دلار به نیکاراگوئه و فلسطین غرامت نپرداختند.
وی افزود: لذا حتی اگر بتوان از تمام موانع عبور کرد و پرونده را به دادگاه جهانی ارجاع داد، آمریکا و متحدانش تلاش خواهند که قربانیان هیچ غرامتی دریافت نکنند.
گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که انگلیس از زمان آغاز حملات عربستان سعودی به یمن در فروردین 1394، بیش از 3 میلیارد پوند مجوز فروش سلاح به عربستان سعودی صادر کرده است.
بر اساس آمار رسمی کمپین مبارزه با تجارت سلاح، عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات از انگلیس است و از سال 2010 تجهیزاتی به ارزش 6 میلیارد و 700 میلیون پوند از این کشور دریافت کرده است.
علاوه بر فروش تسلیحات، ارتش انگلیس در سال جاری میلادی در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.
براساس گزارش سازمان ملل، طی 18 ماهه گذشته بیش از 10 هزار نفر در یمن کشته شده اند که 3 هزار و 799 نفرشان غیرنظامی بوده اند .
اروپام**4**ن**1552 خبرنگار: هادی نادری ** دبیر : قاسم شریعتی

ثبت نظر

ارسال