نقشه راه هدفمند در حوزه گردشگری از تکالیف مهم اقتصاد مقاومتی است

اراک- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استان مرکزی گفت: نقشه راه هدفمند در حوزه گردشگری و هم افزایی توان مالی و امکانات در باروری ظرفیت های این بخش از تکالیف مهم اقتصاد مقاومتی است که باید در استان با قوت دنبال شود.
  • یکشنبه 28 شهریور 1395 ساعت 10:24
عزیز فیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان مرکزی در حوزه بوم گردی، گردشگری تاریخی، صنعتی و سلامت ظرفیت های بالقوه زیادی دارد که تلفیق این داشته ها با قابلیت های صنایع دستی و خرده فرهنگ ها و سنن مرسوم ، بهترین راهکار برای ترمیم معضل بیکاری و تولید ثروت در استان است.
وی گفت: نگاه جدید به صنعت گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با شاخص های اقتصاد مقاومتی، فرهنگ سازی و آموزش های لازم و همجنین تقویت زیرساخت های گردشگری از نیازهای پایه و اساسی است.
وی ادامه داد: حوزه گردشگری به عنوان یکی از محورهای مهم برنامه ششم و حرک توسعه در استان تعریف شده و این مساله نیاز هم اندیشی صاحبان فکر و متخصصان این حوزه را در پیشنهادهای اثرگذار و تغییر نگاه و تاتکتیک های عملیاتی می طلبد.
به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور عمرانی استان مرکزی بیان کرد: بهره گیری از ابزارها ومشوق های قانونی و حمایتگر به منظور جذب سرمایه گذاران و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران حوزه گردشگری و کارآفرینی صنایع دستی آنان از مسائلی است که باید در اولویت کار تصمیم سازان استانی باشد.
وی گفت: جاذبه های تاریخی، فرهنگی و هنری استان شامل خانه ها و قلعه ها، کاروانسراها، یخچال ها، پل های تاریخی منحصر به فرد است که حفظ و این اماکن نقش مهمی در جذب گردشگر و در نهایت بالندگی اقتصادی استان دارد.
به گزارش ایرنا، فیلی اضافه کرد: استان مرکزی به لحاظ قرار گرفتن در مسیر کریدور اصلی شرق به غرب و شمال به جنوب کشور، در تمامی ایام سال میزبان مسافران عبوری است و این هنر تصمیم سازان و دست اندرکاران حوزه گردشکری استان است که با اقدامات برنامه محور و تبلیغات وسیع زمینه ماندگاری و جذب گردشگران حرفه ای را در این خطه بیش از پیش مهیا کنند و صنعت گردشگری را رونق بخشند.
وی بیان کرد: مجموعه تاریخی بازار اراک با معماری منحصر به فرد و قدمت بیش از دو قرن، یکی از ارزشمندترین بنای تاریخی در این استان است که در سال های گذشته بر اثر بی توجهی مسئولان و برخی کسبه، صدمات بسیاری دیده و نیاز است به عنوان نگین سرسبد گردشگری اراک ترمیم شود و جایگاه خود را در صنعت گردشگری منطقه بیاید.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی اضافه کرد: وجود عناصر زاید، مرمت و بازسازی های خودسرانه و بدون استفاده از نظر کارشناسان میراث فرهنگی، رهاسازی کابل ها و سیم های برق و لوله های گاز، نصب تابلوهای ناهمگن با فضای تاریخی بازار، تبدیل کردن جرزها و ستون های قطور بازار به دکه ها و مغازه ها مهمترین مشکلات بازار تاریخی اراک است، که نیاز است با برنامه ای کوتاه مدت سامان و آسیب زدایی از آن انجام شود.
به گزارش ایرنا، وی در خصوص تامین برق بازار تاریخی اراک بیان کرد: بر اساس گزارش های رسیده به دلیل سیم کشی های غیر اصولی ، مجموعه بازار اراک هم از نظر منظر و چشم انداز بصری زشت و ناهمگن شده و هم به علت استاندارد نبودن این تاسیسات،در کاروانسراها احتمال آتش سوزی وجود دارد و باید به عنوان یکی از برنامه های اولویت دار اصلاحات آن در دستور کار باشد.
فیلی گفت: برای ساماندهی روشنایی و خطوط انتقال انرژی برق به نقاط مختلف بازار پنج میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات شرکت توزیع برق استان و پنج میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات استانداری اختصاص یافت که باید در اسرع وقت نسبت به ساماندهی این مهم اقدام شود.
مجموعه تاریخی بازار اراک به عنوان بخشی از هسته مرکزی تاسیس شهر سلطان آباد (اراک) در سال 1228 قمری پایه گذاری شد و دارای کارویژه های معماری ارزشمندی است.
3017/6012/** خبرنگار- مصطفی مجللی* دبیر- مژگان حیدری*

ثبت نظر

ارسال