استاندار آذربایجان غربی: کشاورزی و صنعت محور اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی است

مهاباد- ایرنا- استاندار آذربایجان غربی گفت: کشاورزی و صنعت محور اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی است که مسئولان باید به آن توجه ویژه داشته باشند.
  • یکشنبه 28 شهریور 1395 ساعت 0:58
به گزارش خبرنگار ایرنا، قربانعلی سعادت شامگاه شنبه در مراسم جیژنی خه رمانان (جشن خرمن) در شهرستان بوکان اظهار کرد: توسعه و پیشرفت اقتصادی در تمام کشورها از کشاورزی آغاز شده و در کنار آن باید صنعت را نیز مد نظر داشته باشیم.
وی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی افزود: اقتصاد مقاومتی به این معنی است که ما اقتصاد درون زا و برون گرا داشته باشیم چرا که پایه و اساس اقتصاد مقاومتی توجه و تقویت تولید داخلی است.
سعادت اظهار کرد: نباید تنها بر کشاورزی منطقه تمرکز داشته باشیم چرا که کشاورزی محدود بوده و در کنار آن باید به صنعت نیز توجه شود.
وی همچنین گفت: با وجود کارخانه پتروشیمی مهاباد، باید صنایع پایین دستی در منطقه ایجاد شود تا در کنار کشاورزی، صنایع پتروشیمی نیز دایر شود چرا که همه تولیدان صنایع پتروشیمی صادراتی بوده و رونق اقتصادی منطقه را به دنبال خواهد داشت.
استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: تولید با کیفیت در بخش کشاورزی و صنعت هم مدنظر باشد و با این توجه می توانیم آینده کشور را تضمین کنیم.
سعادت ادامه داد: 50 درصد اراضی شهرستان بوکان زیر پوشش آبیاری تحت فشار بوده که این نشان از بالندگی شهرستان در بخش کشاورزی است و این امر الگویی برای دیگر کشاورزان منطقه می تواند باشد.
وی گفت: نرخ بیکاری شهرستان بوکان با بیش از 21 درصد، از متوسط استانی بالاتر است که پیگیر حل این مساله هستیم.
وی اظهار کرد: 46 واحد تولیدی راکد در شهرستان بوکان شناسایی شده که 13 واحد آن برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شده است.
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: جشن رکورد تولید گندم در شهرستان بوکان در سایه زحمت کشاورزان و تلاش آنها به ثمر نشسته و همه به آن می بالیم.
محمد قسیم عثمانی ادامه داد: شهرستان بوکان هر ساله با بیشترین میزان تولید گندم در آذربایجان غربی رتبه نخست تولید گندم را به خود اختصاص داده و به انبار غله این استان لقب گرفته ولی خود از نبود سیلو رنج می برد.
وی افزود: سیلوی 70 هزار تنی شهرستان بوکان که سال های قبل عملیات ساخت آن آغاز شده، هنوز به بهره برداری نرسیده است و امید می رود در سال آینده تکمیل شده و به بهره برداری برسد.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از تبدیل شدن آرد با کیفیت بوکان در شهرستان مهاباد انتقاد کرد و گفت: گندم شهرستان باید در خود شهرستان بوکان به آرد تبدیل شود تا بتوانیم از تولیدات با کیفیت خودمان استفاده کنیم.
عثمانی ادامه داد: اولین لبیک گویان در خصوص اقتصاد مقاومتی کشاورزان هستند که در عمل، آن را به مرحله اجرا گذاشته اند.
وی در خصوص مطالبات کشاورزان و تاخیر در پرداخت پول گندم خریداری شده آنها اظهار کرد: تا آخر هفته جاری 70 درصد مطالبات گندمکاران پرداخت می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز دراین مراسم گفت: 9 درصد تولیدات بخش کشاورزی استان آذربایجان غربی در شهرستان بوکان تولید می شود که ارزش آن بیش از پنج هزار و 600 میلیارد ریال است.
اسمعیل کریم زاده بیان کرد: امسال 635 هزار تن گندم در آذربایجان غربی توسط مباشران خرید در 130 مرکز خریداری شده است.
وی در خصوص گندم ذخیره سازی شده استان در سال جاری اضافه کرد: امسال 930 هزار تن گندم در استان ذخیره شده که به اندازه سه سال مصرف استان است.
فرماندار بوکان نیز در این مراسم گفت: امسال در شهرستان بوکان بیش از 120 هزار تن گندم خریداری شده که نسبت به سنوات گذشته از رشد 3.7 برابری برخوردار است.
جمال خسروی افزود: بیش از 12 هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار دارد که در این زمینه رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: کشاورزی در شهرستان بوکان به سوی مکانیزه شدن گام بر می دارد.
به گزارش ایرنا، در پایان این مراسم از هفت کشاورز نمونه تولیدکننده در بخش کشاورزی با اهدای لوح تقدیر و تندیس تجلیل شد.
شهرستان بوکان با داشتن 110 هزار هکتار اراضی کشاورزی و اشتغال 70 درصد مردم در بخش کشاورزی، در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و به انبار غله این استان مشهور است.
1905/7510/3093**خبرنگار محمد ادیب**منتشر کننده: حسن فاخری**

ثبت نظر

ارسال