تیتر امشب/ بررسی پیامدهای مثبت و منفی پذیرش FATF

رئیس سابق بانک مرکزی گفت: آمریکا یکی از کشورهایی است که بالاترین حجم پولشویی در آن کشور انجام می شود و پولشویی مربوط به کشور خاص نیست.۲۳:۲۴ - ۱۳۹۵ شنبه ۲۷ شهریور
  • شنبه 27 شهریور 1395 ساعت 19:2

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، طهماسب مظاهری در گفتگو با برنامه تیتر امشب گفت: منطق قانون مبارزه با پولشویی این است که وقتی پول کثیف وارد چرخه اقتصاد کشور می شود، بیشتر به دنبال این است که منشا پول خود را درست کند تا از منشاء پول خود رها شود. در رقابت بین پول کثیف و پول حلال مغلوب پول طیب و حلال است. این قانون به تأیید مجلس و شورای نگهبان هم رسید. کشورهای مختلف در طول چند سال گذشته حرکت هایی شروع کردند. در اکثر کشورها البته پولشویی صورت می گیرد. تا سه سال پیش بزرگترین حجم پولشویی در خود آمریکا روی می داد.


مظاهری افزود: در مورد کشور ما اخیرا دوستان رفتند و گفتند که ما در زمینه پولشویی این کارها را انجام دادیم. نکته ای که وجود دارد این است که در چند ماه گذشته چند موضوع به عنوان ایراد این کار مطرح شده است. که یکی این است که پیوستن به این سازمان که یک سری کشورها عضو این هستند ما نباید عضو این سازمان بشویم.

او گفت:  پیوستن به معاهدات مختلفی که در دنیای امروز وجود دارد، در این معاهدات و در این سازمان ها و گروه ها حتی بانک های مختلف اینکه بگوییم چقدر ضروری است به اینها بپیوندیم، این است که ما اکثرا پیوستیم. هیچ کدام از این ساز و کارها تمیز و پاک و منزه و بدون ایراد باشد. ما سعی کردیم عضو باشیم. ما در سازمان ملل عضو هستیم، صندوق بین المللی پول که ما خیلی به آن انتقاد داریم اما ما عضو این نهاد بین المللی هستیم.

مهمترین پیامد عضویت این است که ایران در صحنه بین المللی جزو کشورهای پیشرو در مبارزه با پولشویی است و در سیستم اقتصادی خودش اجازه نداده است که از این سیستم برای مقاصد منفی استفاده کند.

همچنین فواد ایزدی، کارشناس روابط بین الملل نیز در این گفتگو با اشاره به لزوم تصویب قوانین و مقررات شورای عالی امنیت توسط مقام معظم رهبری گفت : تا آنجا که من اطلاع دارم این تصویب هنوز صورت نگرفته است.

 


ایزدی افزود: داستان fatf این است که ما برای پیوستن باید یک سری شروط بگذاریم، اما مساله این است که آنها شروط ما را نمی پذیرند. ما باید برای چی وارد این بازی ها بشویم، در حالی که از الان مشخص است که به نفع ما نیست. اگر ما متوجه بشویم که نتیجه به نفع ما نیست، از اول ورود پیدا نکنیم. ما یک پیشینه ای داریم در حوزه برجام که تجربه خوبی نیست.

بخشی از این فعالیت ها وسیله ای شده برای فشار به ایران.  در عمل خیلی جواب نداده است. ما اگر fatf را نمی دانستیم پس چرا داستان هسته ای را این قدر برجسته کردیم.

 

مشروح این گفتگو را در ویدئوی ذیل مشاهده کنید:

 

دانلود


ثبت نظر

ارسال